Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Výrobce automobilů Subaru, společnost Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), oslaví v letošním roce již 40 let od prvního představení stálého pohonu všech kol (AWD).
Ten se poprvé objevil v roce 1972 ve voze Subaru Leone Estate Van 4WD uvedeném na japonském trhu. Během následujících 40 let hrál koncern FHI roli průkopníka osobních vozů s pohonem AWD. Celkový počet vyrobených vozů (včetně vozů s přiřaditelným pohonem všech kol) s pohonem Subaru AWD dosáhl cifry 11 782 812 (údaj k 31. lednu 2012). To představuje cca 55,7 % z celkového počtu prodaných vozů Subaru.
Soustava pohonu AWD účinně zajišťuje dobré záběrové schopnosti rovnoměrným rozdělováním hnacího výkonu na všechna čtyři kola. Díky spojení pohonu Symmetrical AWD a plochého motoru Subaru boxer s protiběžnými písty je celé hnací ústrojí zabudováno stranově symetricky, přičemž převodovka je umístěna až za přední nápravou. Uvedené uspořádání zajišťuje výborné vyvážení hmotnosti nejen mezi levou a pravou stranou vozidla, ale i v podélném směru. Uvedené charakteristiky pak stojí za stabilními záběrovými schopnostmi na nejrůznějších površích a za nejrůznějších jízdních podmínek. Dalším atributem je výtečná jízdní stabilita za vysokých rychlostí a příkladné jízdní vlastnosti a odezva při průjezdu zatáčkami; pohon Symmetrical AWD je tak základní technologií, která podtrhuje filozofii bezpečné jízdy Subaru ve spojení s radostí z jízdy.
Subaru Leone Estate Van 4WD, představen v roce 1972
Koncern FHI během více než 40 let výzkumu a vývoje postupně své technologie AWD zdokonaloval. Technologie umožňující jízdu po nezpevněných cestách se tak postupně přetvořila v jedinečný systém pohonu zaručující vysokou míru stability za deště, sněhu i jízdy vysokou rychlostí, včetně možnosti uzpůsobení systému Subaru AWD individuálnímu charakteru každého z modelů. Nejnovější verze této technologie nabízí řízení záběrových schopností všech čtyř kol, které poskytuje bezpečný a přesný záběr každého z kol za všech jízdních podmínek. Zkušenosti s pohonem všech kol se využívají i ve vývoji vozů s pohonem pouze přední nebo pouze zadní nápravy, aby si požitek z jízdy s vozem Subaru mohlo vychutnat ještě širší spektrum zákazníků.
Nová Impreza; podvozek Symmetrical AWD
Systémy pohonu Subaru Symmetrical AWD
VTD*-AWD: Elektronicky řízený sportovní pohon AWD s akcentem na jízdní schopnosti při průjezdu zatáčkami
Prostorově nenáročný systém stálého pohonu všech kol kombinuje mezinápravový diferenciál používající planetový převod s elektronicky řízenou vícekotoučovou hydraulickou spojkou samosvorného diferenciálu (LSD)**. Nerovnoměrné rozdělení hnacího momentu (v poměru 45:55 mezi přední a zadní nápravu) lze spojitě měnit za pomoci vícekotoučové spojky LSD. V závislosti na jízdních podmínkách se rozdělení hnacího momentu automaticky řídí až do shodného poměru 50:50 mezi kola přední a zadní nápravy s ohledem na maximální stabilitu jízdy. Rozdělení hnacího momentu s akcentem na zadní nápravu zlepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách a umožňuje agresivnější a sportovnější jízdu.
[Nabízené modely (ve specifikaci pro japonský trh)]
Legacy 2.5GT (AT), Outback 3.6R EyeSight, Exiga 2.0GT, WRX STI A-Line (provedení s aut. převodovkou)
__________________________________________________________________
*VTD: zkr. Variable Torque Distribution (proměnlivé rozdělování točivého momentu)
**LSD: zkr. Limited Slip Differential (diferenciál s omezenou svorností)
Stálý pohon všech kol AWD s aktivním rozdělováním točivého momentu: Elektronicky řízený pohon AWD s lepší spotřebou paliva a jízdní stabilitou
Originální elektronicky řízený lamelový diferenciál Subaru (vícelamelová hydraulická spojka MP-T) upravuje v reálném čase rozdělení hnacího momentu mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. Systém zpravidla rozděluje hnací moment v poměru 60:40 mezi přední a zadní nápravu. Přínosy pohonu AWD zde znásobuje tím, že za všech okolností poskytuje stabilní a bezpečné jízdní vlastnosti nezávislé na schopnostech řidiče.
[Nabízené modely (ve specifikaci pro japonský trh)]
Legacy / Outback 2.5i, Exiga 2.0i, Forester (v provedení s aut. převodovkou), Impreza (s převodovkou Lineartronic)
Stálý pohon všech kol a centrální diferenciál s viskózní spojkou: Mechanický pohon AWD pro vozy s přímo řazenou převodovkou
Systém kombinuje mezinápravový diferenciál s kuželovými koly a samosvorným účinkem s viskózní spojkou. Za běžných jízdních podmínek se hnací moment rozděluje mezi nápravy v poměru 50:50. Nabízí stabilní jízdu se sportovním charakterem a maximálním využitím dostupných záběrových schopností.
[Nabízené modely (ve specifikaci pro japonský trh)]
Legacy (provedení s man. převodovkou), Forester (provedení s man. převodovkou), Impreza (provedení s man. převodovkou)
Stálý pohon všech kol s aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD***: Výkonnostně zaměřený pohon AWD pro ryzí motosport
Elektronicky řízený systém AWD s aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD využívá spojení mechanického zavírání reagujícího na přenášený točivý moment a elektronicky řízeného samosvorného účinku. Výkonnostně zaměřený systém nabízí rozdělení hnacího momentu v poměru 41:59 s ohledem na optimální řízení dynamických schopností vozidla. Mechanický účinek LSD má kratší odezvu a aktivuje se dříve než elektronický systém LSD. Systém navržený pro velký točivý moment vykazuje nejlepší vyvážení mezi agilním chováním a stabilitou jízdy. Součástí jsou předpřipravené režimy automatického řízení LSD a manuální režim, dávající řidiči možnost volby v závislosti na jízdních podmínkách.
[Nabízené modely (ve specifikaci pro japonský trh)]
WRX STI (provedení s man. převodovkou)
________________________________________________________________
***DCCD: zkr. Driver’s Control Center Differential