Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Ibiza patří mezi stěžejní modely značky SEAT a v současné době přichází i na náš trh ve své nové generaci.
Na našem trhu tvoří modelová řada Ibiza zhruba 34 % prodejů vozů značky SEAT. Pro letošní rok plánuje španělský výrobce dodat na trh v České republice více než 2 300 vozidel Ibiza, a to ve všech provedeních. Modelová řada Ibiza nabízí škálu variant od kompaktní a sportovní třídveřové Ibizy SC, přes dynamickou a univerzální pětidveřovou Ibizu až po praktické kombi Ibiza ST. Co se týče motorů, sahá jejich nabídka od úsporného modelu Ibiza E-Ecomotive s emisemi CO2 89 g/km až po sportovní Ibizu FR s výkonem 110 kW (150 k).
Nový SEAT Ibiza je na českém trhu nabízen za ceny začínající na 218 900 Kč.
SEAT Ibiza byl v době svého uvedení na trh v roce 2008 první modelem na zcela nové platformě vyvinuté koncernem Volkswagen pro tento segment. Pětidveřový model je stylizován do sportovního ducha, ale přesto nabízí zavazadlový prostor o objemu
292 litrů. S třídveřovou Ibizou SC nabízí španělská automobilka vůz s osobitým dynamickým designem a vyváženými proporcemi (délka 4 043 milimetrů a výška 1 428 milimetrů). Za zadní lavicí je prostor o objemu 284 litrů určený pro přepravu zavazadel. SEAT Ibiza ST nabízí se svou karoserií kombi širokou škálu možností pro každodenní a rekreační využití. Objem zavazadlového prostoru nabízí 430 litrů. Maximální užitečná hmotnost je 515 kilogramů.
Sériová výbava modelu Ibiza ST zahrnuje osvětlení (od výbavy Reference) a háčky na tašky v zavazadlovém prostoru. Na přání dodává SEAT síťky v zavazadlovém prostoru a přídavný úložný prostor pod jeho podlahou. Kromě tažného zařízení zahrnuje nabídka příslušenství nosiče a nástavce pro přepravu lyží, jízdních kol a střešních boxů. V závislosti na verzi motoru lze za model SEAT Ibiza ST připojit přívěs o hmotnosti až 1 200 kilogramů (brzděný, maximální stoupání 8 %).
Nový design
Design značky SEAT reprezentuje inovativní techniku a také mladistvého, avantgardního ducha. Osobitou dominantou je lichoběžníková maska chladiče s logem značky. Nižší výška a horizontální voštinová struktura masky chladiče zdůrazňuje v kombinaci se spodním otvorem pro přívod vzduchu šířku nové Ibizy. Přední a zadní nárazníky byly přepracovány a zejména u sportovní verze Ibiza FR mají výrazný vzhled. Velké přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel se dodávají sériově pro model FR a na přání pro výbavové linie Reference a Style. Hranatý styl světlometů je charakteristickým prvkem nového designérského jazyka značky SEAT. Zároveň je dokonale integrován do tvarů Ibizy. Světlomety se dodávají ve dvou halogenových verzích nebo na přání v bi-xenonovém provedení včetně natáčecí funkce a světlometů LED pro denní svícení, které kopírují tvar hlavních světlometů. Tím vytvářejí jedinečný světelný podpis, stejně jako na přání dodávané zadní sdružené svítilny LED (sériově pro model FR).
Z profilu probíhá charakteristická „Línea Dinámica“ od světlometů přes mohutně vystupující podběhy kol až k zádi. Druhá, stejně ostrá charakterová linie prochází přes zadní ramena až k zadním svítilnám. Tyto výrazné linie a souhra ploch s napjatým povrchem propůjčuje modelu Ibiza atletický charakter – to platí jak pro sportovní třídveřové kupé, tak pro univerzální pětidveřovou verzi. Dokonce i kombi se ale může pochlubit dynamickým vzhledem. Karoserie Ibizy ST je zakončena sebevědomým designem zádě. Střešní spoiler s integrovaným třetím brzdovým světlem přesahuje mírně nad velké zadní okno. Zadní světlomety zdůrazňují šířku vozu svým horizontálním designem směřujícím dovnitř. V místě, kde by se protínaly jejich prodloužené linie, je velké logo SEAT, které stejně jako u pětidveřové verze a modelu SC slouží k odjišťování a otvírání zadního výklopného víka.
Interiér
Vnější design se odráží také v interiéru, v němž zaujme především efektní, přesto však extrémně minimalisticky a jasně strukturovaný design přístrojové desky. V nové Ibize je věnována pozornost detailům – na novém tříramenném volantu, na novém ovládacím panelu automatické klimatizace Climatronic i na lakovaných plochách. V hlavní roli zároveň vždy vystupuje také funkčnost, což dokládá například nový panel sdružených přístrojů s inovovaným displejem, nebo výrazně větší odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, která díky objemu 10,7 litru nabízí nyní prostor pro mnohem více věcí a užitečných předmětů, než je jen pár rukavic. Ibiza má ergonomicky tvarovaná sedadla uložená ve sportovně nízké poloze, která může být v závislosti na preferencích sedící osoby zvýšena. Exkluzivní sportovní sedadla v modelu Ibiza FR pak poskytují tělu výjimečně pevné boční vedení.
Manuálně ovládaná klimatizace se dodává na přání pro výbavovou linii Reference (pro 1.2 TSI a vyšší stupně výbav sériově). Pro stupně výbavy Style a FR nabízí SEAT na přání plně automatickou klimatizaci Climatronic, která ukazuje zvolenou teplotu na velkém osvětleném displeji. Nad ovládacím panelem klimatizace je ovládací panel audiosystému, který zahrnuje rovněž vstup pro externí přehrávač AUX-in. Mezi další možnosti z oblasti konektivity patří rozhraní USB a handsfree Bluetooth.
Motory
Nabídka motorů je velmi široká a zahrnuje novou generaci tříválcových a čtyřválcových motorů. Řada zážehových jednotek sahá od úsporného motoru 1,2 litru s výkonem 44 kW (60 k) až po energický motor 1.4 TSI přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem. Výsledný výkon 110 kW (150 k) přenášený sériově dodávanou převodovkou DSG katapultuje Ibizu z klidu na 100 km/h za 7,6 sekundy. Akcelerace může pokračovat až k největší rychlosti 212 km/h. V nové modelové řadě Ibiza je tento motor nabízen také pro verzi kombi ST, která může být poprvé ozdobena logem FR.
Mimořádnou hospodárností vyniká Ibiza 1.2 TSI. Moderní pohonná jednotka se vyznačuje kultivovaným během, největším výkonem 77 kW (105 k) a maximálním točivým momentem 175 N.m v rozpětí otáček od 1 550 do 4 100 1/min. Přesto v průměru spotřebuje 5,1 litru na 100 km.
Motory TDI s přímým vstřikováním common rail jsou ještě hospodárnější. Jednotka 1.2 TDI CR vystačí s 3,8 litry na 100 km a dosahuje hodnoty emisí CO2 99 g/km. Turbodiesel 1.6 TDI CR dodávaný ve výkonových stupních 66 kW (90 k) nebo 77 kW (105 k) se může také pochlubit spotřebou paliva 4,2 litru na 100 km (emise CO2: 109 g/km), a to v obou výkonových verzích. Sportovním vrcholem nabídky vznětových motorů pro Ibizu je jednotka 2.0 TDI CR s výkonem 105 kW (143 k) dodávaná pro modely Ibiza SC FR a pětidveřovou Ibizu FR. Akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a největší rychlost je 210 km/h; průměrná spotřeba paliva 4,6 litru na 100 km (emise CO2: 119 g/km).
Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive
Rekordmanem z hlediska hospodárného provozu je Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive s průměrnou spotřebou paliva 3,4 litru na 100 km. To odpovídá hodnotě emisí CO2 89 g/km – ve všech karosářských variantách. Přesto kompaktní TDI s technicky vyspělou konstrukcí poskytuje atraktivní výkonové parametry s největším výkonem 55 kW (75 k) a maximem točivého momentu 180 N.m. Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive je sériově vybavena technologií Start/Stop, která přispívá ke snížení spotřeby paliva. Vůz je vybaven také systémem pro rekuperaci kinetické energie. Tím se snižuje celkové zatížení motoru a spotřeba paliva.
Arodynamický paket pro Ibizu 1.2 TDI CR E-Ecomotive zahrnuje uzavřenou masku chladiče a spodní otvor pro přívod vzduchu, který optimalizuje proudění vzduchu v motorovém prostoru. Jeho součástí je také o 40 milimetrů delší přední spoiler, spoiler na zadním výklopném víku, speciální deflektory na zadních podbězích kol a 15“ kola s uzavřenými ozdobnými kryty. Výsledkem uvedených úprav je součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30. Ukazatel vhodného řazení a mírně zvýšené doporučené hodnoty tlaku vzduchu v pneumatikách završují soubor opatření pro zvýšení hospodárnosti modelu Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive.
Převodovky a podvozek
Stejně moderní jako motory jsou i převodovky. Kromě dokonale odstupňovaných pětistupňových a šestistupňových mechanických převodovek se pro řadu motorů dodávají převodovky DSG buď v sériové výbavě, nebo na přání. Dvouspojková převodovka DSG nabízí nejen komfort samočinné převodovky, ale také přednosti přesvědčivé hospodárnosti.
Podvozek nové Ibizy se může pochlubit sofistikovanou konstrukcí, která byla pečlivě vyladěna pro dosažení sportovních a zároveň bezpečných jízdních vlastností. Elektronický stabilizační systém ESP je u modelu Ibiza FR součástí sériové výbavy (pro Reference a Style na přání). ESP v modelech poháněných motory s výkonem od 77 kW/105 k je kombinováno s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. Pokud elektronika zaznamená příliš malé zatížení předního vnitřního kola během průjezdu zatáčkou, vydá pokyn ke krátkému přibrzdění tohoto kola. Systém tak kompenzuje sklon k nedotáčivosti. Vůz vykazuje neutrální chování a disponuje výtečnou trakcí – podobně, jako by byl vybaven mechanickou uzávěrkou diferenciálu. Dobře sladěná vzájemná součinnost mezi různými elektronickými systémy zajišťuje bezpečnost dokonce i v náročných situacích. Dalším příkladem je výkonná brzdová soustava s ABS.
Sériově dodávané řízení s elektrohydraulickým posilovačem má sportovní a přímou charakteristiku. Posilovač je vybaven čerpadlem s variabilním výkonem, které pro svou činnost odebírá jen nezbytně nutné množství energie a během jízdy přímým směrem nepracuje. Toto řešení přináší značné výhody v porovnání s čistě hydraulickým systémem, v němž olejová náplň neustále obíhá.
Výbavové linie
Výbavové linie modelové řady Ibiza byly rovněž přepracovány bez ohledu na druh karoserie. Základní výbavová linie Reference nabízí klíčové komfortní a bezpečnostní prvky. O další stupeň výš se nachází výbavová linie Style, která je sériově vybavena klimatizací. Ibiza FR má sportovní charakter s expresivními stylistickými prvky na přídi a zádi, koly z lehké slitiny a kůží obšitým volantem. Verze FR nové Ibizy je k dispozici ve všech karosářských variantách se zážehovými motory 1.2 TSI (77 kW/105 k) nebo 1.4 TSI (110 kW/150 k), resp. se vznětovým motorem 1.6 TDI CR (77 kW/105 k). Exkluzivně je do modelů Ibiza SC FR a Ibiza FR montován vznětový motor 2.0 TDI CR (105 kW/143 k). Každá Ibiza může být dokonale přizpůsobena osobnímu vkusu a individuálním preferencím díky rozsáhlé nabídce barev, výbavy na přání a příslušenství.
Nový SEAT Ibiza se vyrábí pro všechny globální trhy výhradně v závodě SEAT v Martorellu nedaleko Barcelony. Nová generace Ibizy bude v roce 2012 představena také v Číně. V Evropě bude v průběhu letošního roku představena také sportovní verze Cupra.