MotorInfo

SEAT oslavuje 30 let Ibizy

28.3.2014 07:54
SEAT oslavuje 30 let Ibizy

Ibiza 1.5 GLX byl prvním vozem této modelové řady, který byl 27. dubna 1984 vyroben v komplexu Zona Franca.

Místem světové premiéry modelu SEAT Ibiza se stal Pařížský autosalon 1984. Ibiza představovala jako první samostatně vyvinutý vůz milník v historii společnosti SEAT a zároveň byla začátkem úspěšného příběhu. První generace poskytovala prostor a komfort a zároveň vynikala kompaktními vnějšími rozměry (délka 3,6 metru). SEAT na tomto projektu spolupracoval s proslulými společnostmi. Na designu se podílel Italdesign italského designéra Giorgia Giugiara, Karmann přispěl k vývoji bezpečnostního skeletu karoserie a Porsche optimalizoval konstrukci motorů (z toho důvodu se na krytu hlavy válců skvěl nápis „System Porsche“). Uvedení Ibizy přineslo zvýšení výrobních počtů, které nakonec znamenalo rekordní výrobu 1 281 388 vozidel. SEAT Ibiza vyvolal silnou odezvu od španělských i zahraničních zákazníků nabídkou zážehových motorů s rozpětím výkonu od 44 k do 100 k a úsporného vznětového motoru s výkonem 55 k. Výrazná část vozů směřovala na export a již v roce 1990 se na mezinárodních trzích prodalo více než 119 000 vozů Ibiza.

V roce 1991 byl po sedmi letech výroby představen rozsáhle modernizovaný model s označením New Style. Změny se týkaly převážně designu přídě a výbavy interiéru. Jako součást faceliftu byla představena verze Ibiza Sportline s poslední fází vývoje motoru System Porsche, který poskytoval ze zdvihového objemu 1,7 litru nejvyšší výkon 110 k. V následujícím roce se SEAT Ibiza stal oficiálním vozem Letních olympijských her 1992  v Barceloně.

V letech 1984 až 1993 bylo prodáno celkem 1 342 001 vozů Ibiza první generace.

Druhá generace: první model vyráběný v závodě Martorell

SEAT uvedl druhou generaci Ibizy na trh v roce 1993. Tato Ibiza má v historii společnosti zvláštní místo. Je to první vůz, který byl vyráběn v novém závodě SEAT v Martorellu. Ibiza druhé generace byla k dispozici se šesti různými motory (zážehovými a vznětovými s atmosférickým plněním i s přeplňováním turbodmychadlem). Vývoj vozidla probíhal již v rámci koncernu Volkswagen. V této době znamenal SEAT Ibiza kvantový skok v oblasti kvality výroby. Byl to první model v tomto segmentu s motorem TDI o výkonu 90 k. SEAT navázal na tento krok v roce 1996 představením motoru TDI o výkonu 110 k, který byl ve své době nejvýkonnějším vznětovým motorem v této kategorii vozidel.

SEAT zároveň otevřel v roce 1996 další významnou kapitolu vývojem sportovní verze CUPRA s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k. Netrpělivě očekávané uvedení na trh oslavil SEAT přesvědčivým triumfem soutěžní verze SEAT Ibiza Kit Car v dvoulitrové třídě mistrovství světa FIA WRC (World Rally Championship), který dokázal zopakovat také v letech 1997 a 1998.

Již v roce 1999 na autosalonu v Barceloně se ukázala Ibiza s novým designem. Exteriér a interiér byly kompletně přepracovány. Přídi nyní dominovaly větší světlomety a nová typická maska chladiče SEAT. V interiéru zaujal na první pohled nový multifunkční displej, který zobrazoval informace palubního počítače, klimatizace a rádia.

V květnu 2000 byl u příležitosti 50. výročí založení společnosti SEAT představen nový SEAT Ibiza CUPRA s motorem 1.8 Turbo o výkonu 136 k. Byl to první model v této třídě vybavený elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESP.

Zkušenosti, které SEAT Sport získal během šesti let účasti v soutěžích, byly zúročeny o několik měsíců později v konstrukci modelu SEAT Ibiza CUPRA R, prvního sériově vyráběného vozu, vyvinutého závodní divizí SEAT. Exkluzivní vůz byl poháněn přeplňovaným motorem 1.8 20V Turbo o výkonu 180 k.

Úspěch druhé generace Ibizy překonal předchůdce celkovým počtem 1 522 607 prodaných vozů Ibiza v letech 1993 až 2002.

Třetí generace: uvedení „agilního podvozku“

K uvedení třetí generace Ibizy na světové trhy došlo v roce 2001. Kromě dalšího zvýšení kvality výroby byl pokrok patrný v rozšířené nabídce motorů a v jízdní dynamice. Pod designem byl podepsán Walter de’Silva, který zavedl estetiku charakterizovanou agilitou. Ibiza 2001 byla kromě toho prvním modelem značky s „agilním podvozkem“, vyvinutým v Centro Técnico Martorell pro všechny verze. Tento model také stanovil nová měřítka pro výkon vznětových motorů, který se vyšplhal až ke 130 k.

V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí s více než 3,3 miliony vyrobenými vozy a uvedením dvou nových sportovních verzí, které se brzy staly vlajkovými loděmi španělské značky: verze FR s motory 1.9 TDI (130 k), resp. 1.8 Turbo (150 k), a CUPRA, jejíž vznětový motor 1.9 TDI byl se 160 k nejvýkonnějším motorem na naftu ve své třídě. Vynikající výkony podávala také zážehová verze CUPRA poháněná motorem 1.8 20V Turbo o výkonu 180 k.

V únoru 2006 představil SEAT Ibizu s novým vzhledem ve sportovním a zároveň moderním stylu. Vylepšena byla především vnitřní výbava a nárazníky. SEAT nabízel 18 verzí sestavených kombinací pěti úrovní výbavy a jedenácti motorů.

V letech 2002 až 2007 bylo celkem prodáno 1 084 989 vozů třetí generace.

Čtvrtá generace

V roce 2008 byla na trh uvedena čtvrtá generace Ibizy, která se soustředila na dva aspekty: design a techniku. Nejlepším vysvědčením pro práci inženýrů v Centro Técnico Martorell byly výsledky bezpečnostních nárazových testů Euro NCAP: 5 hvězdiček za ochranu dospělých cestujících, 4 hvězdičky za ochranu dětí a 3 hvězdičky za ochranu chodců. Neméně pozoruhodný byl výsledek dlouhodobého testu německého časopisu Auto Bild, v němž dosáhly náklady na opravy po 103 445 celkově ujetých testovacích kilometrech částky pouhých 4,58 euro. Bylo nutné vyměnit pouze žárovku osvětlení registrační značky. Auto Bild udělil modelu SEAT Ibiza 1.4 16V Sport celkovou známku „1“ a test uzavřel hodnocením „velmi doporučujeme“.

Aktuální Ibiza následovala v roce 2012. Design již v této době patřil mezi výjimečně silné stránky modelu Ibiza a zákazníci jej zmiňovali jako nejdůležitější kritérium pro své kupní rozhodnutí. Současná Ibiza svou identitu dále posílila moderním, svěžím a optimistickým vzhledem. Ještě větší radost z jízdy je přesvědčivě doplněna inovativní technikou, vylepšenou funkčností a kvalitou.

Nová Ibiza se díky třem karosářským verzím dokonale hodí pro každý životní styl. Třídveřová Ibiza SC a pětidveřová Ibiza jsou díky velkorysému interiéru, objemu zavazadlového prostoru 284 nebo 292 litrů a možnosti sklopení opěradel zadních sedadel skvěle připraveny na výzvy každodenního provozu. Kombi Ibiza ST nabízí vysokou úroveň funkčnosti. Navzdory sportovním tvarům má zavazadlový prostor objem 430 až 1 164 litrů. K dispozici je rovněž dostatek prostoru pro dvě jízdní kola s demontovaným předním kolem.

Široká nabídka motorů pokrývá rozpětí výkonů od 60 do 180 k. K dispozici jsou dokonale odstupňované mechanické a dvouspojkové převodovky. Vzorem hospodárnosti je Ibiza 1.2 TDI CR Ecomotive, která nabízí kombinované emise CO2 89 g/km a kombinovanou spotřebu paliva 3,4 litru na 100 km. Na druhém konci výkonového spektra má nejvýkonnější model Ibiza CUPRA připraven trumf v podobě 132 kW/180 k. Jízdní výkony jsou pozoruhodné: zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouhých 6,9 sekundy, nejvyšší rychlost je 228 km/h. Výjimečná je i hospodárnost, což dokládá kombinovaná spotřeba paliva 5,9 litru na 100 kilometrů a emise CO2 139 g/km.