MotorInfo

Škoda přichází s modelem Octavia G-TEC

19.5.2014 17:37
Škoda přichází s modelem Octavia G-TEC

Automobilka Škoda rozšiřuje rodinu modelů poháněných zemním plynem o vozy Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC.

Tím se její nabídka CNG vozů rozrostla na tři modely. Městský vůz Citigo s pohonem na zemní plyn se na evropských trzích prodává již od konce roku 2012.

Uvedení modelů Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC na trh bude probíhat postupně od června 2014 v Belgii, Dánsku, Německu, Finsku, Francii, Itálii, Lucembursku, Nizozemí, Norsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku, Slovensku a ve Slovinsku. Na českém trhu je možné oba modely objednávat již nyní.

Modely Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC jsou vybaveny přeplňovaným motorem 1,4 TSI. Agregát o výkonu 81 kW (110 k) je schopný spalovat jak benzin, tak CNG (tj. Compressed Natural Gas - stlačený zemní plyn). Standardem pro tento model je paket Green tec se Start-Stop systémem a rekuperací brzdné energie. Agregát splňuje limity EU 6, které vstoupí v platnost v září 2014. Při provozu na CNG ujede Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC na jedno natankování až 410 km. Spotřeba činí 5,4 m3 (3,5 kg) zemního plynu na 100 km, což odpovídá emisím 97 g CO2/km. Při jízdě na benzin má vůz dojezd až 920 km. S plnými nádržemi tak Octavia G-TEC ujede celkem až 1 330 km. Maximálního točivého momentu 200 N.m dosahuje motor v rozsahu od 1 500 do 3 500 1/min. Octavia G-TEC akceleruje z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 195 km/h.

Obě nádrže na zemní plyn mají celkový objem 97 litrů, resp. 15 kg zemního plynu při tlaku 200 barů. Jsou upevněny na speciálním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru. Díky umístění nádrží není omezena nabídka prostoru v interiéru. I Octavia na zemní plyn tak nabízí komfortní cestování a dostatek místa. Zavazadlový prostor pojme 460 litrů (Octavia), resp. 480 litrů (Octavia Combi).

Citigo G-TEC - více než 1 900 prodaných vozů

Již od října 2012 je městský vůz Citigo v nabídce s pohonem na zemní plyn. Vůz má spotřebu 4,4 m3 (2,9 kg) zemního plynu na 100 km, což odpovídá emisím CO2 ve výši 79 g/km. Celkový dojezd činí 620 km (400 km na plyn, 220 km na benzin). Stejně jako v případě modelu Octavia G-TEC jsou i v tomto voze plynové nádrže umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, přímo vedle desetilitrové benzinové nádrže. Prodej modelu Citigo G-TEC se vyvíjí dobře - od uvedení na trh dodala automobilka svým zákazníkům více než 1 900 těchto vozů, z toho 1 300 jen v roce 2013.

V Německu byl v minulém roce vůz Citigo G-TEC spolu s koncernovými sourozenci sdružením Verkehrs Club Deutschland (VCD) vyhlášen nejekologičtějším vozem roku. Pozornost loni vzbudila netradiční rekordní jízda, při které v srpnu 2013 dojel rakouský mistr úsporné jízdy Gerhard Plattner s vozem Citigo G-TEC za pět dní z italské Vicenzy do švédského Stockholmu s průměrnou spotřebou 2,39 kg zemního plynu na 100 km.

Ekologická a cenově výhodná alternativa

Emise vznikající po spálení zemního plynu v motoru automobilu obsahují méně škodlivin než emise vznikající při spalování benzinu nebo nafty. Díky výhodnému poměru uhlíku a vodíku v metanu se snižují emise oxidu uhličitého vznikající během spalování. Emise CO2 v porovnání se spalováním benzinu klesají až o 23 %, množství uhlovodíků obsažených v metanu pak o celých 73 %. Oproti srovnatelnému benzinovému motoru produkuje motor na zemní plyn zhruba o 80 % méně oxidu uhelnatého a o 80 % méně oxidů dusíku. Díky uzavřenému systému také nevznikají žádné emise při tankování. Další výhodou vozů poháněných zemním plynem jsou podstatně nižší provozní náklady. Zemní plyn je oproti benzinu až o 60 % levnější, oproti naftě pak zhruba o 40 %. V některých evropských zemích jsou navíc na pořízení vozu na zemní plyn poskytovány i daňové výhody.