MotorInfo

Škoda úspěšně zahájila rok 2012

10.2.2012 18:51
Škoda úspěšně zahájila rok 2012

Automobilka Škoda i na počátku roku 2012 pokračuje v růstu.

Celosvětové prodeje v lednu 2012 vzrostly oproti stejnému měsíci předcházejícího roku o 10,2 % na 75 400 vozů. To je zároveň nejlepší lednový výsledek v celé stosedmnáctileté historii podniku. Česká automobilka tak i přes pokles světového trhu podstatně zvýšila svůj globální tržní podíl, ten vzrostl na 1,58 %. Vysokého růstu dosáhla značka zejména na trzích západní, střední a východní Evropy. Škoda rostla také na asijských trzích, které v lednu 2012 zaznamenaly dílčí poklesy.

Po rekordním odbytu ve výši 879 200 vozů v roce 2011 nasadila Škoda i v prvním měsíci nového roku vysoké tempo. Už lednové výsledky ukazují, že díky svým modelům v roce 2012 nadále roste. 75 400 vozů dodaných zákazníkům je novým lednovým rekordem v historii.

Nová rekordní hodnota odpovídá nárůstu o 10,2 % v porovnání se stejným měsícem předcházejícího roku. Silná je Škoda především na konkurenčních západoevropských trzích. Dodávky zákazníkům v tomto regionu vzrostly v lednu 2012 o 10,8 % na 29 300 vozů. Pro srovnání: v lednu 2011 to bylo 26 400 vozů. Škoda tak podstatně zvýšila svůj tržní podíl v západní Evropě – téměř o 21 % na 3,11 %. Například ve Švýcarsku zvýšila automobilka svůj prodej o 46,2 % na téměř 1 500 vozů, a vyšplhala se tak na druhé místo ve statistice registrací této země. V Německu vzrostl odbyt značky Škoda o 23,2 % na více než 8 900 vozů, v Rakousku o 33,9 % na více než 2 000 vozů. Mimořádně žádané byly v západní Evropě především modely Yeti s nárůstem dodávek o 30,6 %, Octavia s 24,0 % a Roomster s nárůstem o 19,5 %. Škoda dále přidala také na růstových trzích Číny a Indie. Prodeje na čínském trhu, který v lednu 2012 poklesl, přesto vzrostly o jedno procento na 20 800 vozů. Lednový výsledek na tomto trhu byl však celkově ovlivněn i oslavami čínského nového roku. V Indii zvýšila automobilka odbyt dokonce o 6,7 % na více než 3 000 vozů. Na indickém subkontinentu přitom poklesl celkový trh v lednu 2012 o více než deset procent. Vynikajícím způsobem do nového roku navíc odstartoval nový indický kompaktní sedan Rapid: jen v lednu 2012 si svůj nový Rapid v Indii převzalo více než 1 500 zákazníků.

V lednu rostly prodeje i ve střední Evropě: značka Škoda tam prodala o 2,5 % více vozů než v lednu 2011, tedy více než 10 200 automobilů. Na domácím českém trhu dosáhla značka v lednu stabilního odbytu 4 148 vozů. Novému malému modelu Citigo se doma podařil skvělý nástup, protože i v prvním prodejním měsíci roku 2012 obsadil nejmladší model značky Škoda první příčku v segmentu minivozů. Dvojmístného procentuálního růstu dosáhl středoevropský odbyt také na Slovensku, kde vzrostl o 24,5 %, a v Maďarsku s nárůstem o 13,5 %.

Velkých procentuálních přírůstků dosáhla Škoda v lednu 2012 ve východní Evropě. Více než 7 700 dodaných vozů představuje nárůst o 44,5 % v porovnání s méně než 5 400 vozy z ledna 2011. Největší podíl na prodejích přitom mělo Rusko - téměř 4 800 dodávek představuje růst o 41,7 % oproti lednu 2011 s 3 400 vozy. Tím Škoda v lednu 2012 dosáhla více než dvojnásobného růstu v porovnání s celkovým ruským trhem, který vzrostl o 20,1 %. Nejžádanější model je v Rusku Octavia s 2 775 vozy. Také Yeti se v Rusku zlepšil, když prodej stoupl o 230,1 % na 538 vozů. Kromě toho dosáhla Škoda v lednu vysokých přírůstků i na Ukrajině: téměř 1 300 prodaných vozů v této zemi představuje nárůst prodeje o téměř 120 %.

Pozitivně se v lednu 2012 vyvíjely prodeje značky ŠKODA i na dalších zahraničních trzích. Příkladem je Egypt s nárůstem o 84 % oproti stejnému měsíci uplynulého roku, Izrael s nárůstem o 52 % nebo Austrálie s nárůstem o 39 %.

Dodávky modelů značky ŠKODA zákazníkům v lednu 2012 (v jednotkách; +/- v procentech v porovnání se stejným měsícem předcházejícího roku):

Octavia (34 200; +14,6 %), Fabia (20 000; +0,1 %), Superb (9 500; -11,2 %), Yeti (6 200; +34,5 %), Roomster (2 600; +21,3 %), Rapid (pouze v Indii: 1 500; nový model, není možno srovnávat s uplynulým rokem), Octavia Tour (1 100; +2,2 %), Citigo (pouze v České republice: 253; nový model, není možno srovnávat s uplynulým rokem).