MotorInfo

Škoda Superb po faceliftu

14.5.2013 18:32
Škoda Superb po faceliftu

Vlajková loď značky Škoda prošla omlazovací kúrou a získala nové prvky, které najdeme u vnějšího designu, v interiéru, i v použité technice.

S novinkou české automobilky jsme se mohli osobně seznámit při novinářské prezentaci v okolí Vídně.

Superb dostal novou identitu, která odpovídá současnému designovému jazyku značky. Příď vozu byla až po A-sloupek přepracována. Nové logo Škoda je nyní umístěno uprostřed nově tvarované kapoty směřujícím lehce dolů. Novinkou jsou i nové přední světlomety, u kterých je poprvé použito kombinace bi-xenonových světlometů s integrovanými LED světly pro denní svícení a LED směrovkami. Nová je také maska chladiče, mlhové světlomety, nárazníky a přední blatníky. Také záď vozu byla přepracována podle nového tvarosloví značky Škoda. V této partii je  již na první pohled znát značná změna. U předchozí generace Superbu v provedení liftback byla právě záď vozu z hlediska designu nejvíce kritizována. I vzadu došlo k nové interpretaci grafiky světel. Nyní svítí do tmy výrazněji a také typický tvar písmene C je tvořen hned třemi proužky. Dalším prvkem nového designu značky Škoda jsou dva kubistické trojúhelníkové prvky na pátých dveřích - u verze kombi jsou vytvarovány přímo v plechu dveří, u liftbacku je tvoří zadní sdružené svítilny. Novinkou jsou rovněž dva nové metalické odstíny karoserie - šedá Metal a bílá Moon. Omlazením prošla také paleta nabízených kol. Vedle velkoplošných krytů Solaris pro plechová kola jsou v nabídce nová kola z lehké slitiny – a to 16" Helix, 17" Twister a 18" Trinity.

Ani v modernizovaném provedení nemůže chybět prvek patentovaný českou automobilkou v podobě inovativního konceptu zádě TwinDoor. Díky tomuto řešení lze přistupovat do zavazadlového prostoru dvěma způsoby: buď otevřít jen plechové víko zavazadlového prostoru (sedan), nebo zvednout celé páté dveře i se sklem (liftback). Obsluha celého systému je nyní jednodušší. Zatímco doposud bylo pro „liftback" nutno používat přepínací tlačítko v kombinaci s otevíracím (tj. přehmatávat z jednoho spínače na druhý), teď má každý z obou dvou typů otevírání přiřazeno své vlastní tlačítko.

Novinky jsou i v interiéru. V nabídce jsou nové tříramenné a čtyřramenné volanty, potahové látky, stejně jako dekory přístrojové desky. Pro nejvyšší výbavu Laurin & Klement je k dispozici nová barevná kombinace interiéru hnědá/Ivory.

Pokud jde o motory, tak inovovaný Superb využívá úspornější pohonné jednotky. Díky systému Start-Stop a rekuperaci brzdné energie, které jsou ke všem naftovým motorům a základní benzinové motorizaci 1,4 TSI/92 kW pro země EU dodávány jako sériová výbava, se podařilo snížit spotřebu a emise CO2 až o 19 %. K tomu přispívají rovněž delší převody, pneumatiky s nižším valivým odporem, lepší hodnota koeficientu odporu vzduchu a nižší pohotovostní hmotnost vozu. Pod kapotou mohou pracovat osvědčené motory – čtyři benzinové a tři naftové. Nabídka sahá od jednotky 1,4 TSI s výkonem 92 kW až po špičkovou motorizaci 3,6 FSI V6 o výkonu 191 kW. Jako automatické převodovky se montují výhradně moderní šestistupňové a sedmistupňové převodovky DSG. Navíc Škoda pro Superb i Superb Combi nabízí také pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex čtvrté generace. Největších úspor bylo dosaženo u vznětových motorů. Spotřeba nejsilnějšího naftového motoru 2,0 TDI/125 kW v modelu Superb s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol činí 4,6 l/100 km, tj. o 19 % méně. Navíc je tato motorizace poprvé k dispozici také v kombinaci s pohonem všech kol a automatickou převodovkou DSG. Nejúspornější volbou v modelové řadě Superb je motorizace 1,6 TDI/77 kW ve verzi GreenLine s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Spotřeba činí 4,2 l/100 km, to odpovídá emisím 109 g CO2/km (doposud 114 g/km). Bez paketu GreenLine se motor 1,6 TDI spokojí s 4,5 l nafty na 100 km, to odpovídá emisím 117 g CO2/km (tj. o 10 % méně než dosud). Superb s naftovým motorem 2,0 TDI/103 kW ve spojení s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol dosahuje spotřeby 4,6 l/100 km, to je zlepšení o 15 %. Také základní benzinová motorizace 1,4 TSI/92 kW je podstatně úspornější. Nově je pro ni standardem v zemích EU systém Start-Stop a rekuperace brzdné energie. Kombinovaná spotřeba liftbacku s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol klesla z 6,8 na 5,9 l/100 km. Špičkovou benzinovou motorizací modelu Superb je šestiválec 3,6 FSI V6/191 kW. Se spotřebou 9,3 l/100 km je vůz s šestistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol úspornější téměř o 1 litr na každých 100 kilometrů (doposud 10,1 l/100 km).

Nabídka komfortní výbavy modelu Škoda Superb se dále rozšiřuje. Poprvé bude vlajkový model značky nabízen s parkovacím asistentem ve verzi 2.0. Jeho výhodou je, že kromě zaparkování/vyparkování rovnoběžně s okrajem vozovky umožňuje také parkování kolmo ke krajnici. Kromě toho má přepracovaný Superb spoustu dalších inovativních komfortních prvků. Liftback Superb může být vybaven elektricky ovládaným střešním oknem s integrovanými fotovolatickými články. Pokud je vůz zaparkován na slunci, produkují články elektrický proud pro pohon ventilace. V porovnání s vozem bez střešního okna se solárními články lze takto v létě snížit teplotu v interiéru až o 25 stupňů Celsia. Pro Superb Combi je pak k dispozici velká dvoudílná otevíratelná panoramatická střecha s integrovanou roletkou. Velice komfortní je systém bezklíčového odemykání, startování a zamykání KESSY. O příjemnou teplotu na palubě se postará moderní dvouzónová klimatizace Climatronic se senzorem kvality nasávaného vzduchu. Přední i zadní sedadla mohou být vyhřívaná. Na výběr jsou čtyři moderní audiosystémy a multimediální navigace - od základního rádia s CD/MP3 Swing až po špičkový navigační systém Columbus s 6,5" barevnou dotykovou obrazovkou a integrovaným pevným diskem o kapacitě 30 GB. Navigační software je na nejnovější úrovni.

Přesto zde však nehledejte nejnovější asistenční a další systémy, které již škodovka představila v nové generaci modelu Octavia. Adaptivním tempomatem, asistentem jízdy v pruzích, či dalšími systémy zatím Superb nedisponuje. Budeme si tak asi muset počkat až na opravdovou novou generaci modelové řady, která by mohla přijít zhruba do dvou let.

Ani nejnovější vydání modelu ŠkodaSuperb nezůstává nic dlužno pověsti rekordmana v nabídce podélného prostoru v interiéru. Obě karosářské verze nabízejí ve svém segmentu nejen největší prostor pro zavazadla, ale především maximum místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech.  Cestování na zadních sedadlech teď navíc zpříjemňuje nová funkce - poprvé je na přání možno sedadlo předního spolujezdce elektricky posouvat ze zadního sedadla. Seřizovací tlačítka jsou umístěna na vnitřní straně předního opěradla, ve snadném dosahu cestujících vzadu.

Rovněž zavazadlový prostor je příkladný - liftback pojme 595 litrů, kombi dokonce 633 litrů. Po sklopení zadního opěradla vzroste objem dokonce na 1 700, resp. 1 865 litrů.

Modernizovaný Superb je vybaven řadou prvků usnadňujících cestujícím jejich život. V levých zadních dveřích je schránka na deštník. Vpředu a vzadu má vůz řadu odkládacích prostor. Ze všech lze zmínit například Jumbo Box ve středové konzole, kapsy ve dveřích, schránku pod sedadlem spolujezdce, velkou uzavíratelnou schránku před sedadlem spolujezdce, praktickou schránku na brýle nebo odkládací prostor ve sklopné loketní opěrce v zadním opěradle. Obdobně je tomu i v zavazadlovém protoru, kde najdeme například mezipodlahu jako prvek na přání, uzavíratelné schránky za podběhy zadních kol, háčky na tašky nebo upevňovací oka pro síťový program. Superb Combi má také vyjímatelnou LED svítilnu, která se za jízdy automaticky dobíjí. Páté dveře modelu Superb Combi se mohou otevírat i elektricky.

Superb byl oceněn pěti hvězdičkami v nárazových testech Euro NCAP již v roce 2009. V zemích EU je pro Superb i Superb Combi standardem ESP. V případě nehody posádku chrání až devět airbagů a tříbodové bezpečnostní pásy a výškově stavitelné hlavové opěrky. Karoserie má díky využití vysokopevnostních ocelí mimořádnou torzní tuhost, vyvážené odladění podvozku dodává vozu mimořádnou stabilitu na vozovce. Bi–xenonové světlomety se systémem AFS – Adaptive Frontlight System (standard pro Elegance, jinak na přání) zajišťují optimální osvětlení za různých situací a rychlostí. K dispozici jsou i další asistenční systémy. Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy řidiče) varuje řidiče před hrozící únavou. Hill Hold Control (HHC) umožňuje pohodlný rozjezd do kopce bez ruční brzdy. Nechybí ani TPM – kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách (standard pro Elegance).

Na celém světě prodala Škoda Auto do dnešního dne zhruba 557 000 modelů Superb a Superb Combi, z toho 109 100 automobilů našlo své majitele v roce 2012. 40 % z loňské produkce zamířilo k zákazníkům v Číně. Zatímco první generace modelu Superb měla charakter klasického sedanu, druhá generace – uvedená na trh v roce 2008 – zaujala variabilitou inovativního konceptu zádě TwinDoor, která umožnila využít vůz jako sedan i jako liftback. Od roku 2009 pak Superb existuje také ve verzi kombi. Vylepšení v rámci modernizace posouvá pomyslnou laťku nastavenou modely Superb a Superb Combi opět o kus výš.