Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Automobilka ŠKODA představí nový vrcholový model OCTAVIA RS 245, který disponuje výkonem 180 kW (245 k), což je o 11 kW (15 k) více než měla dosud nejsilnější verze RS 230.
Silný motor a inovativní technika podvozku včetně elektrohydraulicky ovládané uzávěrky předního diferenciálu (VAQ) zaručují skvělý zážitek z jízdy. Tento silák je v nabídce v karosářských verzích liftback i kombi a svou premiéru bude mít na 87. Mezinárodním autosalonu v Ženevě. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, z 0 na 100 km/h zrychluje kompaktní sportovec za 6,6 s (OCTAVIA COMBI RS 245: 6,7 s). Jak je obvyklé, nabízí interiér i zavazadlový prostor dostatek místa. Kromě toho jsou i pro verzi ŠKODA OCTAVIA RS 245 v nabídce nejnovější asistenční systémy. S infotainmentem mohou být cestující díky WLAN-hotspotu a modulu LTE na přání nepřetržitě online.
OCTAVIA RS 245 je nositelem nové tváře značky se zvláštními sportovními detaily. Zcela nová příď se širokou maskou chladiče a širokými otvory pro vstup chladicího vzduchu s voštinovou strukturou v nově tvarovaném nárazníku propůjčují vozu maskulinní a dynamický vzhled. Jak žebra masky chladiče, tak i její rámeček jsou provedeny v lesklém černém laku. Nově strukturované světlomety krystalického vzhledu jsou sériově vybaveny Full-LED technologií a funkcí adaptivních světlometů AFS. Také mlhové světlomety, zadní skupinová světla a osvětlení registrační značky jsou provedeny v krystalické optice a vybaveny prvky LED.
Černé jsou i kryty vnějších zpětných zrcátek a lichoběžníkové koncovky výfuku. Na masce chladiče a na pátých dveřích je umístěno logo RS s lesklým černým písmenem „V“ (z anglického „Victory“). Detaily jako spoiler na zádi liftbacku, resp. na hraně střechy u verze kombi jsou další znaky emocionálního a sportovního designu. S výrazným zvukem ze sportovního výfuku se OCTAVIA RS 245 i akusticky předvádí coby špičkový sportovec.
Sportovní styl dominuje i převážně černému interiéru – od stropu až po podlahu s kryty pedálů z ušlechtilé oceli. Sportovní sedadla s potahem z materiálu Alcantara se zvýšenými bočnicemi a integrovanými hlavovými opěrkami dobře drží tělo při rychlém průjezd zatáček. Přední sedačky zdobí – stejně jako přední prahové lišty – logo RS. S dynamickým prostředím ladí sportovní multifunkční volant s věncem potaženým perforovanou kůží a integrovanými páčkami řazení pro volitelnou převodovku DSG. Ambientní LED osvětlení v dekoračních lištách v typickém designu RS 245 ponoří interiér do deseti individuálně volitelných barev. Do přístrojového panelu je integrován barevný Maxi DOT displej.
Pod kapotou pracuje čtyřválcový benzinový motor TSI o výkonu 180 kW (245 k). Maximální točivý moment 370 N.m je k dispozici v rozsahu otáček od 1 600 do 4 300 1/min. Zákazník může volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Liftback zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,6 s, kombi za 6,7 s. Mimořádně působivé jsou také hodnoty pružného zrychlení. Sprint ze 60 na 100 km/h na pátý převodový stupeň zvládá OCTAVIA RS 245 s manuální převodovkou za 6,4 s (OCTAVIA COMBI RS 245: 6,5 s), na zrychlení z 80 na 120 km/h stačí 6,6 s (OCTAVIA COMBI RS 245: 6,8 s).
Díky sportovními podvozku je světlá výška vozu oproti běžným modelům této modelové řady o 14 milimetrů nižší. Rozchod kol zadní nápravy je o 38 milimetrů širší než u předchozí verze. Sériová kola z lehkých slitin v černém designu jsou devatenáctipalcová. Součástí sériové výbavy je i stabilizační program ESC se sportovním režimem a elektrohydraulicky ovládaný samosvorný přední diferenciál VAQ. Tato funkce diferenciálu umožňuje dynamickou akceleraci při výjezdu ze zatáčky. Omezuje prokluz na jednom z předních kol a optimalizuje přenos hnacího momentu na vozovku. Elektrohydraulická uzávěrka diferenciálu VAQ se nabízí výhradně pro vrcholný model RS 245. Volba jízdního profilu Performance Mode Select a Performance Sound Generator umožňují individuální nastavení funkcí pohonu, řízení, sportovního zvuku a komfortních funkcí dle přání řidiče. Dynamický charakter dále zvýrazňuje i progresivní řízení a volitelně dodávaná adaptivní regulace podvozku Dynamic Chassis Control (DCC).
ŠKODA Connect nabízí progresivní mobilní online-služby ve dvou kategoriích - Infotainment Online (informace/zábava) a Care Connect (asistence řidiče). Nová kapacitní displeje reagující už na lehký dotyk. Ve voze OCTAVIA RS 245 mají infotainmenty speciální startovací obrazovku. Vrcholný navigační systém Columbus nabízí obrazovku s úhlopříčkou 9,2 palce, WLAN-hotspot a LTE-modul pro superrychlý přenos dat. Mezi mimořádně užitečné služby patří kromě toho Dopravní informace online, které v případě dopravní zácpy doporučí objízdnou trasu. V systému Columbus lze hledaná místa s POI (Point of interest) zadávat hlasem. Systém kromě toho poskytuje zprávy a informace o počasí, o čerpacích stanicích na trase (včetně cen pohonných hmot) nebo o parkovištích a jejich aktuální obsazenosti. Phonebox umožní indukční nabíjení smartphonů.
Care Connect umožňuje nouzové volání (automaticky v případě nehody, při níž budou aktivovány zádržné systémy), systém po stisknutí tlačítka zalarmuje asistenční službu nebo naváže spojení s odborníky, kteří zodpovědí dotazy, týkající se např. jednotlivých funkcí vozu. Další online-služby nabízí aplikace ŠKODA Connect App s pomocí chytrého telefonu. Mimo jiné se jedná o vzdálený přístup k vozu (Remote Access), umožňující kontrolu oken, dveří, střešního okna, osvětlení, stavu palivové nádrže nebo zobrazení pozice vozu.
Elektronické asistenční systémy výrazně překonávají úroveň běžnou ve třídě kompaktních vozů. Novinkami v programu jsou asistent pro couvání s přívěsem, prediktivní ochrana chodců (brzdí při hrozící kolizi s chodci) jako součást systému Front Assist, Blind Spot Detect (varuje před vozidly v mrtvém úhlu zpětných zrcátek), Rear Traffic Alert (senzory na zádi varují při vycouvávání z parkoviště před vozy, blížícími se z boku), Manoevre Assist (při parkovacích manévrech brzdí vůz při jízdě vpřed i při couvání, pokud senzor rozpozná překážku) a Crew Protect Assist (při hrozící nehodě zavře okna a střešní okno a předepne bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce). Crew Protect Assist spolupracuje se systémem Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City. Osvědčený adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC – při zadané rychlosti udržuje požadovaný odstup od vozidla před sebou) je ve voze ŠKODA OCTAVIA RS 245 aktivní až do rychlosti 210 km/h.
Zkratku RS použila ŠKODA poprvé v roce 1974 v motoristickém sportu. V roce 2000 se tato zkratka jako synonymum sportovního charakteru objevila i v modelové paletě značky ŠKODA. To byl počátek úspěšné historie. Dosud bylo prodáno 200 000 vozů ve variantě RS – z toho 100 000 od roku 2013, ve třetí generaci modelu OCTAVIA.
Foto:ŠKODA AUTO