MotorInfo

Senioři v silničním provozu jsou velmi zranitelní

1.10.2013 16:00
Senioři v silničním provozu jsou velmi zranitelní

BESIP upozorňuje na fakt, že nejen evropská, ale i česká populace stárne. Podíl seniorů (osob ve věku 64+) na celkové populaci činil u nás v roce 2012 16,2 %, v roce 2030 se bude jednat o cca 23 %, v roce 2050 jejich podíl na populaci přesáhne 30 % (dle ČSÚ – střední varianta).

Senioři ve stále větší míře pracují, současně pak stále aktivněji tráví volný čas. K tomu patří i vyšší míra jejich mobility. Musíme si zvyknout na to, že senioři žijí s námi a mezi námi a snažit se přizpůsobit a tolerovat jejich zvyklosti, a také musíme věnovat stále větší pozornost jejich bezpečnosti v silničním provozu.

  • od vzniku samostatné České republiky do konce roku 2012 bylo na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 4 398 seniorů
  • nejtragičtější, z pohledu seniorů, byl rok 1994, kdy bylo usmrceno 304 osob, naopak nejméně seniorů bylo usmrceno v roce 2011 (141)
  • v roce 2012 došlo k nárůstu počtu usmrcených seniorů o 16 osob na 157
  • více než třetina (35 %) usmrcených seniorů v roce 2012 byli chodci, druhou největší skupinu (24 %) představovali řidiči osobních automobilů a 19 % tvořili cyklisté

„V Evropě se senioři-chodci podílejí na 38 % fatálních nehod končících úmrtím, ve 28 % jako řidiči automobilů a 13 % jako cyklisté. Z toho jednoznačně vyplývá, že senior-chodec je podstatně ohroženější než senior-řidič,“ říká za BESIP jeho vedoucí Roman Budský.

 

 

Jak je tomu v Evropě

V Evropě je podíl jednotlivých skupin účastníků silničního provozu v rámci věkové skupiny 64+ na fatálních dopravních nehodách obdobný.

Chodci se podílejí na těchto nehodách z 38 %; řidiči automobilů z 26 % a cyklisté ze13 %.

Bylo by ovšem chybné pohlížet na seniory jako na jednolitou komunitu. Nejvyšší počet usmrcených je celoevropsky evidován u jedinců ve věku 75-84 let. Tento fakt je dán především vyšší křehkostí tělesné konstituce a současně tím, že ke své přepravě v menší míře využívají osobních automobilů. Vyplývá tak jednoznačně, že senior-chodec je podstatně ohroženější než senior-automobilista.

S věkem také vzrůstá riziko, že zranění způsobené v konečném důsledku skončí fatálně.

  • na jedince ve věku 60 let číhá 1,75x větší riziko, že bude usmrcen při dopravní nehodě, než na osobu v produktivním věku (tj. 20-50 let),
  • ve věku 70 let je toto riziko 2,6x vyšší,
  • u seniorů ve věku nad 80 let 5-6x vyšší.

Tento nárůst je dán jednak postupným úbytkem psychických a fyzických schopností (a tedy sklonem k rizikovějšímu chování), jednak křehčí stavbou těla seniorů.

  • u seniorů končí dopravní nehody ve 42 % případů frakturou,
  • u mladších ročníků se jedná o 27 %,
  • lehčí formy zranění jsou pak naopak doménou mladších jedinců (34% výskyt zhmožděnin a modřin vs. 26 % u seniorů, 8% výskyt luxací kloubu vs. 3% u seniorů); křehčí kosti méně vydrží, snáze se lámou,
  • 43 % seniorů zraněných při nehodě je hospitalizováno,
  • u mladších osob se jedná pouze o 32 %,
  • délka hospitalizace seniorů je o cca 50 % delší.

U funkčních omezení se nejčastěji setkáváme

  • s poruchami vnímání,
  • prodlouženým reakčním časem,
  • problémy při řešení složitějších situací (vyžadujících dělení pozornosti),
  • nejednou pak úbytkem mentálních schopností.

Problémy s motorikou se pak negativně podepisují na vážných nehodách chodců a cyklistů, ale také cestujících prostředky hromadné přepravy osob.

Senioři si ovšem bývají svých omezení vědomi, snaží se je kompenzovat

  • pomalejší, výrazně defenzivní jízdou,
  • někdy až příliš úzkostnou snahou vyvarovat se možné chyby,
  • snaží se jezdit za denního světla, za příznivého počasí,
  • mají minimální problémy s alkoholem za volantem.

Řidič-senior ovšem může mít velké problémy s řešením složitějších křižovatek, a to především za silného provozu. Může pod tlakem okolí zareagovat zbrkle, náhle vjet do dráhy vozidla majícího přednost. Rovněž tak při řešení složitějších dopravních situací může opomenout některý ze série potřebných úkonů (např. použít směrovku při odbočování). 

Senioři žijí s námi, pamatujme na to. Je třeba vytvářet bezpečné prostředí pro starší účastníky silničního provozu, při navrhování dopravních prostředků pamatovat i na specifika starších spoluobčanů, rovněž tak cíleně školit všechny kategorie účastníků silničního provozu - seniorů v oblasti zásad bezpečného chování v silničním provozu, seznamovat je s novými technologiemi používanými v silniční dopravě, novou dopravně bezpečnostní legislativou…

A rozhodně nesmíme zapomínat na ohleduplnost a džentlmenství, které si starší občané ze strany těch mladších bezesporu zaslouží.