Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Seat odhalí první SUV s pohonem na stlačený zemní plyn. Nový Seat Arona TGI oslaví světovou premiéru na autosalonu v Paříži.
Arona TGI je po modelech Leon, Ibiza a Mii čtvrtým vozem v produktové řadě značky Seat, který je možné provozovat na čistější a levnější palivo. Automobilka tak pokračuje ve své snaze o širší využívání CNG s cílem snižovat emise CO2 a oxidů dusíku. Arona TGI byla navržena, vyvinuta a bude vyráběna v Martorellu, sídle a hlavním výrobním závodě společnosti Seat.
Pod kapotou
Seat Arona je poháněn tříválcovým motorem TGI 1,0 litru s 12 ventily, který poskytuje nejvyšší výkon 66 kW (90 k) v rozsahu otáček od 4 500 do 5 800 1/min a maximální točivý moment 160 N.m od 1 900 do 3 500 1/min. Nový motor bude sériově dodáván s šestistupňovou mechanickou převodovkou, která zvyšuje hospodárnost a je ideálně sladěna s výkonovou charakteristikou inovativního tříválce. Vůz dosahuje nejvyšší rychlosti 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 sekundy.
Arona ve verzi na CNG je vybavena stejnými systémy jako verze 1.0 TSI na benzin, ale navíc zahrnuje komponenty, umožňující provoz na stlačený zemní plyn. Mezi dodatečnou výbavu modelu Arona TGI patří tři palivové nádrže na CNG, uložené pod specifickou podlahou v zadní části vozu, plnicí hrdlo vedle hrdla palivové nádrže na benzin, potrubí z ušlechtilé oceli pro vedení zemního plynu, senzory tlaku zemního plynu a elektronicky řízený regulátor tlaku, který efektivně řídí přívod zemního plynu do motoru TGI. Konstrukce motoru byla přizpůsobena provozu na zemní plyn. Modifikované písty pro spalování zemního plynu mají speciální povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu. Motor kromě toho dostal vyztužené ventily, odolnější sedla ventilů a speciální tvar vaček na straně sání i výfuku, který optimalizuje fázi zavírání ventilů. Výsledkem je ještě vyšší odolnost vůči opotřebení. Výfukové turbodmychadlo je lehčí, takže turbínové kolo reaguje bez prodlevy a motor se vyznačuje plynulejší výkonovou charakteristikou. Arona TGI spaluje primárně zemní plyn. Vzhledem k tomu, že CNG neumožňuje spolehlivé spuštění motoru v mrazivém počasí, je motor modelu Arona TGI spouštěn při venkovních teplotách nižších než -10 °C s použitím benzinu. Jakmile dosáhnou vstřikovače zemního plynu provozní teploty, dojde k automatickému přechodu na okruh CNG. Arona TGI používá benzin pouze jako alternativní palivo, které se kromě výše uvedeného spouštění motoru v mrazivých podmínkách uplatní až po vyprázdnění palivových nádrží na CNG. Tři nádrže na zemní plyn však zaručují při provozu na zemní plyn pro většinu uživatelů více než dostatečný dojezd. Palivové nádrže pojmou 14,3 kg zemního plynu. S tímto množstvím lze v režimu na CNG ujet 400 km. Poté motor automaticky přejde na spalování benzinu, jehož zásoba prodlouží dojezd o 160 km. Přechod na spalování benzinu po spotřebování zásoby zemního plynu je tak plynulý, že jej řidič prakticky nezaznamená. Pouze kontrolka na panelu přístrojů signalizuje, že vůz je nyní poháněn na benzin místo stlačeného zemního plynu.
CNG je mnohem levnější než benzin, takže je nákladově mnohem efektivnější než tradiční paliva. CNG navíc nepodléhá neočekávaným výkyvům cen, protože se nejedná o ropný derivát. CNG je také mnohem efektivnější než nafta, benzin a dokonce i LPG. Energie obsažená v 1 kg CNG odpovídá 2 litrům LPG, 1,3 litru nafty a 1,5 litru benzinu.
Seat Arona TGI bude na českém trhu k dispozici od února 2019.
Petr Truhlář