Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nové ŠKODA MUZEUM v Mladé Boleslavi se otevírá pro veřejnost. Zcela nově koncipovaná výkladní skříň značky na třídě Václava Klementa zve návštěvníky k poutavé procházce historií firmy - pestrou, interaktivní a multimediální.
Historii automobilky Škoda Auto za uplynulých 117 let představují automobily, filmy, současníci a dokumenty, to vše moderně uspořádané na více než 1 800 m2 výstavní plochy v historických výrobních halách. Muzeum je mimořádné také díky novému multifunkčnímu sálu ‚Laurin & Klement Forum’ a modernímu Café-Restaurantu ‚VÁCLAV’. Celková přestavba trvala přibližně devět měsíců.
Nové ŠKODA MUZEUM prezentuje u samotných kořenů automobilky, v Mladé Boleslavi, ve zcela nové podobě milníky podniku, který je hrdý na jednu z nejdelších tradic v automobilovém průmyslu. Vedle produktů tu hlavní roli hrají lidé a jejich velice osobní příběhy, spojené se značkou Škoda. Mimořádný charakter získává muzeum také díky novému sálu ‚Laurin & Klement Forum’ a díky Café-Restaurantu ‚VÁCLAV’. Multifunkční a pro akce téměř všeho druhu využitelný sál ‚Laurin & Klement Forum’ je jedním z největších svého druhu v České republice.
Návštěvník se může ponořit hluboko do historie značky: o to se postarají tří tematické oblasti se 46 historickými vozy, několika stovkami jednotlivých exponátů a historických filmů, fotografií a dokumentů. ‚Tvůrci’ nového muzea chtěli vytvořit více než ‚jen’ novou výstavní plochu. A to se podařilo - obsahově, díky velkému množství jedinečných exponátů; dramaturgicky, díky jasné struktuře a modernímu, interaktivnímu sdělování poznatků; architektonicky, díky napínavé inscenaci historického místa a důsledně moderní architektuře; řemeslně, díky vysoké kvalitě a preciznosti stavebního provedení.
„Škoda je jednou z automobilek s nejdelší tradicí na světě. Celý podnik je hrdý na svou historii,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Nové ŠKODA MUZEUM tuto hrdost vyjadřuje mimořádným způsobem: je současně vizitkou, místem setkávání, komunikační platformou a lákadlem – skutečné multimediální centrum, plné zážitků, souvisejících s naší značkou. Škoda chce v příštích letech na celém světě dále růst. Kdo chce předjíždět, musí se pravidelně dívat do zpětného zrcátka. A to teď v našem novém muzeu na historickém místě činíme fascinujícím způsobem.“
‚Evoluce’‚ ‚Tradice‘ a ‚Preciznost‘ jako vůdčí myšlenky expozice
Souzvuk ‚Tradice’, ‚Preciznosti’ a ‚Evoluce’ tvoří hlavní obsahovou myšlenku nového muzea. Tři světy plné zážitků, každý sám za sebe, s mimořádným akcentem: napínavý, poučný a překvapivý. Jako červená nit se expozicí vine směs automobilů a příběhů, inscenována multimediálně a interaktivně. Návštěvník má široké možnosti volby: od prostého prohlížení vozů a exponátů, přes prohlížení obrázků a filmů až po hlubší četbu – flexibilita je jednou z hlavních charakteristik nového ŠKODA MUZEA.
Sekce ‚Evoluce‘ nabízí atraktivní cestu bohatou a pohnutou historií značky - lemovanou vozy snů, původními dokumenty, filmy, animacemi a vysvětlujícími texty. Které vozy byly pro značku nejdůležitější? Kdo byli zakladatelé? Kterými technickými vymoženostmi se podnik vyznačuje? Na tyto dotazy odpoví expozice ‚Evoluce’.
Srdcem expozice ‚Evoluce’ je 14 významných milníků značky Škoda - od prvního jízdního kola L&K až po moderní designovou studii VisionD. Chronologicky seřazené vozy ukazují pestrou paletu fazet vynalézavosti a kreativity od minulých desetiletí až do dneška. Časové zařazení jednotlivých vozů zajistí filmy, které poběží na širokouhlých monitorech za nimi. Upřesňující informace návštěvník navíc uvidí na obrazovkách přímo u vozů.
Největší atrakci expozice ‚Evoluce’ je navíc tzv. ‚autoregál’. Ukazuje 20 mimořádných skvostů z klenotnice značky: hasičské vozy, závodní automobily, ale i mimořádně úspěšné typy. Vozy v produktové chronologii i v autoregálu dokonale doplňuje takzvaná galerie techniky - zve k malé procházce celou technickou historií značky – ilustrovanou mnoha exponáty, obrázky a dokumenty. Technika značky k nahlédnutí a osahání. Vše samozřejmě i zde doplňují mediální instalace, filmy a interaktivní informace.
Hodnoty a postoje značky jsou středem expozice ‚Tradice‘. Těžištěm této části je ‚hrdost na značku’, ‚praktičnost’ a ‚výzvy’. Návštěvník se na příkladu jednotlivých párů vozidel z různých epoch dovídá, v čem spočívají hodnoty značky. Ať už se jedná o státnické limuzíny, auta pro široké masy nebo o závodní vozy – málokterá značka vykazuje takovou pestrost jako Škoda. To přibližuje také řada příběhů osobností nejrůznějšího druhu: od Miss USA 1957, až po českou fotbalovou hvězdu Milana Baroše.
Ve třetí velké expozici se vše točí kolem ‚Preciznosti‘ při výrobě a restaurování vozů. V popředí pozornosti je význam Mladé Boleslavi jako hlavního výrobního závodu a základu průmyslové tradice. Filmy, dokumenty, velkoplošné obrazové stěny a alba k prolistování umožňují výrobní závod přímo zažít. Vlastní kino promítá filmy z dnešní výroby. Výsledný dojem pro návštěvníka - je uprostřed dění, nedívá se na něj zvenku. Na ploše věnované restaurování najdete názorný materiál z první ruky: zde jsou prezentovány historické vozy značky Škoda v různých stupních renovace – od nálezového stavu, až po dokončený skvost. Exponáty doplňují expozici a i zde zprostředkovávají pocit, že návštěvník stojí přímo v dílně.
Multifunkční centrum a jedinečnou atmosférou
Uprostřed expozice se nachází další pozoruhodný milník muzea: nové ‚Laurin & Klement Forum’. Multifunkční sál o velikost 930 m2 skýtá dokonalý rámec , využitelný pro různé akce společnosti Škoda a mimořádné výstavy, stejně jako pro různé události externích partnerů a organizací. V sále najde místo přibližně 600 osob. Díky špičkovým technickým řešením, jako je zajížděcí multifunkční pódium a zajížděcí hlediště, je ‚Laurin & Klement Forum’ nejen jedním z nejmodernějších multifunkčních center v České republice. Je to také jediné centrum tohoto druhu ve střední Evropě, které je přímo napojené na svět automobilové historie.
Novým gastronomickým lákadlem města i regionu je moderní ‚Café-Restaurant VÁCLAV’. ‚VÁCLAV’ hostům nabízí vše, co hrdlo i srdce ráčí: kvalitní nabídka pokrmů a nápojů, příjemná atmosféra a moderní prostředí, obklopené historickým okolím.
V budoucnu přibude i zcela nová dětská zóna (254 m2), v níž se malí návštěvnici mohou vypravit na objevitelskou výpravu do světa značky Škoda, například nasbírat první závodnické zkušenosti za volantem odstrkovadla. Nové ŠKODA MUZEUM doplňuje ještě muzejní obchůdek.
Historická lokalita v moderní úpravě
Nové ŠKODA MUZEUM je centrem značky na mimořádném místě. V kolébce evropského automobilového průmyslu. Budova je součástí více než stoletého továrního komplexu, který vznikl v letech 1898 až 1912. Třípatrová průmyslová budova z počátku dvacátého století se vyznačuje věcnou, jasnou architekturou. To, které modely vznikaly přesně v této budově, bohužel není jisté. V každém případě se tu ale vyráběly motory. Později budova dlouhá léta sloužila jako správní komplex, než se se v roce 1995 poprvé nastěhovalo ŠKODA MUZEUM. Poloha budovy, na třídě Václava Klementa, mezi závodem a městem navíc dokládá také těsné sepjetí automobilky Škoda s Mladou Boleslaví. „Zde bije srdce značky,“ zdůrazňuje Prof. Vahland. Třída Václava Klementa je páteřní komunikací mezi centrem města a hlavním výrobním závodem společnosti. ŠKODA MUZEUM je tak vědomě centrem dialogu mezi výrobním závodem a městem. Každý centimetr čtvereční této budovy dýchá automobilovou historií. Rozsáhlá moderní inscenace v takto autentickém prostředí je v automobilovém průmyslu jedinečná. Uvnitř muzea nezůstal kámen na kameni. Téměř celý interiér muzea byl vybourán a nově uspořádán. Celá technická infrastruktura je nová - ať už se jedná o elektrickou instalaci, vzduchotechniku, topení nebo klimatizaci. Bylo nutno natáhnout více než 100 kilometrů elektrických kabelů a tři kilometry topenářských trubek. Přestavbou vznikla světlá, svěží a veskrze moderní architektura, citlivě začleněná do historické budovy. Kde to bylo možné, využili architekti stávající historické prvky. „Právě díky této směsi historických budov a nejmodernější architektury je nové muzeum tak zajímavé a tak jedinečné,“ zdůraznil profesor Hundt, kreativní ředitel studia jangled nerves ze Stuttgart, který za přestavbu muzea odpovídá.
Důkladného omlazení se dočkal také exteriér budovy. Už na první pohled se muzeum prezentuje jako jasné, otevřené a zve ke vstupu. Po stavební stránce se budova zvenku neměnila, byla však nově omítnuta a je nyní světlejší a příjemnější. Nové barevné uspořádání budovy je provedeno v módní kombinaci bílé a šedé barvy. Instituci označuje velký nápis ŠKODA MUZEUM. Tento nápis se v trojrozměrném provedení opakuje i vedle hlavního vchodu. Výraznými vnějšími signály je také osm velkých bannerů o rozměrech 75 x 250 centimetrů, upevněných na budově směrem k hlavní ulici (Tř. Václava Klementa). Bannery se budou vždy vztahovat k aktuálnímu tématu: budou například informovat o mimořádných výstavách; v případě potřeby se prostě vymění. Funkci skutečné výkladní skříně má podloubípodél tř. Václava Klementa. Nejenže chodcům umožňuje chráněný průchod kolem muzea, ale velká okna umožňují také nahlédnout do expozice ‚Evoluce’. „Velká prosklená stěna má charakter galerie – a funguje jako účinná pozvánka,“ říká profesor Hundt.
Nově uspořádaná plocha před muzeem je orientována kolmo k hlavní silnici. Vedle hlavního vchodu pokračuje galerie dalším velkým oknem, umožňujícím nahlédnout do expozice a vzbuzujícím zvědavost návštěvníků. Host vždy ví, co ho v muzeu čeká. Cestou jej provází digitální a analogový navigační systém. Veškeré funkce a příslušné prvky statického a dynamického navigačního systému jsou rozděleny dle jednotlivých prostorů.
NOVÉ ŠKODA MUZEUM: Data a fakta
POČET EXPONÁTŮ:
› Vystavených vozů: 46
› Exponátů: cca 500
ARCHITEKT NOVÉHO USPOŘÁDÁNÍ (celková odpovědnost):
› jangled nerves GmbH, Stuttgart (Německo)
OBLASTI EXPOZICE:
› ‚Tradice’
› ‚Evoluce’
› ‚Preciznost’
PLOCHA EXPOZICE:
› Celkem: 1 810 m2 (včetně přechodů)
› ‚Tradice’: 470 m2
› ‚Evoluce’: 845 m2
› ‚Preciznost’: 380 m2
DOBA VÝSTAVBY PŮVODNÍ BUDOVY:
› V letech 1898 až 1912
DOBA AKTUÁLNÍ PŘESTAVBY:
› Březen 2012 až listopad 2012
POČET NÁVŠTĚVNÍKŮ 1995 – DODNES:
› 1,62 milionu
VSTUPNÉ (od roku 2013) v Kč (běžné/zlevněné):
› Prohlídka bez průvodce: 70,-/35,-
› Individuální prohlídka v muzeu: 100,-/50,- (v cizím jazyce: 130,-/65,-)
› Individuální prohlídka v muzeu a v závodě: 140,-/70,- (v cizím jazyce: 200,-/100,-)
› Prohlídka muzea pro děti předškolního věku: 20,-
› Rodinné vstupné: 175,-
› Roční permanentka: 280,-
ROZMĚRY BUDOVY:
› Délka: 75 m
› Šířka: 68 m
› Výška: 15 m
CELKOVÁ PLOCHA MUZEA:
› 4 200 m2 (včetně návštěvnických ploch v 1. nadzemním podlaží)
CAFÉ-RESTAURANT ‚VÁCLAV’:
› Celková plocha: 250 m2 (vč. baru, bez kuchyně)
› Počet míst k sezení: 114
FÓRUM ‚LAURIN & KLEMENT’:
› Celková plocha: 930 m2
› Počet míst k sezení: 596
› Velikost jeviště: 9x7 m (nosnost: 4,5 t)
› Výška stropu: 10,6 m
SPOTŘEBA MATERIÁLU NA PŘESTAVBU:
› Délka položených kabelů: 103 000 m (64 000 m silnoproud, 39 000 m slaboproud)
› Délka nově položených trubek na topení: 3 000 m
› Počet světel v budově: 2 100
OTEVÍRACÍ DOBA:
› Denně 9.00 až 17.00 hod (kromě 24., 25., 26.12. a 1.1.; dne 31.12. otevřeno do 14.00 hod.)