MotorInfo

Stoupá nabídka exekuovaných ojetin

3.11.2014 11:45
Stoupá nabídka exekuovaných ojetin

Zadlužení Češi se čím dál tím častěji pokoušejí zbavit aut v exekuci. Denně jich může být na internetu v nabídce až několik set.

Počet nevykoupených vozidel ve velkých autobazarech neklesá. Špatný technický stav a nesoulad v počtu ujetých kilometrů patří stále mezi nejčastější důvody odmítnutí vozu. V posledních měsících ale také stoupá počet vozidel, která jsou v exekuci. Auto ESA eviduje letos v průměru 35 exekuovaných vozidel měsíčně, která se jejich zadlužení majitelé pokoušeli na jednotlivých pobočkách prodat. Další desítky, možná až stovky takových vozů, se mohou denně objevovat na různých inzertních serverech. Majitelé exekuovaných vozů se je často snaží prodat za velmi nízkou cenu a to ještě dříve, než bude exekuce zapsána v exekučním registru. Průměrná prodejní cena takového vozu je podle interní statistiky Auto ESA cca 170 000 Kč, přičemž jejich majitelé je prodávají za cenu max. 100 000 Kč. Klíčovým faktorem je pro ně totiž rychlost prodeje. Novému majiteli tak po zdánlivě výhodné koupi zbydou většinou pouze oči pro pláč.

Podle Centrální evidence exekucí čelí v České republice exekučnímu řízení v současné době přibližně 969 tisíc fyzických a právnických osob,“ říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje Auto ESA a pokračuje: „Podle neoficiálních odhadů tak může být exekucí postiženo až několik tisíc vozidel.“ Podle Foltýna se majitelé snaží takové vozy prodávat především prostřednictvím inzerátů, ale menší část se pokouší prodat i do autobazarů. Cena takového vozu bývá velmi atraktivní, což může být určitým vodítkem a důvodem k důkladnému prověření. Co hrozí novému majiteli exekuovaného vozu? Exekutor podle Registru vozidel brzy zjistí, kde se vůz nachází a bez náhrady jej novému majiteli zabaví. Prodej exekuovaného vozu je totiž protiprávní a tedy neplatný. Nový majitel se pak může s nepoctivým dlužníkem maximálně soudit, ovšem s velmi malou šancí dostat se zpátky ke svým penězům. „Našim zákazníkům dáváme doživotní garanci na právní nezávadnost prodávaných vozidel,“ přibližuje Foltýn garance Auto ESA a dodává: „Klienti tak mají 100% jistotu, že i kdyby takový vůz koupili, dostanou okamžitě své peníze zpět. Veškeré právní kroky směrem k původnímu vlastníkovi jsou pak plně v naší režii, na naše náklady a riziko,“ vysvětluje Foltýn.

Autobazary, které dokáží pečlivě zkontrolovat technický stav vykupovaných vozidel, stejně jako jejich právní původ, jsou tak v současné době nejbezpečnější variantou nákupu ojetého vozu. Pro běžného občana je totiž většinou potíž v tom, že se exekuční proces odehrává v delším časovém úseku. Exekuce na dané auto, respektive jeho původního majitele, tak nemusí být v době prodeje ještě zanesena v Centrální evidenci exekucí.  Veřejnost navíc nemá do této databáze exekucí volný přístup. Je totiž zpoplatněn. Velké autobazary však tuto placenou službu využívají a jsou tak schopny svým klientům garantovat právní nezávadnost vozu. „Ani tato evidence však nemusí znamenat stoprocentní jistotu. Nejsou v ní totiž zaznamenané soudní výkony ani daňové exekuce, které realizují finanční úřady. Navíc i tento záznam probíhá s určitým zpožděním. Proto pozor na zdánlivě výhodné nabídky na internetu a u neznámých a neprověřených obchodníků,“ uzavírá Foltýn.