Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Automobilka Škoda Auto s 920 800 dodanými vozy v roce 2013 docílila druhého nejlepšího ročního prodejního výsledku ve své historii (2012: 939 200 vozů; -2,0 procenta), informovali o tom zástupci společnosti na výroční tiskové konferenci.
Po náběhu výroby nových modelů v prvním pololetí roku 2013 se prodeje vozů značky Škoda v dalším průběhu roku dále zvýšily. Tržby společnosti Škoda Auto byly v roce 2013 s částkou 10,3 miliard euro potřetí za sebou nad hranicí 10 miliard euro. Ve fázi vysokých investic dosáhla automobilka solidního provozního výsledku ve výši 522 milionů euro. Investice činily 741 milionů euro.
„Rok 2013 byl pro společnost Škoda Auto rokem intenzivním a úspěšným. Škoda prokázala svou sílu i v náročných podmínkách,“ říká předseda představenstva společnosti Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „S rekordním počtem osmi nových nebo kompletně přepracovaných modelů jsme představili více nových modelů než kdykoli předtím a pokračovali tak v našem růstovém kurzu. Přes nadprůměrný počet náběhů nových produktů i přes mnohdy silný protivítr z trhů jsme dosáhli druhého nejlepšího prodejního výsledku v historii společnosti, kumulovaný výsledek je o něco nižší než výsledek roku 2012. Po úspěšném zahájení výroby nových modelů jsme však ve druhé polovině roku 2013 dále rostli. Tento pozitivní trend pokračoval i vysokým tempem růstu na počátku roku 2014,“ dodává Vahland.
Po prvním pololetí roku 2013, poznamenaném složitou situací na evropských trzích a četnými náběhy nových produktů a s nimi spojenými nízkými objemy výroby se Škoda ve druhé polovině roku díky plné disponibilitě nových modelů vrátila k růstu. Tento pozitivní vývoj zesílil i v dosavadním průběhu roku 2014. Do konce února 2014 vzrostly dodávky vozů značky Škoda zákazníkům v porovnání se stejným obdobím předchozího roku o 10,6 procent na 151 100 vozů – nový rekordní výsledek prvních dvou měsíců roku.
Škoda dodala svým zákazníkům v roce 2013 celkem 920 800 vozů, což oproti roku 2012 představuje lehký pokles o 2,0 procenta (939 200 vozů). Růstu dosahuje v západní Evropě. Zde se automobilka rozvíjela podstatně lépe než celkový klesající trh. Počet dodávek zákazníkům vzrostl o 3,1 procenta na 369 600 vozů (2012: 358 400), tržní podíl vzrostl na 3,2 procenta (2012: 3,0procenta). V Německu automobilka dále posilovala svou pozici nejsilnější zahraniční značky. V roce 2013 si polepšila také ve střední Evropě: 126 500 dodávek zákazníkům odpovídá nárůstu o 2,0 procenta (2012: 124 000). Tržní podíl vzrostl na více než 19 procent. Na českém trhu, v Polsku a na Slovensku byla Škoda jasnou jedničkou.
Ve východní Evropědodala automobilka svým zákazníkům 125 400 vozů (2012: 137 100). Tržní podíl činil necelá 4 procenta. V Rusku bylo dodáno zákazníkům 87 500 vozů (2012: 99 100).
Čína byla v roce 2013 opět nejsilnějším trhem. Zákazníkům v Číně bylo dodáno 227 000 vozů (2012: 235 700). V Číně bude nová generace modelu Octavia uvedena až v roce 2014. V Indii bylo v minulém roce zákazníkům dodáno 22 600 vozů. Velkých přírůstků dosáhla česká značka v Izraeli (14 400; +11,7 procent), v Turecku (12 800; +23,2 procent) a v Alžírsku (9 100; +85,3 procent).
Úspěch s novými modely
S celkem 359 600 prodanými vozy byla Octavia opět zdaleka nejprodávanějším modelem značky (2012: 409 600). Pokles o 12,2 procent byl způsoben generačním přechodem tohoto modelu. S plným objemem výroby nového modelu Octavia od poloviny roku počet dodávek zákazníkům opět rostl.
Fabia dosáhla v uplynulém roce počtu 202 000 dodávek zákazníkům, po 240 500 vozech v předchozím roce. Na podzim roku 2014 je plánováno uvedení nové generace modelu Fabia.
Skvěle se v prvním plném prodejním roce vyvíjely prodeje nového modelu Rapid. Se 103 800 prodanými vozy (2012: 24 700) se v porovnání s předcházejícím rokem podařilo zvýšit prodeje modelu Rapid na více než čtyřnásobek. Tím se tento model, dodávaný ve verzích Rapid a Rapid Spaceback, ani ne dva roky po svém uvedení na trh stal třetím nejprodávanějším modelem značky. S modelem Rapid Spaceback představila značka v polovině roku 2013 svůj první kompaktní hatchback.
V roce 2013 bylo zákazníkům dodáno 94 400 vozů řady Superb (2012: 109 100). V polovině roku 2013 byla vlajková loď značky důkladně přepracována.
Yeti dosáhl v roce 2013 počtu 82 400 dodaných vozů (2012: 87 400). Oblíbené kompaktní SUV se taktéž dočkalo rozsáhlé modernizace techniky a designu. Vůz je poprvé nabízen ve dvou variantách: jako elegantní a stylový Yeti do města a dobrodružněji laděné verze Yeti Outdoor.
Minivůz Citigo je na trhu od konce roku 2011. Počet vozů, dodaných zákazníkům, se v roce 2013 zvýšil o plných 51 procent na 45 200 (2012: 30 000).
Roomster na celém světě přesvědčil 33 300 zákazníků (2012: 38 000 vozů).
Finanční výsledky skupiny ŠKODA AUTO za rok 2013
Škoda Auto dosáhla v roce 2013 solidního finančního výsledku. Tržby ve výši 10,3 miliard euro byly z důvodu nižšího objemu výroby lehce pod úrovní předchozího roku (2012: 10,4 miliard euro). Provozní výsledek činil 522 milionů euro (2012: 712 milionů euro). Obratová rendita činila 5,1 procent (2012: 6,8 procent). Investice společnosti dosáhly v roce 2013 výše 741 milionů euro (2012: 832 milionů euro). Zisk před zdaněním činil 536 milionů euro (2012: 713 milionů euro). Zisk po zdanění dosáhl výše 455 milionů euro (2011: 611 milionů euro).
Nové investice do výrobních závodů v ČR
V příštích letech chce Škoda dále zvýšit své celosvětové prodeje minimálně na 1,5 milionu vozů ročně. Za tímto účelem automobilka představí v průměru každých šest měsíců nový nebo přepracovaný model. S ohledem na očekávaný růst investuje do dalšího rozvoje výrobních závodů v České republice. Výrobní linky v mladoboleslavském závodě, na nichž vzniká nová Octavia a všechny její varianty, Rapid a Rapid Spaceback, byly modernizovány a jejich kapacita byla zvýšena.
V souvislosti v modernizací modelů Superb a Yeti investovala automobilka také do výrobního závodu v Kvasinách. Při příležitosti nedávné návštěvy českého premiéra Bohuslava Sobotky ve Wolfsburgu byla potvrzena výroba dalšího nového modelu značky Škoda v Kvasinách.
V rámci modelové a designové ofenzívy posílí automobilka své prodejní aktivity na evropských i dalších zahraničních trzích. Vedle posilování dobré pozice v Evropě sází česká automobilka na růstové trhy v Číně a v Rusku. V Číně bude na jaře roku 2014 zahájena výroba nové generace modelu Octavia. V Rusku byla před několika týdny zahájena výroba nového modelu Rapid.
Skupina Škoda Auto v číslech:
|
2013 |
2012 |
Změna v % |
|
Dodávky zákazníkům |
tis. vozů |
921 |
939 |
-2,0 |
Dodávky zákazníkům bez Číny |
tis. vozů |
694 |
704 |
-1,4 |
Výroba * |
tis. vozů |
932 |
943 |
-1,2 |
Výroba bez Číny ** |
tis. vozů |
651 |
669 |
-2,7 |
Odbyt |
tis. vozů |
719 |
727 |
-1,1 |
Počet zaměstnanců *** |
osob |
25 758 |
26 404 |
-2,4 |
Tržby |
mil. EUR |
10 324 |
10 438 |
-1,1 |
Provozní výsledek |
mil. EUR |
522 |
712 |
-26,7 |
Provozní výsledek v % z obratu |
% |
+5,1 |
+6,8 |
- |
Zisk před zdaněním |
mil. EUR |
536 |
713 |
-24,8 |
Zisk po zdanění |
mil. EUR |
455 |
611 |
-25,5 |
Investice (bez aktivovaných vývojových nákladů) |
mil. EUR |
741 |
832 |
-10,9 |
Čistá likvidita |
mil. EUR |
1 472 |
1 511 |
-2,6 |
* Značka Škoda celosvětově
** zahrnuje produkci skupiny Škoda Auto značky Škoda, bez výroby v Číně, Bratislavě/Slovensko a v Pune/Indie, ale včetně ostatních koncernových značek jako SEAT, Audi a VW
*** Počet zaměstnanců bez agenturního personálu, včetně učňů