MotorInfo

SUV s mimořádnou ochranou

27.12.2013 09:05
SUV s mimořádnou ochranou

Pancéřovaná varianta třídy M doplňuje rozsáhlou rodinu modelů Mercedes-Benz Guard.

Stejně jako všechny ostatní modely Guard používá i pancéřovaná verze oblíbeného SUV konstrukční princip integrované speciální ochrany, který je pro značku s třícípou hvězdou typický. Všechny dodatečné ochranné prvky byly již zohledněny ve fázi vývoje příslušné modelové řady a dokonale integrovány do struktury vozidla. Díky tomu zůstaly zachovány všechny přednosti sériově vyráběných vozidel, jako je přesvědčivý design, luxusní a funkční interiér, vysoká úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, jízdní komfort a agilní jízdní dynamika.

Integrovaná speciální ochrana byla u nového modelu M-Guard, stejně jako u všech pancéřovaných vozidel s hvězdou, středem pozornosti během celého komplexního vývojového procesu. To znamená, že jednotlivé ochranné prvky byly ve specifickém procesu od základu integrovány do struktury skeletu karoserie. Kompletní struktura prostoru pro cestující byla opatřena jakýmsi „brněním“, jehož součástí se staly i detaily, jako jsou střešní sloupky, zámky dveří, těsnění dveří nebo úchyty vnějších zpětných zrcátek. Při dodržení kvality výroby podle nejpřísnějších měřítek Mercedesu tak vznikl rozsáhlý ochranný systém proti balistickým útokům i na takových místech, kde je dodatečná montáž znemožněna nebo jen se sníženou efektivitou. Další předností integrované speciální ochrany v porovnání s dodatečně realizovanými řešeními, u nichž zvýšená hmotnost zatěžuje strukturu karoserie, je vyztužení skeletu karoserie, odpovídající vyšší hmotnosti a rozmístění pancéřovaných prvků. Z toho plyne vyšší stabilita kompletní struktury karoserie při zachování typické dlouhé životnosti a vysoké odolnosti konvenčních modelů třídy M.

Třída M Guard: ochrana ze všech stran

Skelet karoserie modelu M-Guard prochází všemi stanicemi procesu velkosériové výroby, a těží tak z kvality výchozího skeletu karoserie třídy M. V porovnání se skeletem sériové verze má skelet Guard specifické úpravy nezbytné pro integraci pancéřování, přední část karoserie s výztužnými prvky a upravené dveře. Vlastní pancéřování je tvořeno mimo jiné následujícími prvky:

  • Okny z vícevrstvého speciálního skla nejvyšší optické kvality, ve všech oknech s jednotnou tloušťkou, vnitřní strana s vrstvou polykarbonátu proti vnikání střepin do interiéru.
  • V neprůhledných oblastech se používají precizně tvarované díly ze speciální oceli. V zónách střešních sloupků A, B a C, přepážky mezi motorovým prostorem a interiérem a v oblasti střechy vyztužuje tento odolný materiál zároveň kostru prostoru pro cestující a zvyšuje strukturální pevnost.
  • Všechny integrované komponenty splňují definované balistické požadavky, podléhají neustálé balistické kontrole a jsou již od začátku patřičně certifikovány.
  • Soulad s požadavky ochranné třídy VR4

Nový M-Guard odpovídá třídě odolnosti VR4 podle zkušební směrnice BRV 2009 (Speciálně pancéřovaná vozidla s ochranou proti průstřelu podle normy Bullet Resistant Vehicles 2009). Tato balistická klasifikace označuje odolnost (VR = Vehicle Resistance) vůči útoku zbraněmi stanoveného typu a kalibru, v tomto případě mimo jiné Magnum. 357 a .44. Certifikaci udělil státní úřad pro zkoušky zbraní a střeliva v Ulmu.

Tato nezávislá a neutrální zkouška zaručuje, že se koncept integrované ochrany osvědčí i v tvrdých podmínkách reálných nebezpečných situací. M-Guard úspěšně obstál v následujících zkouškách odolnosti vůči střelbě a výbuchům:

  • Střelba z různých úhlů.
  • Výbuchy, způsobené například ručním granátem DM51 podle zkušební směrnice ERV 2010, jak v oblasti řidiče, tak zadní části vozu. M-Guard tuto zkoušku úspěšně absolvoval s pancéřováním podlahy dodávaným na přání.

Harmonický podvozek, výkonné motory

M-Guard dosahuje navzdory vyšší hmotnosti v důsledku pancéřování přesvědčivé úrovně jízdního komfortu sériově vyráběných verzí. Pancéřovaná varianta nabízí standardně vzduchové odpružení AIRMATIC se systémem adaptivních tlumičů ADS, které bylo speciálně přizpůsobeno opatřením pro speciální ochranu. Zesílené komponenty náprav suverénně kompenzují vyšší hmotnost modelu M-Guard, specifické torzní tyče na zadní nápravě optimalizují u verze Guard naklánění karoserie při rychlém průjezdu zatáčkou nebo vyhýbacích manévrech. M-Guard se dodává výhradně s pětipaprskovými 20“ koly AMG z lehké slitiny a pneumatikami se schopností nouzového dojetí, které umožňují i po úplné ztrátě vzduchu bezpečně pokračovat v jízdě až 30 kilometrů maximální rychlostí 80 km/h.

Díky novému modelu ML 350 BlueTEC Guard je v tomto segmentu poprvé v nabídce také hospodárný a zároveň dynamický vznětový motor. Osvědčený turbodiesel V6 nabízí nejvyšší výkon 190 kW (258 k) a maximální točivý moment 620 N.m, přičemž splňuje nejpřísnější současnou emisní normu EURO 6. Alternativou je model ML 500 Guard se zážehovým motorem V8, jehož výkonové parametry jsou 300 kW (408 k) a 600 N.m. Oba motory se dodávají ve verzích s levostranným i pravostranným řízením.

Neomezený interiér

Sportovní charakter a kvalita vnitřního prostoru sériově vyráběné verze čeká na cestující také v interiéru modelu M-Guard. Ochranná opatření nemají vliv ani na důvěrně známou atmosféru komfortu, ani na nabídku prostoru pro až pět cestujících. Objem zavazadlového prostoru až 2 010 litrů a užitečná hmotnost 560 kg dosahují stejně vysoké úrovně jako sériově vyráběné modely třídy M bez speciální ochrany. Zájemci o M-Guard si navíc mohou vybírat z velkého počtu atraktivních prvků výbavy na přání, mezi něž patří například exkluzivní kožená čalounění, informační a zábavní systémy jako COMAND Online nebo kvalitní zvukové aparatury.

Rozsáhlý program zkoušek pro nejvyšší spolehlivost

Kromě specifických zkoušek odolnosti vůči průstřelu, realizovaných státním úřadem pro zkoušky zbraní a střeliva v Ulmu, musel M-Guard absolvovat, stejně jako sériově vyráběné vozy, důkladný program zkoušek, který napodobuje zatížení v reálném každodenním provozu a částečně klade na vůz dokonce mnohonásobně vyšší nároky. Mezi realizované testy patří mimo jiné vícetýdenní nepřetržité jízdy, které prověřují pevnost struktury skeletu karoserie, dále standardizované simulace jízdy po cestách s rozbitým povrchem na speciálních zkušebních stanicích pro karoserie nebo silniční vytrvalostní jízdy pro zajištění odolnosti hnacího řetězce a podvozku za extrémních podmínek. Kromě toho se na testovacích trasách zkouší funkce vozidla za horkého i mrazivého počasí a při vysokých rychlostech, aby byla zajištěna odolnost jednotlivých komponentů a jejich celkové funkce i při největším zatížení. Při speciálních zimních zkouškách na ledu a sněhu přizpůsobují inženýři systémy jízdní dynamiky zvýšené hmotnosti pancéřování. Závěrečný program nárazových zkoušek prokazuje bezvadnou funkci veškerých systémů pasivní bezpečnosti.

Mercedes-Benz nabízí devět pancéřovaných modelů

Aktuální program Guard zahrnuje vozidla třídy S, E, M a G. Mercedes-Benz nabízí celkem devět modelů s rozsáhlou ochranou posádky:

  • E 350 BlueTEC Guard
  • E 250 Guard*
  • E 350 Guard*
  • E 500 Guard
  • ML 350 BlueTEC Guard
  • ML 500 Guard
  • S 600 Guard
  • S 600 Pullman Guard
  • G 500 Guard

 * pouze pro vybrané země

Pro servis, údržbu nebo eventuální opravy modelů Guard je k dispozici kompletní celosvětová servisní síť Mercedes-Benz. I pro pancéřované vozy platí samozřejmě v plném rozsahu tovární záruka.

Technické údaje

 

ML 350 BlueTEC Guard

ML 500 Guard

Zdvihový objem (cm³)

2 987

4 663

Výkon (kW/k)

190/258

300/408

Točivý moment (N.m)

620

600

Převodovka 

7G-TRONIC PLUS

Provozní hmotnost EU (kg)

2 765

2 785

Celková hmotnost EU (kg)

3 350

Užitečná hmotnost (kg)

585

565

 Objem zavazadlového prostoru (l)

690/2 010 

Objem palivové nádrže (l)

 70

 93

Kola a pneumatiky

9J x 20 ET 57

 265/45 R 20 MOE*

Třída odolnosti

vysoká ochrana VR4**

Kombinovaná spotřeba EU (l/100 km)

8,1

12,2

Emise CO2 (g/km)

212

285

Emisní třída

EURO 6

EURO 5

Zrychlení 0-100 km/h (s)

9,4

6,5   

Nejvyšší rychlost (km/h)

 210***

 

* MOE (Mercedes Original Extended) = Originální pneumatiky Mercedes se schopností nouzového dojetí

** VR (Vehicle Resistance) BRV 2009 (Speciálně pancéřovaná vozidla s ochranou proti průstřelu podle normy Bullet Resistant Vehicles 2009)

*** elektronicky omezená