MotorInfo

Škoda s rekordním prodejem v roce 2012

11.1.2013 22:24
 Škoda s rekordním prodejem v roce 2012

Škoda Auto v roce 2012 dosáhla nového prodejního rekordu, kdy dodávky zákazníkům vzrostly celosvětově o 6,8 procent na 939 200 vozů (2011: 879 200 vozů).

V dosud nejlepším prosinci v historii podniku bylo zákazníkům dodáno téměř 66 200 vozů, což představuje oproti dosavadnímu prosincovému rekordu z roku 2011 nárůst o 6,1 procento.

„Škoda v uplynulém roce prodala 939 200 vozů, tedy více než kdy předtím. Podařilo se to i navzdory krizi na některých trzích,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland. „S atraktivními modely se společnosti Škoda na mnoha trzích podařilo zvýšit tržní podíly a úspěšně pokračovat v kurzu růstové strategie. Automobilový rok 2013 celkově nebude jednoduchý. Nové modely značky, jako jsou Octavia, Rapid nebo Citigo, a naše dobrá pozice na mezinárodních trzích jsou však pro naši značku dobrým základem,“ říká šéf značky Škoda.

V západní Evropě se automobilka v roce 2012 vyvíjela podstatně lépe než klesající celkový trh a svým zákazníkům dodala více než 358 400 vozů (2011: 361 800). Tržní podíl značky vzrostl z 2,8 na více než tři procenta. V Německu, na největším evropském trhu a pro škodovku na druhém největším trhu po Číně, zvýšila automobilka své podeje o 3,6 procent na zhruba 132 600 vozů (2011: 128 000) a stala se opět nejsilnějším importérem. Ve Velké Británii si oproti minulému roku polepšila o 17,6 procent. Prodeje vzrostly z 45 300 vozů v roce 2011 na současných více než 53 200 vozů, což představuje nový rekord na Britských ostrovech. Rekordních prodejních výsledků bylo dosaženo v roce 2012 také v Rakousku, ve Švýcarsku a v Dánsku.

Ve východní Evropě vzrostly dodávky v roce 2012 o 26,4 procenta na téměř 137 100 vozů (2011: 108 400). Tím rostla Škoda třikrát rychleji než celkový trh. Tržní podíl značky vzrostl na 4,2 procenta z necelých 3,6 procent v roce 2011. Nejdůležitějším východoevropským trhem je Rusko, kde dodávky vzrostly o 33,7 procent na téměř 99 100 vozů (2011: 74 100). To představuje dosud nejlepší roční výsledek značky v Rusku. Podíl značky na ruském trhu vzrostl ze tří na 3,6 procent.

V růstovém kurzu pokračovala nadále česká automobilka také ve střední Evropě: zde dodala v uplynulém roce celkem 124 000 vozů, což v porovnání s rokem 2011představuje nárůst o 0,7 procent (2011: 123 200). Tržní podíl dosáhl téměř 19 procent (v uplynulém roce: 18,4 procenta). Téměř každý pátý nový vůz, zakoupený ve střední Evropě, tak byl vůz značky Škoda. Rovněž na domácím trhu v České republice byla automobilka úspěšná. Navzdory nesnadným ekonomickým podmínkám a silné konkurenci byla jednou z mála značek, která meziročně rostla. S 59 700 vozy vzrostly dodávky o 2,5 procent (2011: 58 200).

Značka Škoda si v minulém roce opět polepšila i v Číně. Dodávky české automobilky zákazníkům dosáhly téměř 235 700 vozů, což je o 7,1 procento více než v roce 2011, kdy bylo dodáno 220 100 vozů. Tím v roce 2012 připadla čtvrtina celosvětových prodejů značky na Říši středu.

Také v Indii pokračoval růst. S 34 300 vozy vzrostl odbyt oproti roku 2011 s 30 000 prodanými vozy o zhruba 14,2 procent. Kromě toho zaznamenala značka v roce 2012 další rekordní prodeje: v Izraeli, Turecku, Alžírsku, Iráku, Taiwanu, Kazachstánu nebo v Maroku.

Dodávky značky Škoda zákazníkům v roce 2012 (v jednotkách, zaokrouhleno, po modelech; +/- v procentech oproti minulému roku):

Škoda Octavia (409 600; +5,8 %)

Škoda Fabia (240 500; -9,9 %)

Škoda Superb (109 100; -6,5 %)

Škoda Yeti (87 400; +24,3 %)

Škoda Roomster (38 000; +5,4 %)

Škoda Rapid (24 700; nový model)

Škoda Citigo (prodej pouze v Evropě: 30 000)