Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Před 80 lety, v roce 1936, se automobilka ŠKODA stala na domácím československém trhu nejprodávanější značkou – a pozici lídra si ŠKODA s vysokým náskokem udržuje kontinuálně dosud.
„Velice si vážíme přízně, které se automobilům ŠKODA dlouhodobě dostává na našem domácím trhu – v České republice, kde bije srdce značky ŠKODA. Díky atraktivní modelové paletě značka i v roce 2016 upevnila vedoucí pozici na domácím trhu. S více než třetinovým tržním podílem potvrzuje ŠKODA roli nejoblíbenější značky celého domácího trhu,“ říká Luboš Vlček, šéf ŠKODA AUTO Česká republika. „Na domácím trhu se daří všem modelovým řadám značky ŠKODA. Modely OCTAVIA, FABIA, RAPID a SUPERB jsou v celkovém absolutním pořadí nejprodávanějšími vozy v ČR, CITIGO a YETI se dlouhodobě drží v první desítce a zcela nový model KODIAQ nás svým razantním vstupem na trh velmi potěšil. Nedílnou součástí úspěchu značky ŠKODA jsou inovativní služby, modernizovaná prodejní i servisní síť a v neposlední řadě odborně zdatný a zákaznicky orientovaný personál – tyto hodnoty jsou základem dalšího dynamického rozvoje značky ŠKODA na domácím trhu, kde kralujeme již od roku 1936,“ dodává Luboš Vlček s tím, že rok 2017 bude pro značku ŠKODA rokem SUV ofenzivy, konektivity a dalších inovací produktů i služeb zákazníkům.
Již v éře značky Laurin & Klement (1895-1925) se mladoboleslavská automobilka vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Rozpad tradičních trhů po první světové válce spolu s politicko-ekonomickými překážkami v mezinárodním obchodě znamenal pouze dočasný ústup výrazně exportně orientované značky z pozice tuzemské automobilové jedničky.
Návrat na výsluní v roce 1936 byl logickým vyústěním více než desetileté práce nových vlastníků (průmyslového gigantu ŠKODA) a managementu v čele s ředitele Karlem Hrdličkou. Značka ŠKODA se v Československu stala průkopníkem efektivní pásové výroby a racionální unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s férovým poměrem cena/výkon. Ze světové hospodářské krize tak mladoboleslavská automobilka vyšla posílena, s novou generací moderně řešených modelových řad ŠKODA POPULAR, RAPID, FAVORIT a SUPERB s nezávislým zavěšením všech kol, čtyřválcovými až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.
Podíl značky ŠKODA na československém trhu se stabilně zvyšoval z 13,8 % na vrcholu hospodářské krize (1933) přes 27,1 % v roce 1936, kdy se značka ŠKODA stala tuzemským lídrem, až po 39,2 % v posledním předválečném roce. Kromě úspěchů u zákazníků z tehdejšího Československa vykazoval dynamický růst také export i na nejnáročnější evropské trhy, stejně jako do zámoří.
Cesta na vrchol: růst prodejů automobilů značky ŠKODA, 1933-1938 [ks]
Značka/rok |
1933 |
1934 |
1935 |
1936 |
1937 |
1938 |
ŠKODA |
1233 13,8 % trhu |
1629 16,8 % trhu |
1892 20,4 % trhu |
3014 27,1 % trhu |
4452 34,3 % trhu |
5028 39,2 % trhu |
Praga |
2231 |
2251 |
1980 |
2017 |
2144 |
2566 |
Tatra |
2113 |
2197 |
2326 |
2974 |
3240 |
2786 |
Ostatní čs. |
2582 |
2779 |
2268 |
2055 |
1994 |
1331 |
Import |
771 |
848 |
803 |
1066 |
1137 |
1122 |
Trh ČSR |
8930 |
9704 |
9269 |
11 126 |
12 967 |
12 833 |
Ve složitém poválečném období se podařilo rychle obnovit produkci v Mladé Boleslavi, k níž se v průběhu následujících dvou let připojily závody Vrchlabí a Kvasiny. Produkci se dařilo zvyšovat i přes omezené státní investice do vývoje a výroby, bariéra 10 000 kusů ročně „padla“ v roce 1955 díky náběhu výroby modelu ŠKODA 440 „Spartak“, významný krok vpřed znamenalo vybudování zcela nové, moderně vybavené továrny pro řadu ŠKODA 1000 MB (1964). Její úspěch doma i v zahraničí umožnil posunout objem výroby za hranici 100 000 vozů ročně (1967).
Na sklonku 80. let se díky moderně koncipovanému vozu ŠKODA FAVORIT s pohonem předních kol rozevřely nůžky mezi poptávkou domácích zákazníků a omezenými kapacitami výrobce AZNP (ŠKODA). Zásadní změnu přinesla privatizace tuzemské automobilky s bohatými tradicemi do rukou největšího automobilového koncernu tehdejší Evropy, společnosti Volkswagen. Kromě zásadní modernizace i rozšiřování výrobního sortimentu a nárůstu objemu produkce položila značka ŠKODA velký důraz také na oblast klientské péče. V nabídce prodejních, servisních a finančních služeb učinila společnost ŠKODA AUTO výrazný kvalitativní pokrok, jehož pozitiva oceňují všichni zákazníci. Prodejní síť značky, čítající v současnosti 184 autorizovaných prodejních partnerů a 230 autorizovaných servisních míst, navíc nedávno prošla plánovanou modernizací. Od ledna 2016 tak zákazníci v showroomech naplno využívají nového korporátního standardu a těší se ještě vyšší úrovni kvality služeb i individuální péči. Tradičně stabilní pozice značky ŠKODA na českém trhu patří k nejpřesvědčivějším důkazům správnosti nastoupené cesty.
Foto:ŠKODA AUTO