MotorInfo

Škoda RS slaví 40 let

30.5.2014 08:27
Škoda RS slaví 40 let

Historie vozů Škoda s označením RS (Rallye Sport) se začíná psát v roce 1974, kdy vznikly závodní speciály Škoda 180 RS a Škoda 200 RS.

Jedním z nejúspěšnějších soutěžních vozů 70. a 80. let 20. století je legendární Škoda 130 RS. Prvním novodobým modelem RS se stala Octavia RS představená v roce 2000. Od roku 2003 je nabízena varianta RS také v modelové řadě Fabia. Vrcholem nabídky vozů RS je nová Octavia RS – nejrychlejší a nejvýkonnější Octavia, jaká se kdy sériově vyráběla.

1974: soutěžní speciály Škoda 180 RS a 200 RS

Škoda poprvé použila zkratku RS pro označení modelu v roce 1974. Soutěžní speciály 180 RS a 200 RS jsou považovány za zakladatele dynastie RS a patří do zlatého fondu závodních vozů značky. Cílem jejich vývoje bylo, aby Škoda mohla startovat i ve vyšších, velkoobjemových třídách a mohla na závodních tratích úspěšně konkurovat renomovaným značkám.

Po pouhých šesti měsících příprav představuje automobilka na jaře 1974 tři supersporty (jeden vůz 180 RS, dva vozy 200 RS), které v červnu téhož roku poprvé nastoupily na start oficiální automobilové soutěže, jíž tenkrát byla Rallye Škoda. Pod kapotou modelu 200 RS se nachází dvoulitrový čtyřválec s rozvodem OHC a výkonem 120 kW (163 koní). Maximální rychlost speciálu je 210 km/h. Vůz přesvědčil nejen zrychlením a vysokou rychlostí, ale také dobrými jízdními vlastnostmi, k nimž výrazně přispěla nově vyvinutá zadní náprava s vlečenými rameny. Převodovku dodala firma Porsche.

Škoda 130 RS

Na základě pozitivních zkušenosti s vozem 200 RS dospěli odpovědní činitelé v mladoboleslavské automobilce k závěru vyrobit všestranně použitelný soutěžní vůz. O pouhý rok později, v sezoně 1975, vyjíždí na mezinárodní závodní tratě automobil Škoda 130 RS. Značka má před sebou šest let, během nichž bude v automobilových soutěžích sklízet jeden úspěch za druhým. Tento vůz se stává jedním z nejúspěšnějších závodních automobilů své doby a až do začátku 80. let výrazně zasahuje do výsledkových listin jak na rallye, tak při závodech na okruzích. Pro mnoho motoristických fanoušků byla Škoda 130 RS „Porsche Východu“. Z úspěchů tohoto vozu těží dobrá pověst motoristického sportu pod hlavičkou značky Škoda dodnes.

Největších úspěchů dosáhla Škoda 130 RS na Rallye Monte Carlo v roce 1977, kde obsadila první dvě místa v objemové třídě do 1 300 cm3. Na okruzích si pak „ereso“ připsalo vítězství na mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. I na nejvýznamnějších domácích soutěžích, jako např. Barum Rallye, Rallye Bohemia nebo Rallye Šumava, kde tento vůz mnohokrát zvítězil.

Srdcem vozu je čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 103 kW (140 koní), umístěný vzadu a pohánějící zadní nápravu. Závodní charakteristika motoru odpovídá jeho konstrukci, kde mj. našly uplatnění dva karburátory Weber, osmikanálová hlava a mazání se suchou skříní. Tento soutěžní speciál s délkou přibližně 4 metry, šířkou 1,72 metru a výškou 1,34 metru dosahuje podle zpřevodování maximální rychlosti až 220 km/h. V roce 1981 byla výroba vozů 130 RS zastavena a tím dochází ve společnosti Škoda Auto k přerušení tradice vozů s označením RS na bezmála 20 let.

Octavia RS (2000-2005) - RS se dostává do sériové výroby

Na přelomu tisíciletí stanovuje Škoda u sportovních verzí sériových vozů opět nová měřítka, a to s přímým odkazem na éru vozů RS. V roce 2000 automobilka představuje model Octavia RS. Octavia, první zcela nově vyvinutý model značky po pádu Železné opony a vstupu koncernu Volkswagen do automobilky, měla premiéru o čtyři roky dříve. Jako vůbec první model pak dostává vlastní verzi RS určenou pro finální zákazníky – jedná se o symbolickou poctu tradici modelů Škoda 180/200 RS a především úspěchům legendárního vozu 130 RS. Zákazníci byli prvním novodobým modelem RS okouzleni. Výkonný motor, jízdní dynamika a sportovní charisma ve spojení se všemi výhodami rodinného vozu – to všechno přispělo k úspěchu tohoto konceptu. Vůz disponuje přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1,8 litru o výkonu 132 kW (180 koní), kombinovaným s manuální pětistupňovou převodovkou. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne první Octavia RS za 7,9 sekundy, maximální rychlost dosahuje 235 km/h. Octavia RS první generace se vyráběla v letech 2000 až 2005.

V roce 2001 přichází do prodeje akční model. U příležitosti výročí 100 let angažmá mladoboleslavské značky v motoristickém sportu se představuje limitovaná, stokusová edice vozů Octavia RS WRC Edition. Na základě inspirace soutěžním vozem Octavia WRC, který se od roku 1998 účastnil podniků v rámci World Rally Championship (WRC), dostává Octavia RS WRC Edition nezaměnitelné designové prvky, které mají ještě více zvýraznit její sportovní vzezření. Patří k nim mimo jiné sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny a xenonové světlomety. Automobil je navíc sériově vybaven systémem ESC.

Fabia RS první generace (2003-2007)

V roce 2003 rozšiřuje automobilka portfolio svých RS modelů o druhou řadu a zahajuje prodej sportovně laděného vozu Fabia RS. První „hot hatch“ mladoboleslavské značky je poháněn turbodieselem 1,9 TDI PD/96 kW (130 koní), jehož sílu na přední kola přenáší manuální šestistupňová převodovka. Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz zvládne za 9,6 sekundy, maximální rychlost vrcholí hodnotou 204 km/h. Fabia RS první generace se vyráběla v letech 2003 až 2007.

Octavia RS druhé generace (2005-2013)

S druhou generací modelu Octavia přichází v roce 2005 také nová Octavia RS. Druhá generace této sportovní verze se vyráběla do roku 2013. Vedle liftbacku se provedení RS nyní dočkalo také kombi. Octavia RS byla nabízena ve dvou motorizacích. Zákazník mohl vybírat mezi přeplňovaným dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 147 kW (200 koní), nebo turbodieselem stejného objemu o výkonu 125 kW (170 koní). Oba motory bylo možné kombinovat buď s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo poprvé také s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG. Octavia RS druhé generace nabídla ještě lepší akceleraci a vyšší rychlost. Benzinový motor zrychlil z nuly na 100 km/h za 7,2 sekund (u první generace to bylo 7,9 sekund) a maximální rychlost atakovala hranici 240 km/h.

Fabia RS druhé generace (od roku 2010)

Na ženevském autosalonu v roce 2010 byla poprvé představena Fabia RS druhé generace. Malý sportovní vůz je od té doby poprvé nabízen v provedení hatchback i kombi. Nejmenší „ereso“ je vybaveno benzinovým čtyřválcem 1,4 TSI s dvojitým přeplňováním a generuje 132 kW (180 koní) a v kombinaci se standardně montovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG se podílí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekund. Maximální rychlost dosahuje 224 km/h.

Současná Octavia RS

Současná třetí generace vozu Octavia RS nabízí karosérii liftback, nebo kombi, přičemž pod kapotu lze vybrat zážehový agregát 2.0 TSI s výkonem 162 kW (220 k), nebo turbodiesel 2.0 TDI (135 kW), který díky špičkovým technologiím přináší kombinaci nízké spotřeby paliva a dynamiky. S benzinovým motorem dosahuje Octavia RS rychlosti až 248 km/h a je tak nejrychlejším sériovým vozem řady Octavia všech dob.