MotorInfo

SUV vyšší třídy ve stylu kupé

10.1.2017 10:57
SUV vyšší třídy ve stylu kupé

Audi představilo na mezinárodním autosalonu NAIAS 2017 (North American International Auto Show) v Detroitu studii Audi Q8 concept.

Výrobce prémiových automobilů tím zakládá nový segment ve vyšší třídě, v němž nabídne elegantní alternativu robustního vzhledu klasického vozidla kategorie SUV (Sport Utility Vehicle). Q8 concept symbolizuje maximální prestiž. Kombinuje velkorysý vnitřní prostor, který je typický pro SUV, s emocionálními liniemi kupé. Zdrojem hnací síly je výkonná a zároveň hospodárná hybridní soustava s možností vnějšího nabíjení o celkovém výkonu 330 kW a maximálním točivém momentu 700 N.m. Koncepční vůz je vzorem pro sériový model, který Audi uvede na trh v roce 2018.

Audi Q8 concept je s vnější délkou 5,02 metru nepřehlédnutelným vozem vyšší třídy. Díky třímetrovému rozvoru nabízí koncepční vůz velkorysý prostor pro cestující i zavazadla. Navzdory linii střechy, která se jako u kupé svažuje směrem k zádi, mají i cestující na sedadlech vzadu dostatek prostoru pro hlavu a ramena. Nový koncept ovládání na přístrojové desce sází na velké dotykové displeje, které doplňuje nejnovější evoluční stupeň panelu přístrojů Audi virtual cockpit a kontaktně analogový průhledový displej. Ten používá inteligentní techniku rozšířené reality, u níž se vzájemně prolínají reálné a virtuální světy.

Již při pohledu zpředu působí 2,04 metru široká studie Audi Q8 concept impozantně. Nejvýraznějším prvkem je osmiúhelníková maska chladiče Singleframe s voštinovou mřížkou. Maska chladiče má výrazně prostorové tvary a je o poznání širší než u současných sériově vyráběných modelů Audi. Maska chladiče je umístěna v rámečku, lakovaném kontrastní barvou, a její plocha je rozčleněna šesti vzpřímenými dvojitými lamelami, které zároveň zdůrazňují její výšku. Krajní otvory pro přívod vzduchu vyvolávají dojem hloubky a dynamiky jako u turbíny. Markantní lišta z hliníku vymezuje spodní část nárazníku.

Nízké, klínovité světlomety studie Audi Q8 concept jsou progresivně integrovány do karoserie a stylisticky propojeny se sousedními otvory pro přívod vzduchu. Jednotlivé osvětlovací jednotky jsou chráněny krycím sklem, světlomety jako celek mají ovšem otevřenou podobu. Díky tomu působí, jako by vyčnívaly volně do prostoru. Jejich pouzdra, vyrobená z hliníku, navazují na výrazné tvary masky chladiče Singleframe. Čisté geometrické tvary propůjčují studii Audi Q8 concept odhodlaný pohled. Tlumená a dálková světla používají techniku Digital-Matrix Laser, díky níž je nepřehlédnutelný také modrý laserový „světelný podpis“ ve tvaru písmene X. Paprsek světla, rozdělený na více než milion pixelů, osvětluje vozovku s vysokým rozlišením a citlivě řízeným rozložením. Pod hranou kapoty motoru se nachází štíhlý světlovod LED, z něhož vychází světlo dynamických ukazatelů směru a světlometů pro denní svícení. Světlovod obklopuje světlomety z vnější strany, kde jeho žebra tvoří nový charakteristický „světelný podpis“ modelů e-tron. Veškeré osvětlovací funkce jsou dynamické.

Také silueta technické studie Audi zanechává dojem dynamického napětí. Dveře mají bezrámová okna, a umocňují tak nízkou linii střechy. Audi Q8 concept má vnější výšku 1,70 metru. Veškeré linie na karoserii – spodní hrana bočních oken, ramenní linie, dynamická linie a linie prahů – dynamicky stoupají směrem k zádi. Plochy blatníků, dveří a bočních panelů jsou atleticky klenuté. Spodní oblast dveří definuje hluboce vydutá plocha. Mezi další stylistické prvky patří vyfrézovaný nápis quattro pod zadními dveřmi a vnější zpětná zrcátka s rozmanitými hranami. Dveře se otvírají prostřednictvím dotykových senzorů. Jakmile dveře rozpoznají dotyk ruky, dojde k jejich odjištění a otevření do definovaného úhlu.

Extrémně skloněné a zároveň velmi široké střešní sloupky C, stejně jako výrazně rozšířené ramenní oblasti nad koly, připomínají první model Audi quattro z 80. let 20. století. Studie tak stojí v logické řadě koncepčních vozů Audi Prologue. Vyvážené proporce studie Audi Q8 concept zdůrazňují ve stejné míře jak přední, tak zadní kola – i to je typické quattro. Zvýrazněné podběhy kol jsou dvojité. V oblasti prahů se na dveřích leskne kartáčovaný hliník, který vytváří přitažlivý kontrast s lakem koncepčního vozu v odstínu modrá Bombay.

Dlouhý střešní spoiler vytváří stín pro mimořádně šikmo skloněné zadní okno koncepční studie Audi. Pod ním definuje dvojitá odtoková hrana výraznou konturu na elektricky ovládaném víku zavazadlového prostoru. Světelný pás, který se táhne v celé šířce zádě, je součástí markantního „světelného podpisu“ modelů e-tron. Světelný pás zajišťuje funkce koncových a brzdových světel i dynamických ukazatelů směru. Čtyři vnější světelné prvky jsou obklopeny hliníkovými lištami a přebírají motiv designu předních světlometů. Také jednotlivé prvky zadních světlometů mají otevřenou podobu a všechny světelné funkce jsou dynamické. Prostor pro registrační značku je na studii Audi Q8 concept vyhrazen na černém panelu mezi zadními světlomety, což je typický rys prvního modelu Audi quattro. Difuzor je vyroben z hliníku, jeho ozdobná lišta z materiálu Carbon Atlas s lesklou povrchovou úpravou. Tato kombinace materiálů demonstruje sportovní charakter i v oblasti světlometů.

Interiér studie Audi Q8 concept poskytuje čtyřem osobám a jejich početným cestovním zavazadlům opulentní prostor. Zavazadlový prostor má objem 630 litrů. Velkoryse vedené, napnuté linie propůjčují interiéru sportovní a zároveň elegantní atmosféru. Nad středovým tunelem se téměř vznáší konzola, do níž je integrována páka voliče pro elektronické ovládání osmistupňové samočinné převodovky tiptronic (shift-by-wire). Konzola svým vzhledem připomíná záď plachetní jachty.

Z předních dveří vychází velký horizontální oblouk, který probíhá podél spodního okraje čelního okna a obklopuje sedadla řidiče a spolujezdce vpředu, aniž by v cestujících vyvolával pocit stísněnosti. Sportovní sedadla – stejně jako obě samostatná sedadla vzadu – jsou složena ze segmentů, od výrazných bočních polštářů až po opěrky hlavy, které působí dojmem samostatných geometrických těles. Horizontální hliníková lišta rozděluje opěradla v úrovni spodní hrany bočních oken.

Přístrojová deska s výrazně horizontálním charakterem stupňovitě klesá směrem k cestujícím. Centrální ovládací a zobrazovací plochy jsou integrovány do pásu s černým, lesklým povrchem (tzv. black panel), vymezeného hliníkovou lištou. Ve vypnutém stavu je displej neviditelně začleněn do plochy, a přispívá tak k harmonickému průběhu linií. Je-li displej zapnutý, zapadá dokonale do designérského stylu. V oblasti spolujezdce vpředu obklopuje „black panel“ graficky ztvárněné logo quattro. Šípovitá ozdobná obložení ve dveřích umocňují expresivní design. Do ozdobných panelů integrované drobné hliníkové lamely slouží jako kliky dveří. Za tmy osvětlují světlovody LED interiér bílým světlem.

Barvy a materiály ve studii Audi Q8 concept vytvářejí decentní a sportovní atmosféru. Zvláštní pozornost zasluhuje trojrozměrná, technická povrchová úprava přístrojové desky, dveří a podlahy. Dalšími oživujícími prvky jsou lesklé ozdobné prvky z uhlíkového kompozitu s novou, abstraktní tkanou strukturou a lišty a rámečky z hliníku. Jejich kartáčovaná povrchová úprava je relativně tmavá. Od čalounění stropu až ke konzole na středovém tunelu se pozvolna zvyšuje světlost – v odstupňovaných šedých odstínech, od ocelově šedé až po pastelově stříbrnou.

Technické materiály v koncepčním voze Audi Q8 concept kontrastují s měkkými povrchy. Sedadla jsou čalouněna kombinací jemné kůže Nappa a nubukové kůže, obě v pastelově stříbrném odstínu. V úrovni lišty, která rozděluje opěradlo, se čalounění střídá – vnitřní strana zde přechází na vnější stranu. Opěrky hlavy jsou čalouněny strukturovanou tkaninou, která se barevně podobá koženým prvkům.

Elegantní uspořádání interiéru studie Audi Q8 concept se snoubí s progresivním konceptem ovládání a zobrazování. Informace a povely jsou z velké části realizovány prostřednictvím dotykových displejů, které doplňuje panel přístrojů Audi virtual cockpit future a kontaktně analogový průhledový displej. Všechny ukazatele mají nový digitální design, který se důsledně soustředí na nejdůležitější sdělení.

Tzv. kontaktně analogový průhledový displej promítá důležité údaje na čelní okno v přímém zorném poli řidiče, který zobrazení vnímá, jako by bylo zdánlivě umístěno v reálném okolí. Příkladem inteligentního využití rozšířené reality je například navigační šipka, která se objeví na stejném místě jako skutečná šipka na vozovce. Také u pokynů asistenčních systémů dochází ke vzájemnému prolínání virtuálního a reálného světa.

Audi virtual cockpit future s rozlišením 1920 x 720 pixelů se díky novým funkcím vyznačuje ještě vyšší mírou dynamiky a nabízí ještě věrnější a detailnější grafická zobrazení. V režimu zobrazování Auto nabízí 12,3“ displej TFT velkou plochu pro mapy, seznamy a dodatečné informace. Projížděnou trasu vizualizuje náhled mapy seshora. Při zvětšení se zobrazí aktuální poloha a okolí v režimu 3D. Řidič může tlačítkem na volantu přejít do režimu Performance. V něm mají ukazatele rychlosti jízdy a výkonu trojrozměrnou podobu.

Všechny ostatní displeje ve studii Audi Q8 concept jsou dotykové. Velkou výhodou tohoto řešení je bezprostřední, rychlé a intuitivní ovládání. Řidič si vybírá každou funkci přesně tam, kde ji vidí. Designéři značky Audi navíc snížili díky dotykovým displejům počet tlačítek, ovládacích prvků a páček. Interiér tak působí ještě přehlednějším a uspořádanějším dojmem.

K ovládání informačního a zábavního systému a nastavení vozidla slouží displej MMI umístěný uprostřed na přístrojové desce. Do šikmo skloněné části středové konzoly je integrován displej pro klimatizaci. Řidič si může při jeho ovládání pohodlně opřít své zápěstí o nízkou páku voliče osmistupňové samočinné převodovky tiptronic. Jakmile senzory v sedadle rozpoznají přítomnost spolujezdce vpředu, objeví se na dotykovém displeji ovládací panel klimatizace pro jeho část interiéru. Cestuje-li řidič sám, není tato funkce k dispozici. Další dotykový displej je vyhrazen pro funkce osvětlení.

Audi Q8 concept využívá v oblasti pohonu a podvozku technická řešení, která se již sériově vyrábějí. Jejich použití v této studii je dalším dokladem jejich velkého významu. Hybridní poháněcí ústrojí s možností vnějšího nabíjení kombinuje sportovní výkony s vysokou hospodárností. Roli spalovacího motoru plní jednotka 3.0 TFSI, která poskytuje nejvyšší výkon 245 kW (333 k) a maximální točivý moment 500 N.m.  Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW a točivého momentu 330 N.m. Elektromotor je společně s odpojovací spojkou integrován do osmistupňové samočinné převodovky tiptronic. Hybridní systém nabízí celkový nejvyšší výkon 330 kW a maximální točivý moment 700 N.m. Audi Q8 concept tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a může pokračovat v akceleraci až k nejvyšší rychlosti 250 km/h. Podle platné normy pro hybridní vozidla s možností vnějšího nabíjení spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 2,3 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím 53 gramů CO2 na kilometr.

V zádi uložená sada lithium-iontových akumulátorů je složena ze 104 prismatických článků. S kapacitou 17,9 kWh umožňuje dojezd až 60 kilometrů v režimu čistě elektrického pohonu. Celkový dojezd s motorem TFSI dosahuje až 1 000 kilometrů. Kompletní nabití (nabíjení s výkonem 7,2 kW) trvá přibližně dvě a půl hodiny.

Systém řízení hybridní soustavy inteligentně a flexibilně mění za jízdy provozní stavy studie Audi Q8 concept. SUV vyšší třídy může v závislosti na situaci využívat kombinovaného výkonu spalovacího motoru a elektromotoru, využívat jízdu setrvačností nebo získávat zpět kinetickou energii. Systém řízení hybridní soustavy dostává k tomuto účelu velmi detailní informace o blízkém okolí od asistenta pro předvídavou hospodárnou jízdu, který podporuje řidiče jako součást sériové výbavy. Informace doplňují také data o průběhu trasy z navigačního systému a služby Audi connect Car-to-X.

Stejně jako systém start-stop ovládá řidič také systém Audi drive select prostřednictvím prismatického satelitního tlačítka na volantu s dole zploštělým věncem. Na výběr jsou tři jízdní režimy. Režim „EV“ upřednostňuje elektrický pohon, v režimu „hybrid“ rozhoduje o druhu pohonu systém řízení hybridní soustavy a v režimu „battery hold“ šetří disponibilní elektrickou energii pro pozdější využití.

Hnací síla hybridní poháněcí soustavy studie Audi Q8 concept je přenášena na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních možností spolupracuje quattro se systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, které minimálně přibrzďuje vnitřní kola, aby došlo k dalšímu zvýšení jízdní dynamiky a stability.

Také v konstrukci podvozku s širokým rozchodem kol využívá technická studie nejvyspělejší sériově vyráběnou techniku. Adaptive air suspension sport – vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči – umožňuje velký rozsah nastavení mezi měkkým odpružením a velmi tuhým nastavením pro dynamickou jízdu. Navíc přizpůsobuje světlou výšku ve dvou stupních v rozsahu 90 mm. Přední i zadní náprava má lehkou pětiprvkovou konstrukci.

Velká kola rozměru 11J x 23 jsou vybavena pneumatikami rozměru 305/35. Kola mají působivý design s pěti štíhlými a trojrozměrně navrženými paprsky ve tvaru písmene Y. Suverénní zpomalení zaručují studii Audi Q8 concept keramické brzdové kotouče s průměrem 20 palců.

 

Foto:Audi