MotorInfo

Široká paleta vozů Škoda 4x4

5.6.2014 07:58
Široká paleta vozů Škoda 4x4

Škoda Auto nabízí nejmladší a nejširší paleta vozů s pohonem všech kol v Evropě v segmentech rodinných a manažerských vozů a SUV.

Škoda Auto aktuálně nabízí pět modelů vozů s pohonem 4×4, z nichž všechny byly inovovány nebo kompletně přepracovány v průběhu uplynulého roku. S vozy Octavia Combi 4×4, Yeti 4×4, Yeti Outdoor 4×4, Superb 4×4 a Superb Combi 4×4 tak Škoda v příslušných segmentech disponuje nejmladší a nejširší nabídkou modelů s pohonem všech kol v Evropě. Na konci srpna 2014 začne prodej nového vozu Octavia Scout, který byl představen na letošním autosalonu v Ženevě. Tím se nabídka „čtyřkolek“ rozšíří na šest modelů.

V nabídce jsou u mladoboleslavské automobilky modely s pohonem 4x4 od roku 1999. Do roku 2013 bylo dodáno zákazníkům na celém světě přibližně 386 400 automobilů s pohonem všech kol. Mezi lety 2008 a 2013 česká značka ztrojnásobila své roční prodeje „čtyřkolek“ na 60 100 vozů. Od ledna do dubna 2014 pak dodala firma zákazníkům na celém světě dalších 24 400 vozů s pohonem všech kol.

Prvním sériovým vozem značky Škoda s pohonem všech kol byl v roce 1999 model Octavia Combi 4×4. V roce 2002 byla na trh uvedena Octavia 4×4 jako liftback, o šest let později následoval Superb 4×4. V roce 2009 rodinu „čtyřkolek“ doplnily Superb Combi 4×4 a kompaktní SUV Yeti 4×4. V průběhu uplynulých 12 měsíců pak paleta vozů v provedení 4×4 prošla generační obměnou, resp. modernizací.

Z pohledu celkových čísel je nejprodávanější modelovou řadou v provedení 4×4 Octavia (od roku 1999 do dubna 2014: 219 900 vozů). Silnou dvojkou je Yeti (od roku 1999 do dubna 2014: 144 400 vozů), následovaný nejvyšší řadou Superb (od roku 2008 do dubna 2014: 46 500 vozů).

Inteligentní pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex

Škodovky disponují nejmodernějšími verzemi pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex. Ty pracují inteligentně, přesně a mimořádně rychle díky elektronicky řízené mezinápravové lamelové spojce, která dovoluje flexibilně a plynule distribuovat tok točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Ztráta trakce je téměř vyloučena, řídicí jednotka permanentně propočítává ideální hnací moment pro zadní kola na základě aktuálních jízdních podmínek. Například při brzdění motorem nebo plynulé jízdě po dálnici je poháněna primárně přední náprava. V konečném důsledku tak systém 4×4 šetří palivo.

Oproti automobilům s pohonem dvou kol mají „čtyřkolky“ celou řadu výhod. Variabilní rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu zajišťuje optimální trakci na nejrůznějších typech povrchu. Tomu pomáhá i součinnost s asistenčními systémy, jako jsou ABS, ESC a EDS, které podporují zachování ovladatelnosti vozu i v mezních situacích. Například při akceleraci dokáže systém velmi rychle reagovat na rozdílnou míru adheze pod jednotlivými koly. Inteligentní pohon 4×4 najde uplatnění dokonce i na silnicích s kvalitním, hladkým asfaltem. Typicky při jízdě s přívěsným vozíkem nebo obytným přívěsem - vůz zvládá mnohem snadněji rozjezdy i stoupání. Celkově jsou vozy s pohonem všech kol zárukou vyšší míry bezpečnosti i komfortu. V každodenním provozu řidič ocení, že automobil reaguje flexibilněji v nejrůznějších situacích a navíc se nezastaví ani mimo zpevněné cesty.

Octavia Combi 4×4 a nová Octavia Scout

Třetí generace modelové řady Octavia Combi 4×4 byla uvedena na trh v polovině roku 2013. Na vyvážených jízsdních vlastnostech se podílí pohon všech kol založený na nejnovější generaci mezinápravové spojky Haldex, kombinované s výkonnými motory a optimalizovaným podvozkem. Nová Octavia Combi 4×4 je nabízena se dvěma naftovými agregáty (1,6 TDI/77 kW a 2,0 TDI/110 kW) a s jedním benzinovým motorem (1,8 TSI/132 kW). Spotřeba těchto motorů je v průměru o 14 % nižší, než u obdobných jednotek předchozí generace.

Od roku 2007 se zákazníci mohou rozhodnout také pro designové provedení Octavia Scout, jehož nejnovější verze přijde na trh v srpnu 2014. Nový Scout, postavený na třetí generaci modelu Octavia Combi, tak bude navazovat na svého úspěšného předchůdce.

Superb 4×4 a Superb Combi 4×4

V segmentu manažerských vozů s pohonem všech kol oslovují náročné zákazníky modely Superb 4×4 a Superb Combi 4×4. Od roku 2008 (Superb 4×4), resp. od r. 2009 (Superb Combi 4×4) se pro „čtyřkolkovou“ variantu vlajkové lodi značky Škoda rozhodlo přibližně 46 500 zákazníků. V polovině roku 2013 prošly vozy Superb a Superb Combi modernizací. Ta se odrazila nejen ve inovovaném designu, ale třeba také v optimalizované spotřebě.

Atraktivnější je i nabízená technika. Agregát 2,0 TDI/125 kW je od modernizace možno získat v žádané kombinaci pohonu všech kol s automatickou převodovkou DSG. Celkem je tak systém pohonu 4×4 u vozů Superb k dispozici pro dvě benzinové a dvě naftové motorizace.

Yeti a Yeti Outdoor

Na konci roku 2013 se objevil v segmentu kompaktních SUV omlazený Yeti. Nově je tento vůz k dispozici ve dvou designových variantách. Elegantní Yeti míří do ulic měst, zatímco dobrodružně laděný Yeti Outdoor vyzývá k výletům mimo zpevněné cesty. Obě designové verze na první pohled upoutají nově ztvárněnou přídí a zádí, inovovanou paletou kol z lehké slitiny, inovovaným interiérem, rozšířenou kombinací motorů a převodovek atd. Modely Yeti a Yeti Outdoor lze objednat s pohonem všech kol. Pro intenzivnější využití vozu v terénu disponuje systém s mezinápravovou spojkou Haldex tzv. off-road režimem.

Systém pohonu všech kol je možné u modelů Yeti kombinovat se čtyřmi motorizacemi: 1,8 TSI/118 kW, 2,0 TDI/81 kW, 2,0 TDI/103 kW a 2,0 TDI/125 kW. Nejsilnější naftový agregát, který je s pohonem všech kol dodáván standardně, je možno od modernizace objednat také v kombinaci s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG.