Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Značka ŠKODA bude v příštích letech postupně rozšiřovat svou nabídku v segmentu SUV. Studie ŠKODA VisionS napovídá, jak by mohl vypadat vůz kategorie SUV značky ŠKODA, který bude větší než Yeti a který bude představen v druhé polovině roku 2016.
Vedle budoucího designového jazyka vozů SUV představuje studie také nejdůležitější technologie, kterými se značka ŠKODA bude v přístích letech intenzivně zabývat.
„Naše značka se rozvíjí rychlým tempem,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier. „Model Yeti představuje pro mladoboleslavskou automobilku významný úspěch v segmentu kompaktních SUV. Nyní své usilí v oblasti pohonu 4×4 značka ŠKODA zaměřila na sériový model kategorie SUV, který svým významem předčí model Yeti. Designem, koncepcí a praktičností napovídá ŠKODA VisionS, jak bude nové SUV vypadat. Studie kromě toho představuje řadu budoucích technologií, jejichž význam pro naše zákazníky, a tím i pro značku ŠKODA, stále roste. Proto se ŠKODA AUTO zabývá tématy jako je elektromobilita, autonomní řízení a kvalitní propojení vozu, řidiče a cestujících navzájem i s okolním světem.“
V rámci své růstové ofenzívy ŠKODA AUTO svou modelovou paletu již kompletně obnovila, rozšířila ji do důležitých nových segmentů a výrazně posílila svou přítomnost na mezinárodních trzích. S budoucím sériovým modelem větším než ŠKODA Yeti, který bude představen v druhé polovině roku 2016, dokumentuje ŠKODA AUTO svůj cíl prokázat kompetenci značky v dalších automobilových segmentech. Technologická kompetence a designový jazyk se silným charakterem, který společnost ŠKODA AUTO vyvinula, nyní přechází i na modely SUV značky ŠKODA jako obvykle s maximálním užitkem pro zákazníky.
S osvědčenou funkčností a atraktivitou souvisí také využití moderních technologií. Studie VisionS má plug-in hybridní pohon, který bude v podobném provedení k dispozici i pro zákazníky sériového vozu. ŠKODA AUTO kromě toho pracuje i na koncepci čistě elektrického pohonu.
Díky rozsáhlému propojení vozu, řidiče i cestujících bude jízda navíc ještě suverénnější a bezpečnější a pobyt na palubě pohodlnější. I v tomto případě je studie ŠKODA VisionS předzvěstí budoucího směru, kterým se bude značka ŠKODA ubírat. Důležitým tématem pro budoucnost značky je autonomní řízení. Již dnes pomáhají řidičům vozů značky ŠKODA systémy jako Traffic Jam Assist a Front Assist s funkcí nouzové brzdy City zvyšující bezpečnost a komfort. Rozšiřování nabídky v oblasti asistenčních systémů bude hrát hlavní roli v budoucí inovační strategii značky směřující až k autonomnímu řízení.
S délkou 4,70 m, rozvorem 2,79 m, šířkou 1,91 m a výškou 1,68 m je ŠKODA VisionS na silnici nepřehlédnutelná. Automobil postavený na bázi modulární platformy MQB koncernu Volkswagen je prvním vozem značky ŠKODA se šesti sedadly ve třech řadách. Velkorysý komfort na palubě je k dispozici pro řidiče i dalších pět cestujících. Na prvních dvou řadách sedadel najde dostatek místa čtveřice dospělých. Třetí řada je koncipovaná pro dvě další osoby. Zavazadlový prostor pojme v závislosi na poloze sedadel až 460 l. Díky rovné podlaze, nízké nákladové hraně a vysoce otevíratelným pátým dveřím lze do vozu pohodlně nakládat zavazadla. Každodenní praktičnost studie ŠKODA VisionS zvyšují Simply Clever řešení, mezi která patří například háčky na zavěšení tašek.
Designovou studií VisionC, kterou společnost ŠKODA AUTO představila před dvěma lety také na autosalonu v Ženevě, zdůraznila mladoboleslavská automobilka emocionální sílu značky. Modely Fabia a Superb ji pak převedla do sériové výroby. Nyní přenáší ŠKODA AUTO tuto moderní designovou linii do segmentu SUV. „VisionS upoutá expresivními a dynamickými rysy, je založena na rovnováze racionality a estetiky, která je pro vozy značky ŠKODA typická,“ říká šéfdesigner ŠKODA AUTO Jozef Kabaň. „Linie vozu ŠKODA VisionS jsou viditelně ovlivněny tradiční českou výrobou křišťálového skla a částečně také kubismem. Tvary jsou čisté, precizní a ostré. Na výrazně konturovaných plochách vytváří hra světel a stínů silné efekty, které ještě mimořádně zvýrazňuje zelená barva Island.“
Jozef Kabaň
Designový směr značky reflektuje příď modelu ŠKODA VisionS. Dvojité horizontálně vedené linie symbolizují ochranu a sílu. Kapota je výrazně tvarovaná. Hrany, které ji strukturují, se sbíhají směrem k velkému logu značky umístěnému na prominentním místě na kapotě. Příď se vyznačuje širokou lichoběžníkovou maskou chladiče se svislými lamelami a čtyřmi plochými, klínovitými a vysoko umístěnými světlomety – jejich technologie LED bude v dohledné době zavedena do sériové výroby. V každém z obou horních světlometů jsou čtyři světelné jednotky pro dálkové a tlumené světlo. Reflektory se podobají řasám lidského oka. Hlavní světlomet doplňuje signatura světel pro denní svícení, dolní světlo funguje jako mlhové. Světlomety, logo značky a svislé lamely v masce chladiče se vyznačují krystalickými prvky, které svým vzhledem odkazují na umění českých sklářů.
Také boční linie zvýrazňuje robustní charakter studie SUV. Výrazná Tornádo linie začíná u horních světlometů a pokračuje přes celou karoserii. Podběhy zdůrazněné širokými lemy jsou výrazně tvarované, elegantní klenutí boků vytváří nad prahy konvexní plochy. Klesající linie střechy přechází ve výrazně tvarovanou záď, která dodává studii VisionS dynamiku. Dlouhý rozvor se významně podílí na prostornosti interiéru.
Záď studie ŠKODA VisionS je expresivně tvarovaná. Plocha pro upevnění registrační značky je do zádě hluboce zapuštěna. Díky mohutnému vloženému difuzoru, v němž se nachází i eliptické koncovky výfuků, zaujme vůz sebejistým postojem na silnici. Sklo pátých dveří stíněné dlouhým spojlerem je sportovně nízké, přesto neomezuje výhled dozadu. Pod sklem pátých dveří je umístěno logo značky ŠKODA a klínovité zadní LED svítilny. V jejich krytech z výrazně členěného křišťálového skla jsou integrovány hrany zlepšující obtékání vzduchu. Ve svítilnách září LED. Pro vozy značky ŠKODA typická grafika ve tvaru písmene C začíná v zadních skupinových světlech a pokračuje i na plochých odrazkách umístěných v nárazníku.
Provedení interiéru je pokračováním jasně strukturovaného designu exteriéru ve vysoké kvalitě. Interiér studie následuje designová kritéria značky a ke každému cestujícímu přistupuje se stejnou prioritou. Prostor je členěn velicesymetricky. Novinkou pro značku je druhý displej na přístrojové desce, která je uspořádaná tak, aby vyhovovala jak řidiči, tak spolujezdci. Výraznými geometrickými prvky jsou dva velké ploché displeje s úhlopříčkou 16 palců. Displeje lemují vertikální výdechy klimatizace.
ŠKODA AUTO také intenzivně pracuje na praktických prvcích výbavy pro budoucí uplatnění v sériové výrobě. První předzvěstí toho, jak by tato řešení v budoucnosti mohla vypadat, najdeme ve studii ŠKODA VisionS. Všichni členové posádky mají k dispozici vlastní displej, který mohou jednoduše obsluhovat. Informace jsou pro posádku idividualizovány a dostávají se k nim přes nabídku infotainment systému. V příštích letech zavede značka ŠKODA do sériové výroby volně programovatelné sdružené přístroje. Souběžně mladoboleslavská automobilka pracuje na vývoji ovládání hlasem a gesty. Na středové konzoli vozu ŠKODA VisionS se nachází třetí displej, cestující ve druhé a třetí řadě sedadel mají k dispozici displeje v hlavových opěrkách. V každých dveřích je integrován jeden Phonebox. Zde se chytré telefony pasažérů indukčně nabíjejí, zatímco lze osobní nastavení, data a informace z telefonů procházet na vlastním displeji. Jemná světle šedá kůže Nappa s tmavě modrým koženým vzorem v kombinaci s látkou Ultrasuede zdůraznuje vznešený dojem interiéru. V horní části dominuje tmavě modrá barva, potahy sedadel a loketní opěrky jsou světle šedé. Logo na středu volantu, díly na středovém panelu a tvarované dekorační lišty ve výplních dveří jsou z ručně broušeného českého křišťálu. Ambientní osvětlení vytváří v interiéru atraktivní efekty, uživatel může vybírat mezi deseti barvami.
ŠKODA VisionS plug-in hybrid
ŠKODA AUTO intenzivně pracuje na sériovém zavedení elektrifikovaných pohonů. V budoucnosti se má v nabídce objevit plug-in hybrid, nedlouho po něm má následovat čiště elektrický pohon. Pohled do zákulisí elektrické budoucnosti mladoboleslavské automobilky umožňuje ŠKODA VisionS už dnes: studie akceleruje se systémovým výkonem 165 kW (225 k) z 0 na 100 km/h za 7,4 s a dosahuje maximální rychlosti téměř 200 km/h. Na 100 km se spokojí s 1,9 l benzinu (45 g CO2/km). Čistě na elektrický pohon ujede ŠKODA VisionS až 50 km, při kombinaci obou pohonů činí dojezd až 1 000 km na jedno natankování/nabití. Jako spalovací motor slouží agregát 1,4 TSI s výkonen 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 N.m. Kooperuje s elekromotorem o výkonu 40 kW s maximálním točivým momentem 220 N.m. Ten je integrován do šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG a pohání přední kola. U zadní nápravy je umístěn druhý elektromotor o výkonu až 85 kW a točivém momentu 270 N.m. Ten pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy. Studie má tedy inteligentní pohon všech kol, který se obejde bez mechanického propojení předních a zadních kol. Kooperaci tří pohonných jednotek řídí inteligentní palubní systém s cílem dosažení maximální efektivity. Řidič vozu ŠKODA VisionS může volit mezi několika provozními režimy – od čiště elektrického pohonu až po nabíjecí modus. Režim E-Mode znamená elektrický pohon, při kterém se přenáší hnací moment pouze na zadní nápravu. V hybridním režimu spolupracují pohonné jednotky několika způsoby v závislosti na aktuálních potřebách. Pokud je žádoucí rekuperace energie, funguje elektromotor v převodovce jako generátor. Při silné akceleraci v režimu Hybrid Sport Mode spolupracuje motor 1,4 TSI s předním i zadním elektromotorem. Podobně systém funguje, když bude managementem požadován přechod na pohon všech kol. V tomto případě vůz využije spalovací motor vpředu a elektromotor vzadu, například na hladkém povrchu nebo v terénu. V režimu Charge se baterie dobíjí, k tomu se využívá elektromotor v převodovce. Dobíjení je možné jak za jízdy, tak po zastavení. Všechny důležité informace řidiči předává digitální displej.
V prostoru před zadní nápravou, chráněny před nárazem, jsou uloženy kapalinou chlazené Li-Ion akumulátory s kapacitou 12,4 kWh. Přispívají k příznivému rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu a ke snížení těžiště vozu ŠKODA VisionS. Stacionární nabíjení se provádí ze zásuvky elektrické sítě. Pro budoucí sériové nasazení pracuje mladoboleslavská automobilka také na bezkontaktním indukčním nabíjení. V takovém případě se přenáší energie z elektrické sítě do vozu prostřednictvím nabíjecí podlahové desky.
ŠKODA VisionS zaujme stabilní jízdou vyznačující se vysokou dynamikou a poradí si také v lehkém terénu. Pneumatiky o rozměru 275/40 mají průměr 21 palců. Design kol s pěti lomenými paprsky je inspirován aerodynamickými tvary. Mnoho dílů přední nápravy typu MacPherson je vyrobeno z hliníku. Moderně konstruovaná čtyřprvková zadní náprava pohlcuje síly působící v podélném i příčném směru. Řízení s progresivním účinkem je se zvětšujícím se natočením volantu strmější. Adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC) řídí práci tlumičů – pomocí tohoto systému může řidič regulovat charakteristiku tlumičů v režimech Normal, Comfort a Sport.
Komunikace cestujících s vozem v budoucnu zajistí zákazníkům značky ŠKODA ještě komfortnější a bezpečnější jízdu. Za tímto účelem ŠKODA AUTO intenzivně pracuje na nových nabídkách všestranné konektivity, které přispějí k vyšší informovanosti, lepší zábavě a vyšší bezpečnosti. Pro každého cestujícího je přípraven jeden displej s funkcí SmartLink, sluchátka a odkládací schránka pro chytrý telefon s indukčním nabíjením. Všichni cestující ve voze ŠKODA VisionS mohou prostřednictvím palubní sítě řidiči posílat data, jakými jsou návrhy tras nebo seznamy skladeb, a dle libosti spolu komunikovat. Internetové připojení funguje na bázi standardu LTE. Mobilní přístroje pasažérů se připojují na WLAN hotspot.
Již před zahájením jízdy je například možno naprogramovat playlisty, nezávislé topení a cíle navigace a prověřit dojezd na elektrický pohon. K odemykání vozu slouží Digital Key (digitální kód) na mobilnímtelefonu nebo na hodinkách Smartwatch. Při plánování cesty budou řidiči navrženy trasy, které se budou řídit jeho preferencemi. Dopravní informace a informace o počasí budou rovněž přizpůsobené konkrétním požadavkům. V úvahu také připadá vzájemná komunikace vozů ŠKODA, díky které se budou moci automobily navzájem upozorňovat na zjištěná nebezpečná místa, například na odstavené porouchané vozy nebo náledí. Podobná řešení konektivity zlepší komfort a zvýší bezpečnost na cestách.
Foto:ŠKODA AUTO a J.Svoboda