MotorInfo

Šestnáct let zkušeností s elektromobily v regionu Mendrisio

9.11.2011 20:30
Šestnáct let zkušeností s elektromobily v regionu Mendrisio

V rámci projektu "Elektromobilita pro městké služby" představilo na odborném semináři švýcarské sdružení InfoVEL zkušenosti s provozem elektromobilů v regionu Mendrisio.

Celý projekt, který kromě jiného obsahuje i odborné semináře, v České republice zastřešuje občanské sdružení Ekoport. Města a obce v České republice tak mají unikátní možnost rozšířit svoje znalosti z oblasti elektromobility a posoudit potenciál využití elektromobilů v komunální sféře na základě zkušeností ze Švýcarska.

V regionu Mendrisio již běží projekty elektromobility od roku 1995. Za tuto dobu tak byly nasbírány cenné zkušenosti s provozem a problémy elektromobility v praxi. V současné době je zde provozována flotila čítající několik stovek elektrických vozidel a v provozu je také stovka dobíjecích stanic. Mendrisio je tak v současnosti místem s největší hustotou elektrické mobility na světě. Z takto hustého provozu již bylo možné vypozorovat a sestavit řadu zkušeností.

Nabíjecí stanice

Jsou ve většině případů využívány pro případy krátkodobého nabíjení, řekněme v případě "nouze". V devadesáti procentech jsou vozidla dobíjena doma. Je ale přesto velmi důležité kontrolovat infrastrukturu nabíjení a pravidelně ji udržovat. Nabíjecí stanice musejí být robustní a odolné v případě napadení vandaly. Informace o poloze a stavu dobíjecích stanic jsou velmi důležité. Dnes již nestačí, aby byly znázorněny v papírových mapách, ale musejí být dostupné na internetu a také integrované do aplikací pro smartphony a GPS navigace. Přestože jsou dobíjecí stanice využívány pouze ve výjimečných případech, je velmi důležité, aby od počátku těchto projektů byly instalovány v dostatečném množství. Kromě jiného má z psychologického hlediska kupující vozidla s elektrickým pohonem pocit bezpečnosti v tom, že vždy dokáže své vozidlo dobít.

Prodej vozidel na elektrický pohon 

Podle zkušeností hraje velmi důležitou roli pro úspěch elektrických vozidel pronájem baterií. Zájemce zakoupí vozidlo a baterie (které jsou nejdražší součástí elektrovozidel) pak pořizuje formou leasingu. Kupujícímu se tak významně snižují prvotní pořizovací náklady a nenese také riziko, že baterie jsou nějakým způsobem vadné.

Možnosti vyzkoušení vozidla - to je jeden z velmi důležitých bodů. Zájemce by měl mít možnost vyzkoušet vozidlo nejen při krátkodobé testovací jízdě, ale především ve svém každodenním životě. Proto je velmi důležité pro takovéto případy vybudovat půjčovny elektrických vozidel se zapůjčením za nízké ceny.

Parkování - velmi důležitým vstupem pro automobil s elektrickým pohonem je parkování těchto vozidel. Řidiči elektromobilů v regionu Mendrisio mají parkování zdarma. Možností je ale například i způsob, kdy jsou vyhrazena parkovací místa tak, že řidiči vozidel s elektrickým pohonem vždy najdou místo pro zaparkování apod.

Dotace
Ty mohou být dobrým vstupem pro nákup elektrických vozidel, protože jejich pořizovací ceny jsou stále velmi vysoké a zatěžují rozpočty potenciálních majitelů. Podle zkušeností jsou lepší dotační částky v relativně menší výši po delší dobu (5 až 10 let), než jednorázové dotace, nebo vysoké dotace na krátký čas. Nepřímé dotace, jako jsou daňové slevy, nebo slevy na pojištění, jsou rovněž při rozhodování o koupi elektromobilu atraktivní, ale jsou na tom poněkud hůře z hlediska komunikace.

Image a příklady

Pro podporu elektromobility je velmi důležité vytvářet pozitivní image a efekt příkladů použití. Je důležité, aby jedněmi z prvních provozovatelů elektromobilů byly veřejné služby, kde jsou tato vozidla velmi dobře "vidět". Je také potřeba získat pro elektromobilitu společnosti s velkými flotilami vozidel, a to i za cenu nejrůznějších výhod. Samotná vozidla, která se pohybují na silnicích pak slouží nejen jako nosiče pro reklamu, ale také jako reklama sama o sobě.
V komunikaci jsou důležitým faktorem možnosti zkušebních jízd. Je potřeba využít prostředků tak, aby si co nejvíce zájemců mohlo vyzkoušet elektromobil doslova na vlastní kůži. Velmi obtížným (ale důležitým bodem) je komunikace nákladovosti provozu elektrických vozidel. Především pak ve vztahu k automobilům s benzinovým a naftovým motorem. Zde je potřeba zdůrazňovat rozdílnou výši nákladů například na údržbu a energii u elektromobilů. A samozřejmě je nutné informovat o všech pozitivních vlastnostech elektromobility prostřednictvím internetu, katalogů a dalších prostředků.

Velmi důležité je vyvarovat se použití nekvalitních produktů. Špatná kvalita výrobků může poškodit obecný obraz o elektromobilitě již v jejím samotném počátku. Vhodné je spojení s nejrůznějšími společenskými organizacemi, autokluby apod., které by měly být jedněmi z prvních, kdo dlouhodobě elektromobily otestují. Nebezpečí skýtá také špatná údržba, nejen vozidel, ale celé infrastruktury. Zde by měly být zainteresováni všichni, kdož do procesu vstupují, od veřejné správy, ale třeba i škol až po prodejce a servis vozidel a provozovatele elektromobilů.