MotorInfo

Škoda v únoru opět rostla

13.3.2012 21:42
Škoda v únoru opět rostla

Automobilka Škoda v roce 2012 opět dosahuje dvouciferného růstu.

Automobilka Škoda v roce 2012 opět dosahuje dvouciferného růstu. Jen v únoru vzrostly celosvětové prodeje o 13,1 % na více než 72 100 vozů oproti stejnému měsíci minulého roku, kdy společnost dodala zákazníkům 63 800 vozů. Podíl značky na světovém trhu činí téměř 1,5 %. Prodeje rostly ve všech prodejních regionech, mimořádně vysokých přírůstků dosáhla Škoda při prodejích v Evropě, Indii a Číně. Ve Švýcarsku, kde na ženevském autosalonu nedávno debutoval nový model Citigo v pětidveřovém provedení, pak byla Škoda v únoru 2012 druhou nejprodávanější značkou.

„Opětovný dvouciferný růst prodejů v únoru 2012 potvrzuje trvalý růstový kurz značky," říká Jürgen Stackmann, člen představenstva společnosti Škoda zodpovědný za oblast prodeje a marketingu. „Naše vysoké tempo plně odpovídá cílům naší Růstové strategie 2018. V obou prvních měsících letošního roku jsme v prodejních výsledcích podali vynikající výkon," pokračuje Stackmann. „Přitom je třeba zohlednit fakt, že zejména vývoj trhu v západní Evropě v tomto roce výrazně zpomalil. Rok 2012 začal dynamicky. Po úspěšném lednu jsme zaznamenali vynikající únor. Celkem jsme v prvních dvou měsících prodali 147 500 vozů, což představuje nárůst o zhruba 12 %," zdůrazňuje Stackmann. „Naše modelová ofenzíva pokračuje. Citigo se představila v Ženevě a brzy se začne prodávat na důležitých evropských trzích," vysvětluje šéf marketingu a prodeje české automobilky.

Velmi stabilní byly v únoru 2012 prodeje na silně konkurenčních trzích západní Evropy. Zatímco celkový odbyt tam poklesl o více než 11 %, dodávky společnosti ŠkodaA vzrostly o 0,8 % na 27 700 vozů (únor 2011: 27 500 vozů). Tím se značce opět podařilo zvýšit tržní podíl v západní Evropě – z 2,85 % v únoru 2011 na zhruba 3,2 % v únoru 2012. Obzvláště dynamicky se vyvíjely prodeje ve Švýcarsku (plus 24 %; více než 1 500 vozů, únor 2011: 1 200 vozů), kde se česká značka v pořadí celkových prodejů umístila na druhém místě za značkou Volkswagen. Ve Francii (plus 15,9 %; více než 1 800 vozů, únor 2011: 1 600 vozů) a ve Finsku (plus 19 %; více než 1 000 vozů, únor 2011: 900 vozů) dosáhla Škoda rovněž dvouciferného růstu. Také na největším evropském trhu, v Německu, pokračoval úspěšný kurz. Počet dodávek tam v únoru v porovnání se stejným měsícem uplynulého roku vzrostl o 8,6 % na téměř 9 900 vozů (únor 2011: 9 100). V Rakousku vzrostly prodeje o 8,5 % na necelých 1 700 vozů (únor 2011: méně než 1 600). Nejžádanějšími modely značky v západní Evropě byly v únoru 2012 Octavia a Fabia, významně ale rostla také poptávka po modelech Yeti a Roomster – o 12,1 % z 3 100 na 3 400 v případě modelu Yeti a o 6,4 % z 1 800 na 1 900 u modelu Roomster.

Také ve střední Evropě dosáhla automobilka v únoru 2012 růstu. Prodeje vzrostly o 7,7 % z 10 200 na téměř 11 000 vozů. Na domácím českém trhu představoval odbyt značky v únoru 2012 opět stabilně téměř 4 800 vozů. V Chorvatsku činil nárůst 22,0 % z necelých 160 na 200 prodaných vozů, v Polsku 21,1 % z 3 000 na 3 700 vozů a ve Slovinsku 17,4 % z necelých 260 na 300 vozů. Mimořádně silné poptávce se na středoevropských trzích těšily modely Yeti (plus 26,9 %, z méně než 700 na více než 800 prodaných vozů) a Roomster (plus 17,2 %, z 600 na více než 700 vozů).

Velkého procentuálního nárůstu prodeje dosáhla Škoda opět ve východní Evropě: více než 8 900 dodávek zákazníkům v únoru představovalo v porovnání s únorem 2011 s 6 800 vozy nárůst o 30,9 %. Tahounem odbytu v tomto regionu je s velkým předstihem Rusko: s více než 6 300 dodávkami zákazníkům vzrostl tamější odbyt oproti únoru 2011 o 39 %. Nejžádanějším modelem byla v Rusku opět Octavia s 3 500 vozy (plus 37,3 %). Mimořádně vysoké přírůstky zaznamenaly modely Yeti (plus 132,4 %, z téměř 500 na více než 1 000 vozů), Roomster (plus 132,7 %, z téměř 50 na více než 100 vozů) a Superb (plus 72,5 %, z 200 na 300 vozů).

Nadprůměrného růstu prodejů dosáhla značka i na dalších důležitých růstových trzích: V Číně prodala v únoru 2012 zhruba 17 100 vozů, o 19 % více než ve stejném měsíci minulého roku (únor 2011: 14 400). S nárůstem o 40,9 %, resp. 27,7 % se největší poptávce v Říši středu těšily zejména modely Fabia a Octavia. Ještě dynamičtější byl vývoj v Indii: Na subkontinentubylo prodáno v únoru více než 3 500 vozů. V porovnání s únorem 2011, kdy se na tomto trhu prodalo 2 400, to odpovídá nárůstu o 48,6 %. Více než polovina prodejů v Indii šla na konto nového kompaktního sedanu Rapid (přes 2 000 prodaných vozů). Ten byl vyvinut speciálně podle potřeb indických zákazníků a pro Růstovou strategii značky na indickém trhu má mimořádný význam. Také na dalších zahraničních trzích směřovaly prodeje vzhůru. Prodeje v Egyptě v porovnání se stejným měsícem loňského roku vzrostly o více než 500 % na téměř 700 vozů (únor 2011: méně než 100 vozů). Příkladný byl také vývoj v Austrálii s růstem o 138,2 % ze 100 na více než 300 vozů.

Dodávky značky Škoda zákazníkům v únoru 2012 (v jednotkách; +/- v procentech oproti stejnému měsíci minulého roku):

Škoda Octavia (33 300; +17,2 %)

Škoda Fabia (19 800; +2,6 %)

Škoda Superb (7 500; -12,5 %)

Škoda Yeti (6 200; +29,2 %)

Škoda Roomster (2 900; +8,6 %)

Škoda Rapid (prodej pouze v Indii: 2 000; nový model)

Škoda Citigo (prodej pouze v České republice: 400; nový model)