MotorInfo

Solaris představil vozy nové generace

12.12.2015 11:21
Solaris představil vozy nové generace

Na pražské autobusové výstavě představila firma Solaris vozidlo nové generace – nízkovstupové Urbino 12 LE, které bylo vyrobeno především pro příměstské linky a InterUrbino – vozidlo pro příměstskou a meziměstskou dopravu.

Nový Solaris Urbino 12 LE

V širokém výběru příměstských autobusů je nízkovstupové Urbino 12 v nové verzi letošní nabídkou Solarisu. Přestože je díky své konstrukci vozidlo mnohem lehčí od svého předchůdce, nabízí větší prostor pro cestující a vyšší přepravní kapacitu. Při výrobě nového Urbina 12 LE bylo použito technologie „vrstva za vrstvou”. Toto řešení umožňuje zvýšit efektivitu výrobních procesů, zajišťuje vysokou estetickou úpravu a výhodou je rovněž snadnější servisování a údržba. Během vývoje autobusu došlo k odlehčení hnací nápravy a rovnoměrnějšímu rozložení hmotnosti na nápravy. K lepším parametrům rozložení hmotnosti přispělo i přemístění všech vzduchojemů do přední části vozu a umístění palivových nádrží do prostoru nad jednotlivé podběhy v přední části vozidla. Nezanedbatelný význam má i přizpůsobení montáže hnacích jednotek s různými výkony motoru, splňující emisní normu spalin Euro 6. Představený model je vybaven motorem Cummins ISB6.7, který „zapadne“ do nové a lehčí konstrukce autobusu. Zákazníci si rovněž mohou vybrat motor s větším výkonem – DAF/Paccar MX 11.

Nové Urbino 12 LE se vyznačuje komfortním a ergonomickým uspořádáním vnitřního prostoru. Cestující jistě ocení zvětšení interiéru a vyšší a širší dveře. Druhé dveře jsou posunuty více do zadní části vozu. Pozornost si zaslouží snadnější přístup do zadní části autobusu, kde se nachází šest řad pohodlných sedadel, přizpůsobených především dlouhým trasám. Konstruktéři Solarisu dbali o to, aby přechod z nízkopodlažní části do jeho zadní části byl plynulý a bezproblémový. Moderní a několikrát oceněný design nového Urbina a větší prostor pro cestující zůstal standardem ve verzích LE a LF. Tato úprava, kromě nepochybných estetických hodnot, má také praktický význam, protože umožní dopravcům, kteří vlastní ve své flotile různé typy Solarisu, zásobit se velkým množstvím stejných náhradních dílů a jednotlivých prvků.

InterUrbino

Model InterUrbino byl vyprojektován především pro meziměstskou dopravu. Jeho universální konstrukce slučuje ta nejlepší řešení, známá s městských autobusů a turistických autokarů značky Solaris. Proto se vozidlo dokonale osvědčuje jak na kratších tak delších trasách. InterUrbino může být také s úspěchem využíváno jako školní autobus. Pohodlná sedadla s nastavitelným opěradlem, sklápěcí opěrky nebo prostorné, estetické poličky na zavazadla, instalované nad sedadly, zaručují cestujícím komfort cesty. Stejně pečlivě je navrženo pracoviště řidiče. Hlavním ukazatelem byla funkčnost, proto mimo jiné i ovládací prvky a přepínače jsou rozmístěny tak, aby obsluha InterUrbina byla zcela intuitivní. Všechny uvedené aspekty mají zajistit řidiči a cestujícím pohodlné a především bezpečné cestování. Vozidlo jedné a neměnné specifikace bez ohledu na potřeby zákazníka je minulostí. Proto InterUrbino překvapuje množstvím volby řešení, které kupující volí z bohaté nabídky. Toto řešení dává kupujícímu dříve nedostupné pole výběru technických parametrů, které bude moci přizpůsobit vlastním očekáváním. Počínaje délkou vozu, protože nyní je InterUrbino dostupné ve dvou verzích: 12 a 12,8 metru. 

Základní výhodou je možnost volby pohonné jednotky: motory dvou výrobců je nabídka dosud neobvyklá v této třídě autobusů. Paleta výrobků různých výkonů i ve variantních specifikacích firem DAF a Cummins je v gesci zákazníka. Doplnění tvoří výběr jedné z několika dostupných automatických či manuálních převodovek. Rovněž interiér lze lehce přizpůsobit individuálním potřebám, kde vycházíme ze dvou základních provedení prostoru cestujících – klasický ale také se zvýšeným standardem. Moderní systém osvětlení a ventilace interiéru, či integrované průsvitné poličky na příruční zavazadla. Bez ohledu na výběr zůstává neměnný komfort a kvalita provedení pracoviště řidiče, osoby trávící v autobuse rozhodně nejvíce času. InterUrbino – podle modelu – nabízí až 61 míst k sezení, provedením dveří 1-1 nebo 2-1. V obou případech lze namontovat rampu pro cestující se sníženou pohyblivostí.

InterUrbino překvapuje novou stylistickou linií, autorem které je studioFT z Berlína, dlouholetého partnera Solarisu. Nový styl akcentuje lehkost konstrukce a podtrhuje její sportovní a dravý charakter. Jinou tvář získala přední část vozu, boční linie, společně tvořící dynamickou siluetu. Z tohoto pohledu je InterUrbino na silnici nepřehlédnutelné. O bezpečnost řidiče i cestujících dbá řada pokročilých technologických systémů s EBS nebo EPS dostupných ve standardu. InterUrbino rovněž dbá o ekologii, používané pohonné jednotky splňují přísné normy emisí spalin EURO6. Současně osvětlení vozidla je přestavěno na technologii LED, vstřícnou k životnímu prostředí i nákladům dopravce. Světla denního svícení jsou integrovány se světly pozičními, mlhová světla (s opcí dosvětlení zatáček), celá zadní stěna, směrové tabule, obrysová světla i vnitřní světelné lišty i podsvícení stropu – ve všem jsou užity technologie LED. Na vozidle zůstává typický znak polského výrobce: charakteristická asymetrická linie čelního okna. Není to pouze prvek moderního designu. Tímto způsobem se zlepšuje výhled z místa řidiče, zvláště při vjezdu do stanice. Estetické materiály pracoviště řidiče i střední konzoly tvoří příjemné prostředí, které činí z řízení InterUrbina příjemnost.

Nový Solaris Urbino 12 electric

Bezemisní Urbino 12 electric v novém provedení je nejinovativnějším výrobkem v nabídce polského výrobce. Vozidlo je výsledkem spojení nejnovějších kladných vlastností autobusů Solaris, jako je lehká a pevná konstrukce, použití konstrukční technologie „vrstva za vrstvou” nebo ergonomicky zpracovaný interiér vozu s nezvykle tichým a ekologickým hnacím zařízením. Skelet nového Urbina 12 electric je vyrobený z nerezavějící oceli. Jeho nízká hmotnost o vysoké trvanlivosti je zárukou dokonalé základny jeho spolehlivosti a minimální spotřeby energie elektrického autobusu. Aby bylo vyhověno požadavkům na konstrukci, která musí odolávat náročným provozním podmínkám, byl v zadní části namontován dodatečný ocelový profil, který chrání baterie před případným poškozením, např. nárazům v důsledku havárie.

Baterie o vysoké energetické hodnotě s kapacitou 240 kWh splňují ty nejnovější a nejpřísnější bezpečnostní normy. Baterie jsou rozděleny do šesti celků, každý o kapacitě 40 kWh. Baterie o kapacitě 160 kWh jsou umístěny v zadní části vozu, ostatní o kapacitě 80 kWh jsou namontovány na střeše vozidla nad přední nápravou. Tento způsob rozložení baterií zaručuje odpovídající rozložení tlaků na obě nápravy a dodatečně umožňuje zvětšení prostoru pro cestující. V 12 metrovým elektrickým Solarisu byla namontována inovační elektrická náprava, ve které jsou zamontovány dva nezávislé elektrické motory o maximálním výkonu 2 x 125 kW. Toto řešení umožňuje lepší využití vnitřního prostoru pro cestující a snižuje hmotnost vozidla. Elektrické zařízení nejvyšší třídy a elektrická náprava zaručuje tichou, plynulou a rovnoměrnou jízdu, při které se autobus dokonale přizpůsobuje městským podmínkám i při vysokém počtu stojících cestujících.

Nové Urbino 12 electric je vybaveno inovačním systémem nabíjení pomocí pantografu a standardním nabíjením pomocí přípojky plug-in. Nabíjení pomocí pantografu, o výkonu do 450 kW, zaručuje rychlé nabíjení baterií na trase, místo toho populární přípojka slouží k nabíjení baterií na provozovně během nočního odstavení. Solaris nabízí více konfigurací v této oblasti. V elektrických autobusech polského výrobce je možná instalace také indukčního systému nabíjení. Elektrické autobusy, které jsou nabíjeny pomocí přípojky plug-in, je možné vybavit nabíjecím zařízením namontovaného na střeše vozidla. Toto řešení zvyšuje operativnost vozidla.

Novodobá stylistika, se kterou se Solaris již ztotožnil tím, že se přizpůsobil potřebám svých zákazníků, nalezla využití rovněž v segmentu elektrických autobusů. Dynamická křivka karosérie Urbina 12 electric zvýrazňuje jeho sportovní charakter. Obměna designu má především navazovat na funkční parametry. Nejdůležitějším cílem provedených změn bylo zvýšení komfortu při cestování. Prvky, jako jsou širší dveře, zaručující snadnější nástup a výstup cestujících (výška všech nástupních hran je 320 mm), prostorné okna, vnitřní osvětlení v provedení LED, 33 míst k sezení, z čehož až 16 míst je dostupných z nízké podlahy, to vše vypovídá o tom, že se Solaris stává synonymem kvality a komfortu. 

V pořadí další premiéry nové generace

Za krátko Solaris představí další typy nízkopodlažních dopravních prostředků, vybavených alternativními ekologickými hnacími jednotkami. Bude to nové Urbino 12 poháněné CNG, trolejbus – nové Trollino 12. Podle plánu polského výrobce bude většina vozidel nové generace dostupná pro své zákazníky koncem roku 2016.

 

Foto:Solaris