MotorInfo

Subaru Boxer Diesel s převodovkou Lineartronic

7.5.2013 09:22
Subaru Boxer Diesel s převodovkou Lineartronic

Subaru ČR oficiálně zahajuje prodej dlouho očekávané kombinace Boxer Diesel – automatická převodovka Lineartronic.

Hlavní novinkou modelového provedení 2013 je možnost poprvé kombinovat bezestupňovou převodovku „Lineartronic“ od Subaru se vznětovým motorem Subaru Boxer Diesel. Součástí konstrukční řady Outback v modelovém provedení 2012 již byl vznětový Boxer v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou, maximálně využívající potenciál tohoto motoru. První varianta s motorem Boxer Diesel a automatickou převodovkou byla naproti tomu navržena s cílem zprostředkovat úplný potenciál vznětového boxeru všem řidičům a zájemcům. 

„Outback byl vždy průkopníkem, v segmentu, i v použití nových technologií od našeho výrobce. I proto je nasnadě, že jako první začneme automatickou převodovku Lineartronic prodávat právě v tomto modelu, který zrovna najíždí na prodejny našich autorizovaných partnerů. Čekali jsme na Boxer diesel s automatem dlouho, ale jak se říká - trpělivost růže přináší a výsledek v podobě řízení a svezení s tímto vozem stojí opravdu za to,“ říká Petr Neuman, ředitel SUBARU ČR.

Nová specifikace Subaru Outback 2.0D Boxer Diesel Lineartronic do prodeje vstupuje ve třech úrovních výbavy Active, Comfort a Exclusive a katalogové ceny začínají na 939 000 Kč vč. DPH, příplatek za automat je tak ve výši 40 000 Kč.

Průkopník mezi crossovery, první model Subaru s motorem Boxer Diesel, první model s automatickou převodovkou Lineartronic s dieslem.

Outback stál u zrodu populární kategorie crossoverů. Model Outback si coby průkopník nové koncepce crossoveru získal celosvětové uznání, a to již od svého uvedení na trh v roce 1995 (od roku 1996 na evropských trzích). Oblibu si získal díky jedinečnému spojení ovladatelnosti a pohodlí osobního vozu s jízdními vlastnostmi a univerzálností vozu kategorie SUV při využití typických výhod stálého pohonu všech kol Symmetrical AWD. Ve třetí generaci (rok 2008) byl Outback prvním modelem, který uvedl do modelové řady Subaru motorizaci Boxer Diesel. U Outbacku čtvrté generace (uvedené na trh v roce 2009) se tradiční charakteristika „crossoveru“ dále vylepšila v oblasti pohodlí, spolehlivosti a ohleduplnosti k životnímu prostředí. K tomu napomohly snahy konstruktérů v otázkách návrhu, pojetí karoserie i použitých pohonných jednotek a v roce 2013 se v modelu představila ve spojeni s motorizaci Boxer Diesel světově unikátní automatickou převodovku Lineartronic.

Konstruktéři zvolili upravenou verzi převodovky Lineartronic (CVT) uzpůsobenou pro vyšší točivý moment produkovaný motorem Boxer Diesel a zajišťující hladké změny převodových stupňů. Výhodou použití této kombinace převodovky a motoru spočívají v tom, že umožňuje hladkou a bezproblémovou akceleraci při zachování stabilních otáček motoru. Toto řešení kompenzuje typicky úzké využitelné pásmo otáček vznětových motorů, kvůli kterému jsou řidiči nuceni velmi často řadit. Systém volí optimální převodový stupeň z neomezeného počtu převodových poměrů, které variátorová převodovka nabízí. Při běžné jízdě v režimu „D“ se systém chová jako běžná bezestupňová převodovka s hladkým chodem, ovšem po silném sešlápnutí plynového pedálu se systém automaticky přepne do režimu řazení „virtuálních“ převodových stupňů, které jsou pevné, aby akcelerace probíhala obdobně jako u běžných automatických převodovek. Skokové zvýšení akustické intenzity motoru, znatelná změna sil působících při akceleraci, pokles ručičky otáčkoměru v souladu se změnou převodového poměru – to vše poskytuje řidiči okamžité uspokojení a radost z jízdy. Regulace podřazování při deceleraci naopak zajišťuje nižší převodový poměr kvůli dostatečně účinnému brzdění motorem, přičemž vůz je současně připraven na svižnou akceleraci v okamžiku, kdy řidič opět sešlápne plynový pedál. Díky uvedeným vlastnostem se rovněž omezuje naklánění karoserie Outbacku s ohledem na stabilní jízdní schopnosti a hladší průjezdy zatáčkami přesně v souladu s pokyny od volantu. Outback v modelovém provedení 2013, postavený na platformě vozu SUV, nabízí agilní a zábavnou variantu s motorem Boxer Diesel v kombinaci s automatickou převodovkou, která ukazuje na nový jízdní potenciál vozů Subaru se vznětovými motory Subaru Boxer Diesel.