MotorInfo

Škoda slaví 50 let slévárny a kovárny

24.3.2014 11:46
Škoda slaví 50 let slévárny a kovárny

Nově zřízený výrobní provoz slévárny a kovárny automobilky Škoda byl otevřen v dubnu 1963.

Důvodem bylo zahájení výroby kompaktního modelu ŠKODA 1000 MB. Díly pro motory a převodovky modelu 1000 MB byly ve své době prvními v Evropě, které byly vyráběny patentovaným procesem tlakového lití hliníku.

Slévárna a kovárna v Mladé Boleslavi patří v současnosti mezi nejmodernější zařízení svého druhu a jsou součástí takzvaného ‚Center of Excellence’ koncernu Volkswagen. V rámci Růstové strategie chce automobilka svou kompetenci ve výrobě motorů a převodovek dále rozšiřovat. Slévárna a kovárna přitom budou i nadále hrát důležitou roli. V současné době tyto provozy zaměstnávají více než 650 pracovníků.

Aktuálně vyrábí slévárna a kovárna společnosti Škoda Auto tlakové odlitky a výkovky pro motory řady EA211 a EA111, převodovky MQ200 a MQ100 i pro automatické dvouspojkové převodovky DQ200. Dvouspojkovou převodovku DQ200 vyrábí pro modely koncernu Volkswagen závod společnosti ve Vrchlabí.

Základní kámen slévárny a kovárny v dnešní podobě položila Škoda na počátku šedesátých let dvacátého století v souvislosti s náběhem výroby tehdy nového modelu Škoda 1000 MB. První tavicí pec byla do provozu uvedena 3. října 1963. V roce 1964 se pak rozběhla výroba motorů a převodovek pro model 1000 MB. Škoda 1000 MB patřila mezi nejmodernější vozy své doby, když přišla s koncepcí s motorem vzadu a pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením všech kol a samonosnou karoserií, což byly v té době pro značku zcela nové prvky. Pro výrobu potřebných odlitků a výkovků byla vybudována nová slévárna a kovárna. Při výrobě bloku motoru vsadila Škoda jako první evropská automobilka na inovativní proces tlakového odlévání hliníku. Tento postup se uplatnil i při výrobě komponent čtyřstupňové převodovky. V následujících letech byl o kompetenci slévárny a kovárny zájem i mimo společnost Škoda. Mimo jiné se zde odlévaly i schody pro eskalátory jedné pražské stanice metra, kola z lehkých slitin a rámy psacích strojů.

Kořeny slévárny a kovárny lze vystopovat až v počátečních letech výroby vozidel. Již v roce 1899 se přímo vedle továrny obou zakladatelů automobilky, Václava Laurina a Václava Klementa, nacházela slévárna, provozovaná firmou A. Dobrý, která firmě Laurin a Klement (L&K) dodávala odlitky. V roce 1903 postavila firma L&K vlastní kovárnu. V souvislosti s rostoucí produkcí vozů značky L&K zřídili podnikatelé Karel Zahrádka a Bohuslav Svoboda v roce 1923 slévárnu barevných kovů a v roce 1926 slévárnu šedé litiny.