MotorInfo

Stáří vozidla a bezpečnost

1.12.2015 10:51
Stáří vozidla a bezpečnost

Stejná nehoda, diametrálně rozdílné následky! Nakolik jsou starší modely automobilů (ne)bezpečné?

  • Počet usmrcených na 1 000 automobilů zúčastněných na nehodě hlášené PČR je v ČR u desetiletých vozidel 12x vyšší než v autech loňského data výroby
  • Analýza následků skutečných nehod ukazuje, že v osobním automobilu vyrobeném v posledních pěti letech je při stejné nehodě riziko smrti pro cestující o 85 % nižší než ve voze o pětadvacet let starším
  • Riziko vzniku těžkého zranění s trvalými následky je o polovinu menší
  • Mezi jednotlivými modely jsou velké rozdíly. Jak je na tom ten váš?

Průměrné stáří osobních automobilů u nás je o více než polovinu vyšší než v EU. A neustále se zvyšuje. Průměrné stáří osobních aut k 31. prosinci 2014 činilo 14,49 roku, k poslednímu červnu 2015 se zvýšilo na 14,73 roku. Průměrný věk aut v EU28 je 9,7 roku. Počet registrovaných osobních aut v ČR je cca 5 milionů.

„Znepokojivé je, že dvě třetiny z nich (66 %) jsou starší 10 let (a 22 % vozů je dokonce starší 20 let). I to se dozajista podepisuje na nadprůměrně vysokém počtu usmrcených v České republice oproti průměru zemí EU28,“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Analýza nehod hlášených PČR a jejich fatálních následků pro posádky vozidel vykazuje přímou úměru mezi stářím vozidla a počtem usmrcených na 1 000 automobilů zúčastněných na nehodě:

1985-1989:                         11,8

1990-1994:                         9,1

1995-1999:                         6,7

2000-2004                           3,5

2005-2010:                         2,4

2011-2013:                         1,5                        

2014:                                 0,3

Přesvědčivá analýza následků skutečných nehod

Vzrůstající nebezpečí usmrcení při dopravní nehodě ve vozidlech úměrně jejich stáří potvrzují i zahraniční zdroje. Evropská komise ve svém materiálu z února 2015 uvádí, že moderní vozidla oproti automobilům z poloviny devadesátých let snižují riziko usmrcení či těžkého zranění posádky při nehodě o minimálně 50 %. Švédská pojišťovací společnost Folksam uvádí, že oproti automobilům vyrobeným v první polovině osmdesátých let kleslo při cestování ve vozech vyrobených v posledních pěti letech

  • riziko těžkého zranění s trvalými následky posádky při dopravní nehodě o polovinu,
  • riziko usmrcení kleslo dokonce o 85 %.

Závěry[1] byly učiněny na základě rozboru zhruba 178 000 nehod, ke kterým došlo ve Švédsku v letech 1994-2015 a při nichž bylo na 50 000 osob zraněno natolik vážně, že byl nutný zásah lékařské záchranné služby. Moderní kompaktní vozidla jsou zkrátka bezpečnější než jejich tělnatější předchůdci. „Nutno dodat, že moderní automobily jsou navíc vybavovány asistenčními systémy, jež mohou nehodu úplně odvrátit. Jejich bezpečnostní benefit je tak ve skutečnosti ještě vyšší,“ doplňuje Budský. 

Jak si vedou jednotlivé modely

Švédská pojišťovací společnost dosud vyhodnotila schopnost 254 modelů automobilů ochránit při střetu posádku před vážnými zraněními s trvalými následky či dokonce smrtí. Rozdíly jsou značné, a to i u stejných modelů v závislosti na roku jejich výroby. Například bezpečnost automobilů dlouhodobě produkované modelové řady renomovaného výrobce vyrobených na začátku devadesátých let je dnes hodnocena jako výrazně podprůměrná, naopak auta od roku výroby 2012 dosahují špičkového hodnocení. Jak si vedly vybrané modely, najdete v příloze.

I starší model může při nehodě ochránit

Potenciál jednotlivých modelů ochránit cestující proti vážnému zranění při nehodě může být velmi rozdílný. Při výběru konkrétního modelu ojetého vozu je dobré přihlédnout i k tomu, jak byla hodnocena jeho bezpečnost podle metodiky NCAP. Např. při čelním střetu dvou vozidel jedoucích rychlostí 60 km/h, kdy jeden model byl jako nový hodnocen pěti hvězdičkami a druhý pouhými dvěma, je dopad na posádku naprosto odlišný. „Zatímco posádka nadprůměrně bezpečného automobilu má šanci vyváznout ze střetu s minimálními následky, posádka druhého vozu bude vážně a možná i smrtelně zraněna. Výběr konkrétního modelu auta může být v případě vážnější nehody volbou mezi smrtí či životem,“ upozorňuje Roman Budský.

Berme jen auta se známou minulostí

A jedna podstatná poznámka na závěr. Berme jen auto se známouminulostí. Nekvalitně opravená karoserie po větší havárii může znamenat pro cestující při další nehodě zvýšené riziko vážného zranění či smrti. To ostatně potvrzují i exaktní laboratorní zkoušky renomovaných zkušeben i výrobců automobilů.  

Hodnocení míry bezpečnosti vybraných modelů automobilů na základě analýzy následků reálných dopravních nehod (zdroj: Folksam, 2015)

Pětibodová stupnice hodnotí schopnost modelu ochránit posádku před těžkými zraněními s trvalými následky či smrtí. Číslo 3 odpovídá průměrné míře poskytované bezpečnosti, čtyřka nabízí ochranu posádky minimálně o 20 % vyšší, pětka ochrání o minimálně 40 % lépe. Naopak vozidla hodnocená dvojkou nabízejí ochranu pasažérů o 20 % horší, automobily s přidělenou jedničkou pak ochrání o 40 % hůře než ty průměrné.    

 

Seznam videospotů:

  _____________________________________________________________________________________________________

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz

_________________________________________________________________________________________  

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě podkladů: společnosti Folksam, Evropské komise, PČR, Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

1Vyšší počet usmrcených při nehodách v ČR oproti Švédsku vyplývá z toho, že jsou vyhodnocovány jen nehody hlášené policii.