MotorInfo

Škoda Auto v roce 2013

10.1.2014 21:36
Škoda Auto v roce 2013

Škoda Auto v roce 2013 pokračovala ve své mezinárodní růstové strategii a zákazníkům na celém světě dodala 920 800 vozů (2012: 939 200).

Po nábězích nových modelů v první polovině roku si Škoda v dalším průběhu roku výrazně polepšila a nakonec dosáhla nejlepšího prosincového výsledku v historii. V posledním měsíci roku dodala automobilka svým zákazníkům 70 000 vozů, v porovnání s dosavadním prosincovým rekordem z roku 2012 to představuje nárůst o 5,8 procenta. V příštích letech chce automobilka dále růst. Za tímto účelem bude do roku 2016 uvádět v průměru každých šest měsíců nový nebo přepracovaný model.

Rok 2013 byl pro českou automobilku úspěšný a zároveň intenzivní. Osm nových nebo přepracovaných modelů, dvanáct mezinárodních náběhů, rozšiřování výrobních kapacit v České republice a na růstových trzích v Číně a Rusku, a k tomu krize na některých trzích. Nové modely byly na trzích příznivě – především nová Octavia. V prosinci dosáhla Octavia v západní Evropě vysokého, dvouciferného růstu: v porovnání s prosincem 2012 se jednalo o nárůst o 52,3 procenta. V celé Evropě zaznamenala Octavia v prosinci nárůst o 19,1 procenta. V západní Evropě se Škoda v roce 2013 vyvíjela podstatně lépe než klesající celkový trh. 369 600 vozů dodaných zákazníkům představuje oproti roku 2012 nárůst o 3,1 procenta (2012: 358 400). V prosinci vzrostly západoevropské prodeje dokonce o 17,8 procenta na 31 300 vozů (prosinec 2012: 26 600). Podíl značky na západoevropském trhu vzrostl v průběhu celého roku na 3,2 procenta (2012: 3,0 procenta). Na druhém největším trhu značky, v Německu, dodala v roce 2013 136 400 vozů, což oproti minulému roku představuje nárůst o 2,9 procenta (2012: 132 600). Tržní podíl vzrostl na 4,6 procenta. Tím dále posílila svou pozici nejsilnější importované značky v Německu. Ve Velké Británii zvýšila automobilka v minulém roce dodávky zákazníkům o 24 procent na novou rekordní hodnotu 66 000 vozů (2012: 53 200). Rovněž dvouciferným tempem rostla v Dánsku – o 40,7 procenta na 14 600 vozů (2012: 10 400). Pozitivně se navíc vyvíjely i prodeje ve Španělsku (13 400 vozů; plus 3,0 procenta), v Itálii (12 100 vozů; plus 2,0 procenta), v Norsku (6 800 vozů; plus 2,1 procenta) nebo ve Švédsku (12 300 vozů; plus 1,4 procenta).

Ve východní Evropě, včetně Ruska, dodala Škoda v uplynulém roce zákazníkům 125 400 vozů (2012: 137 100; -8,5 procenta). Tržní podíl značky dosáhl 4 %. Na třetím největším trhu značky, v Rusku, dodala automobilka zákazníkům 87 500 vozů (2012: 99 100; -11,7 procenta). Zde byla nová generace modelu Octavia uvedena až ve druhé polovině roku, model Rapid bude následovat až v první polovině roku 2014. Mohutného růstu dosáhla značka v roce 2013 v Kazachstánu – zde se pro nový vůz Škoda rozhodlo 4 700 zákazníků, což v porovnání s předchozím rokem (1 900 vozů) představuje nárůst o 145,7 procenta. Růstu dosáhla i v pobaltských státech (Estonsko, Lotyšsko, Litva), kde značka v roce 2013 zvýšila prodej o 3,4 procenta na 4 600 vozů (2012: 4 500). V Srbsku byl zvýšen počet svých dodávek o 12,4 % na 4 200 vozů (2012: 3 700).

Růstu bylo dosaženo v roce 2013 opět ve střední Evropě. Počet dodávek zákazníkům vzrostl o 2,0 procenta na 126 500 vozů (2012: 124 000). Tržní podíl značky vzrostl na 19,2 procenta. V prosinci vzrostl prodej ve střední Evropě o 13,5 procenta na 11 300 vozů (prosinec 2012: 9 900). Na domácím českém trhu bylo dodáno v roce 2013 celkem 60 000 vozů, to představuje nárůst o 0,6 procenta (2012: 59 700). Také v Polsku byla obhájena špičková pozice. Se 38 700 vozy dodanými zákazníkům (2012: 36 300) zůstal český výrobce v roce 2013 lídrem trhu. Tento prodejní výsledek představuje meziroční nárůst 6,6 procenta.

Nejsilnějším trhem byla v roce 2013 opět Čína. V Říši středu dodala automobilka svým zákazníkům celkem 227 000 vozů (2012: 235 700 vozů; -3,7 procenta). Nová Octavia bude na zdejší trh uvedena na počátku roku 2014. V Indii bylo dosaženo v roce 2013 celkového počtu 22 600 dodávek zákazníkům (2012: 34 300; -34,2 procenta). Mimořádně úspěšná byla Škoda v roce 2013 také v Izraeli (14 400; +11,7 procenta), v Turecku (12 800; 23,2 procenta) nebo v Alžírsku (9 100, +85,3 procenta).

Dodávky značky Škoda zákazníkům v roce 2013 (v počtech kusů, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti minulému roku):

Škoda Octavia (359 600; -12,2 %)

Škoda Fabia (202 000; -16,0 %)

Škoda Superb (94 400; -13,4 %)

Škoda Yeti (82 400; -5,7 %)

Škoda Roomster (33 300; -12,3 %)

Škoda Rapid (103 800; +320,3 %)

Škoda Citigo (prodej pouze v Evropě: 45 200; +51,0 %)

Dodávky značky Škoda zákazníkům v prosinci 2013 (v počtech kusů, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti stejnému měsíci minulého roku):

Škoda Octavia (25 400; +3,5 %)

Škoda Fabia (14 400; -18,5 %)

Škoda Superb (5 100; -18,9 %)

Škoda Yeti (6 700; -5,6 %)

Škoda Roomster (2 900; +2,1 %)

Škoda Rapid (12 400; +312,4 %)

Škoda Citigo (prodej pouze v Evropě: 3 100; -34,3 %)