MotorInfo

Solaris bilancuje rok 2011

14.3.2012 17:28
Solaris bilancuje rok 2011

V roce 2011 prodej firmy Solaris Bus & Coach S,A. poprvé překročil 1 200 vozidel.

Firma v dalším roce v řadě udržela pozici lídra na polském autobusovém trhu a také upevnila svou pozici v oboru na evropském kontinentu. Solaris v minulém roce prodal rovněž první kolejová vozidla. Největší premiérou uplynulého roku byla prezentace autobusu s elektrickým pohonem, Solaris Urbino electric. Pokud jde o prodej, byl rok 2011 pro poznaňského výrobce vozidel městské hromadné dopravy rekordní. Z výrobních hal autobusů a trolejbusů vyjelo k zákazníkům 1 205 vozidel. V porovnání s rokem 2010 to znamená nárůst o 85 vozidel (7,5 %). Zvýšily se rovněž příjmy společnosti. V roce 2011 příjmy představovaly 1 523 357 357 zlotých a ve srovnání s předchozím rokem byly vyšší o 17,3 %.

Solaris v Polsku…

Dosud nikdy Solaris neprodal v jednom roce v Polsku více než pět set autobusů. Přesný počet vozidel dodaných tuzemským dopravcům činí 516 kusů (z toho 25 trolejbusů). Tento výsledek opětovně umožnil Solarisu udržet pozici lídra polského autobusového trhu. V segmentu nízkopodlažních městských autobusů společnost dosáhla 53 procentní podíl na trhu. Největšími kontrakty, zrealizovanými v uběhlém roce, byly dodávky do Waršavy (148 ks), Poznaně (59 ks), Lodži (45 ks) a Bialegostoku (35 ks).

…a v zahraničí

Podobně jako v uplynulých letech bylo hlavním exportním trhem firmy Solaris Německo. K sousedům za západní hranicí odjelo 248 Solarisů. Díky tomuto výsledku prodeje na německém trhu nízkopodlažních městských autobusů, dosáhl Solaris 10% podílu. Jedná se o nejlepší výsledek mezi všemi neněmeckými výrobci, prodávajícími své autobusy v této zemi. Dalšími exportními trhy, vzhledem k počtu prodaných vozidel, byly: Francie, Švédsko, Česko a Itálie. Na posledním uvedeném zvýšil Solaris svůj podíl na 12 %.

Novinky roku 2011

Nepochybně nejvíce inovativním produktem, představeným firmou Solaris v uplynulém roce, byl Solaris Urbino electric - autobus s elektrickým pohonem. Polská premiéra tohoto vozidla proběhly v průběhu výstavy Transexpo v Kielcích a také zahraniční na výstavě Busworld v belgickém Kortrijk, se setkala s velkým zájmem v oboru.

"Několik týdnů po premiéře jsme měli velké množství dotazů od zákazníků o možnostech dodávek tohoto vozidla. Jedno ze západoevropských měst uvažuje, dokonce v perspektivě několika let, o úplné záměně současných autobusů se spalovacími motory za autobusy elektrické. Zatím je to vstupní, ale velmi zavazující fáze rozhovorů" - říká Malgorzata Olszewská, ředitelka Prodeje a marketingu ve firmě Solaris.

Solaris Urbino electric je nezvykle tichý, neemituje spaliny, odlišuje se moderním vzhledem. Jednou z hlavních výzev, před kterými stáli konstruktéři elektrického autobusu značky Solaris, byla redukce hmotnosti vozidla. Vyžádala si to především hmotnost baterií. Prakticky to znamenalo nahrazení bočních stěn autobusu panely z uhlíkových vláken, neobvykle lehkými, ale současně pevnými. Z uhlíkových vláken je rovněž vyrobeno zadní víko prostoru, ve kterém je umístěn pohonný systém a baterie, v nichž se ukládá energie pro pohon vozidla. Navíc značných úspor v hmotnosti vozidla bylo realizováno díky tenčím oknům, či novému materiálu, ze kterého je vyrobena podlaha vozu. Místo překližky bylo použito mahagonové dřevo. Nový materiál byl použit rovněž k výrobě krytů střešních kanálů - Foamed ACM. Lehčí jsou také sedadla cestujících. Několik kilogramů bylo ušetřeno použitím hliníkových disků kol, které nahradily disky ocelové. Konečně autobus postrádá jakékoliv provozní kapaliny a nádrže s tradičním palivem, což umožnilo zredukovat hmotnost v této oblasti až o 300 kg. Nakonec po vložení do takto odlehčené konstrukce autobusu 1 400 kg baterií, je autobus jen nemnoho těžší ve srovnání s autobusem stejných rozměrů, ale tradičním pohonem.

Srdcem elektrického pohonného systému Solarisu je čtyřpólový asynchronní trakční motor o výkonu 120 kW, dodaný firmou Vossloh Kiepe. Energie k pohonu trakčního motoru je uložena ve dvou bateriích, každá o hmotnosti 700 kg. Zabudované lithiové baterie mají jmenovité napětí 600 V a pojmou energii hodnoty 120 kWh. Uložiště energie jsou chlazena kapalinou. Množství energie, uložené v bateriích zabudovaných v elektrickém Solarisu Urbino, umožňuje ujetí 100 km na jedno nabití. Vozidlo vyvine maximální rychlost 50 km/h. Energie, shromážděná v bateriích, znamená zdroj „paliva” ne pouze pro pohonný systém: dodává energii pro všechny jiné systémy autobusu, včetně posilovače řízení, topení a ventilace či ovládání elektrických dveří. Všechny systémy ve vozidle, které jsou obvykle poháněny spalovacím motorem, musely být nahrazeny řešením elektrickým.

Baterie jsou nabíjeny konektory typu plug-in firmy Walter, zabudované poprvé v hybridním Urbino 18. Jejich nabití z nabíjecího terminálu 3*400 V 63 A trvá do 4 hodin za předpokladu, že jsou baterie zcela vybité. Baterie jsou dobíjeny rovněž rekuperací, čili využitím kinetické energie vozidla při brzdění.

Jedním z prvních dopravců, kteří budou testovat v běžném městském provozu Solaris Urbino electric, bude poznaňské MPK.

"Pravděpodobně se podaří sladit nasazení elektrického autobusu v Poznani s Mistrovstvím Evropy v kopané. Díky tomu budeme moci představit moderní polskou technologii fanouškům z celé Evropy" - říká Solange Olszewská, předseda představenstva firmy Solaris. "Považuji to za opravdovou revoluci v městské dopravě a přinejmenším za velký krok ve směru změny myšlení o elektrických vozidlech. Ještě nedávno jsme je pokládali za vzdálenou vizi budoucnosti. Nicméně už dnes představujeme takové vozidlo, které věříme, že učiní naše města více přívětivými pro jejich obyvatele omezením hluku a emisí škodlivých spalin" - dodává Solange Olszewská.