MotorInfo

Škoda Auto bilancovala rok 2012

20.3.2013 20:49
Škoda Auto bilancovala rok 2012

S 939 200 prodanými vozy dosáhla automobilka Škoda Auto v roce 2012 svého rekordního výsledku. Dodávky zákazníkům na celém světě vzrostly oproti uplynulému roku o 6,8 procent (2011: 879 200). Tržby skupiny ve stejném období vzrostly o 1,7 procent na 10,4 miliard euro.

Provozní zisk má hodnotu 712 milionů euro. Současně vzrostly také investice společnosti o zhruba 46 procent na 832 milionů euro (2011: 568 mil. euro).

„V roce 2012 jsme důsledně pokračovali v Růstové strategii Škoda,“ říká předseda představenstva společnosti Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland při příležitosti výroční tiskové konference v Mladé Boleslavi. „Dosáhli jsme nových rekordních hodnot odbytu a tržeb, rozšířili jsme naši modelovou paletu a dále posílili naši pozici na mezinárodním automobilovém trhu. Investovali jsme do nových modelů a výrobních kapacit. I v nepříznivém ekonomickém prostředí jsme náš provozní výsledek udrželi na prakticky stabilní vysoké úrovni. Celému týmu společnosti Škoda patří velký dík za další dobrý rok,“ dodává Vahland.

V roce 2013 bude pokračovat modelová ofenzíva s nezměněnou intenzitou. Česká automobilka na trh letos uvede celkem osm nových nebo přepracovaných modelů. „Automobilový rok 2013 nebude jednoduchý. Naše aktuální modelová paleta a nové vozy, stejně jako naše přítomnost na mezinárodních trzích představují dobrou výchozí základnu k dalšímu posilování naší dobré pozice na celém světě,“ říká šéf společnosti.

V roce 2012 se dodávky vozů zvýšily o 6,8 procent na 939 200 vozů (2011: 879 200). Celosvětový tržní podíl činil ke konci roku 1,4 procenta. Podstatně lépe než celkový trh se vyvíjely prodeje značky v západní Evropě. Zákazníkům bylo dodáno více než 358 400 vozů (2011: 361 800). Podíl na západoevropském trhu vzrostl z 2,8 procent v roce 2011 na tři procenta. Ve východní Evropě si značka polepšila o více než čtvrtinu (+26,4 procent) a dosáhla prodeje 137 100 vozů (2011: 108 400). Podíl na trhu vzrostl z 3,6 na 4,2 procenta. Ve střední Evropě bylo dodáno zákazníkům více než 124 000 vozů, což představuje nárůst o 0,7 procent (2011: 123 200). Podíl na trhu vzrostl z 18,4 na téměř 18,9 procent. Na domácím českém trhu, v Polsku a na Slovensku byla škodovka mezi automobilkami jedničkou. V České republice měl každý třetí prodaný nový vůz ve znaku okřídlený šíp.

Zvýšil se i prodej na mezinárodních růstových trzích. V Rusku vzrostl počet dodávek o 33,7 procent na 99 100 vozů (2011: 74 100). Česká značka přitom rostla třikrát více než ruský trh. Také v Číně pokračoval růst. S 235 700 vozy byly prodeje o 7,1 procento vyšší než v předchozím roce, kdy bylo zákazníkům dodáno 220 100 vozů. Čína tak byla pro automobilku opět největším trhem. V Indii dosáhl nárůst prodejů o 14,2 procenta na 34 300 vozů (2011: 30 000).

Rozšiřování modelové palety

„Náš růst v roce 2012 je výsledkem konzistentní strategie, skvělého výkonu všech zaměstnanců, výkonných prodejců a kvalitních produktů,“ říká Winfried Vahland. „Vyrábíme praktické vozy, které dobře vypadají a nabízejí vynikající poměr ceny a výkonu. Zákazníkům nabízejí velkorysou nabídkou prostoru, nadčasově elegantní design, nejlepší kvalitu, chytrá řešení a moderní techniku. Modelová paleta značky Škoda je atraktivnější než kdykoli předtím,“ říká Vahland.

Nejprodávanějším modelem české automobilky byla v roce 2012 opět Octavia. S více než 409 600 prodaných kusů a s nárůstem o 5,8 procent bylo zákazníkům na celém světě poprvé dodáno více než 400 000 vozů typu Octavia (2011: 387 200). „Tento výsledek opět ukázal, že Octavia je srdcem značky,“ říká Vahland. Od začátku roku 2013 na trhy přichází nová Octavia, v květnu přijde nová Octavia Combi. Na druhém místě v pořadí nejprodávanějších modelů značky se v roce 2012 umístila Fabia s 240 500 dodanými vozy (2011: 266 800). Šestimístného počtu prodaných vozů dosáhl Superb. Pro vlajkovou loď značky se na celém světě rozhodlo 109 100 zákazníků (2011: 116 800). Více než třetinu všech celosvětově dodaných vozů Superb si pořídili zákazníci v Číně (43 000 vozů). Silný procentuální nárůst zaznamenal v roce 2012 model Yeti. Celosvětové prodeje vzrostly o 24,3 procenta na 87 400 vozů (2011: 70 300). Mimořádně vysoká byla poptávka po tomto kompaktním SUV ve východní Evropě, kde vzrostla o 98,5 procent. V Rusku bylo dodáno téměř 17 000 vozů Yeti, což je více než dvojnásobek prodejů tohoto modelu v roce 2011. V roce 2012 vzrostly prodeje modelu Roomster o 5,4 procenta na 38 000 vozů (2011: 36 000). Ve svém prvním, téměř celém prodejním roce přesvědčil malý vůz Citigo zhruba 30 000 zákazníků. Kompaktní model Rapid, nově uvedený na evropský trh na podzim roku 2012, dosáhl v uplynulém roce počtu 24 700 dodávek, včetně lokální varianty, která se už od konce roku 2011 nabízí v Indii.

Finanční výsledky za rok 2012

Tržby vzrostly o 1,7 procent na 10,4 miliard euro a po roce 2011 (10,3 miliard euro). Provozní výsledek ve výši 712 milionů euro zůstal téměř beze změny (2011: 743 milionů euro). Operativní rendita dosáhla hodnoty 6,8 procent (2011: 7,2 procent). „Navzdory nepříznivému ekonomickému prostředí zvýšila Škoda potřebné investice do nových modelů a kapacit a opět dosáhla provozního výsledku nad 700 milionů euro,“ říká člen představenstva společnostiza oblast financí Winfried Krause. Investice společnosti ve stejné době vzrostly o zhruba 46 procent na 832 milionů euro (2011: 568 milionů euro). „Tím jsme vytvořili podmínky pro budoucí růst,“ dodává Krause. Zisk před zdaněním činil 713 milionů euro (v předchozím roce 783 milionů euro), zisk po zdanění činil 611 milionů euro (2011: 652 milionů euro).

Rok 2013

Rok 2013 je pro značku ve znamení modelové ofenzívy. První polovina roku přitom bude poznamenána změnami ve výrobě a náběhovou fází, následující po zavedení nových modelů. V prvních dvou měsících bylo dosaženo celosvětových prodejů ve výši 136 600 vozů (stejné období minulého roku: 147 500; -7,4 procenta). Také vleklé potíže na některých evropských trzích mají na prodeje negativní vliv.

„Rok 2013 bude výzvou,“ říká Prof. Vahland. „S naší mladou modelovou paletou a s uvedením nové generace našeho bestselleru Octavia, ale i s naší silnou mezinárodní přítomností jsme na něj dobře připraveni. Naše modelová ofenzíva přichází ve správný čas,“ říká předseda představenstva. Celkově Vahland očekává „dobrý rok pro značku Škoda“.

V roce 2013 uvede česká automobilka na trh osm nových nebo přepracovaných modelů. První důležitou událostí byla počátkem tohoto roku prezentace nové generace modelů Octavia a Octavia Combi na mezinárodním autosalonu v Ženevě. V příštích měsících budou následovat varianty Octavia Combi 4x4, Octavia RS a Octavia CNG s pohonem na zemní plyn. Výroba nových verzí modelu Octavia bude nejprve nabíhat v domovském závodě v Mladé Boleslavi. V Rusku bude výroba zahájena v polovině letošního roku a nejpozději na jaře roku 2014 se bude nová Octavia vyrábět také v Číně. Rapid se od začátku března vyrábí také na Ukrajině pro místní trh. Ještě v roce 2013 bude kompaktní model české automobilky uveden na trh v Čině. V roce 2014 bude Rapid představen i na ruském trhu. Do roku 2015 bude obnovena celá modelová paleta značky. S novými modely automobilka i v letošním roce důsledně pokračuje ve své strategii internacionalizace. Přitom se soustředí především na růstové východoevropské a asijské trhy, ale i na své tradiční trhy evropské. „Ve všech regionech přidáváme plyn – doma i ve světě,“ říká Vahland. Tržní podíl značky v západní Evropě by se měl ve střednědobém horizontu zvýšit ze současných necelých tří na čtyři procenta, v celoevropském měřítku pak z necelých čtyř na více než pět procent.

Skupina Škoda Auto v číslech:                                    

       2012                   2011

            změna v %

Dodávky zákazníkům

tis. vozů

939

879

+6,8

Dodávky bez Číny

tis. vozů

704

659

+6,7

Produkce *

tis. vozů

943

902

+4,6

Produkce bez Číny **

tis. vozů

669

682

-1,9

Odbyt

tis. vozů

727

690

+5,2

Počet zaměstnanců ***

osob

26 404

26 565

-0,6

Tržby

mil. euro

10 438

10 266

+1,7

Provozní výsledek

mil. euro

712

743

-4,1

Provozní výsledek v % z obratu

%

+6,8

+7,2

-

Zisk před zdaněním

mil. euro

713

783

-8,9

Zisk po zdanění

mil. euro

611

652

-6,3

Investice (bez aktivovaných vývojových nákladů)

mil. euro

832

568

+46,5

Čistá likvidita

mil. euro

1 511

1 838

-17,8

             

 * Značka Škoda celosvětově
** zahrnuje výrobu ve skupině Škoda Auto, bez výroby v Číně, v Bratislavě/Slovensko a v Pune/Indie, ale včetně ostatních koncernových značek jako SEAT, Audi a VW
*** Počet zaměstnanců bez agenturního personálu, včetně učňů