MotorInfo

SEAT Leon přichází s verzí X-PERIENCE

23.6.2014 11:38
SEAT Leon přichází s verzí X-PERIENCE

SEAT Leon X-PERIENCE s trvalým pohonem všech kol nabízí výbavu pro všechny druhy cest.

Nejnovější člen modelové řady Leon kombinuje emocionální design s nejmodernější technikou a optimální užitné vlastnosti. Zárukou vysoké úrovně provozních vlastností a bezpečnosti jsou výkonné a úsporné motory TDI a TSI s výkonem až 135 kW/184 k, nejnovější generace pohonu všech kol a kompletní paleta nejmodernějších asistenčních systémů.

Leon X-PERIENCE bude k dispozici u prodejců SEAT od podzimu 2014.

Základem tohoto modelu je Leon ST, s nímž sdílí design, dynamiku a využitelnost v každodenním provozu. Navíc nabízí ještě větší radost z jízdy díky elektronicky řízenému pohonu všech kol, podvozku s nastavením pro různé druhy povrchu a s vyšší světlou výškou, osobitému vzhledu ve stylu terénních vozů a individuální úpravě interiéru.

Výrazné boční linie této verze kombi vyzařuje energii ostrými liniemi, dynamická silueta je dlouhá a elegantní. Leon X-PERIENCE nabízí maximální míru využitelnosti pro práci i rekreaci, pro rodinné i sportovní aktivity. Zavazadlový prostor má objem 587 litrů; ten lze zvětšit až na 1 470 litrů sklopením opěradel zadních sedadel.

Osobitý charakter dodávají tomuto modelu ochranné lišty na bočních prazích a kolem podběhů kol, společně s přídí s velkými otvory pro přívod vzduchu, integrovanými mlhovými světlomety včetně funkce statických světel pro odbočování a předním spoilerem s hliníkovou povrchovou úpravou. Také záď se odlišuje novým nárazníkem s hliníkovou ozdobnou lištou a chromovanými koncovkami výfukové soustavy, které patří k sériové výbavě ve spojení se zážehovým motorem o výkonu 180 k a se vznětovým motorem o výkonu 184 k. Velké podběhy kol mohou vyplňovat 17“ kola nebo na přání dodávaná 18“ kola ve speciálním designu s pěti dvojitými paprsky. Podélné střešní nosiče mají anodizovanou povrchovou úpravu v černém odstínu.

Interiér tohoto Leonu nabízí nové materiály, pečlivě zpracované detaily a kombinaci výrazných barev. Sportovní eleganci nabízí kvalitní čalounění z černé a šedé tkaniny. Na přání si mohou zákazníci zvolit sedadla čalouněná hnědou Alcantarou nebo černou kůží. Logo X-PERIENCE pak také zdobí prahy dveří a volant.

Nabídka pohonných jednotek zahrnuje vznětové i zážehové motory TDI a TSI. Vrcholným motorem je 2.0 TDI o výkonu 135 kW/184 k. Tato jednotka poskytuje díky maximálnímu točivému momentu 380 N.m a sériově dodávané převodovce DSG dynamiku, kterou vyjadřují hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a nejvyšší rychlosti 224 km/h. Hospodárnost tohoto motoru dokládá kombinovaná spotřeba paliva 4,9 litru na 100 kilometrů a emise CO2 ve výši 129 gramů na kilometr. Efektivním zdrojem hnací síly může být také jednotka 2.0 TDI s největším výkonem 110 kW/150 k, maximálním točivým momentem 320 N.m a šestistupňovou mechanickou převodovkou. Stejně jako u všech ostatních variant je i v tomto případě součástí výbavy Start/Stop systém a rekuperace kinetické energie, což se odráží v průměrné spotřebě paliva 4,9 l/100 km (emise CO2: 129 g/km). Vstupní motor TDI dosahuje ze zdvihového objemu 1,6 litru nejvyššího výkonu 81 kW/110 k a točivého momentu 250 N.m, přičemž v průměru spotřebuje 4,8 litru nafty na 100 km (emise CO2: 125 g/km).

Pro příznivce pohonu na benzin je v nabídce nejnovější generace zážehové jednotky 1.8 TSI s výkonem 132 kW/180 k. Motor, přeplňovaný turbodmychadlem, poskytuje díky kombinaci přímého a nepřímého vstřikování paliva maximální točivý moment 280 N.m. Stejně jako nejvýkonnější vznětový motor TDI je sériově vybaven šestistupňovou převodovkou DSG včetně pádel na volantu pro manuální řazení. Průměrná spotřeba paliva je 6,6 litru na 100 kilometrů (emise CO2: 152 g/km).

Nejnovější generace pohonu všech kol

SEAT používá u tohoto nového modelu nově vyvinutou pátou generaci mezinápravové spojky Haldex. Tato elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka reaguje extrémně rychle na všechny myslitelné jízdní situace, čímž významným způsobem přispívá ke zvýšení aktivní bezpečnosti a vylepšení provozních vlastností. V zájmu co nejlepšího rozložení hmotnosti mezi nápravy je spojka umístěna na konci spojovacího hřídele před diferenciálem zadní nápravy. Lamely se uvnitř otáčejí v olejové lázni. Kovové třecí lamely jsou uspořádány po dvojicích střídavě za sebou – jedna lamela každého páru je trvale spojena se skříní spojky, která se otáčí se spojovacím hřídelem. Druhá lamela se otáčí s výstupním hřídelem do zadního diferenciálu. Za normálních jízdních podmínek umožňuje mezinápravová spojka přenos většiny hnací síly motoru na přední kola. Dojde-li ke ztrátě trakce, je během milisekund plynule přenášen točivý moment na zadní nápravu díky řízenému stlačování sady lamel pístem. Nová generace spojky Haldex se obejde bez dosud používaného zásobníku tlaku, takže je mnohem kompaktnější a o 1,4 kilogramu lehčí než předchozí verze spojky.

Pečlivě vyvážené nastavení podvozku umocňuje dynamický charakter nového kombi Leon ST. Odpružení suverénně pohlcuje veškeré rázy od nerovností, zatímco řízení umožňuje klidnou a kultivovanou jízdu s vynikající zpětnou vazbou. X-PERIENCE je v porovnání s modelem Leon ST o 15 mm vyšší a má i o tolik vyšší světlou výšku. Přední náprava typu McPherson je uložena v pomocném rámu. Vzadu je čtyřprvková náprava, která odděleně zachycuje síly, působící v příčném a podélném směru. Tlumiče a vinuté pružiny jsou uloženy odděleně – toto řešení nabízí citlivou charakteristiku. Rovněž brzdová soustava je připravena na náročné provozní podmínky.

Charakter vozu SEAT Leon X-PERIENCE s motory TDI/135 kW a TSI/132 kW lze individuálně přizpůsobit náladě řidiče a jízdní situaci. Sériově dodávaný volič jízdních režimů SEAT Drive Profile umožňuje řidiči měnit charakteristiku posilovače řízení, pedálu plynu a převodovky DSG ve třech režimech – Eco, Comfort a Sport. K dispozici je navíc individuální nastavení. SEAT Drive Profile kromě toho zahrnuje systém, který vytváří ještě kultivovanější zvuk motoru.

Nejmodernější asistenční systémy

Maximální úroveň bezpečnosti zajišťují systémy EDS (elektronické uzávěrky diferenciálu na obou nápravách) a XDS (rozšířená elektronická uzávěrka diferenciálu pro lepší trakci v zatáčkách), elektronicky řízený stabilizační systém ESC a multikolizní brzda. Mezi další, na přání dodávané systémy ze světa high-tech patří světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce, adaptivní tempomat ACC s funkcí nouzového brzdění City, systém rozpoznávání únavy řidiče a asistent pro jízdu v jízdním pruhu.

Adaptivní tempomat ACC udržuje nastavenou rychlost a bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla, přičemž v závislosti na dopravní situaci automaticky brzdí nebo zrychluje. Rychlost jízdy lze nastavit v rozpětí od 30 do 160 km/h. Radarový systém ACC je možné objednat pro verze s mechanickou převodovkou i s dvouspojkovou převodovkou DSG. Ve vozech, vybavených převodovkou DSG, dokáže systém zpomalovat až do úplného zastavení. Systém Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City může zabránit kolizi nebo alespoň zmírnit její následky. Tento systém sleduje radarovým senzorem dopravní situaci před vozidlem. Pokud rozpozná nebezpečí nárazu do vpředu jedoucího vozidla při rychlosti cca 30 až 210 km/h, upozorní asistent řidiče zvukovým a vizuálním signálem a připraví brzdovou soustavu na nouzové brzdění. V této fázi může řidič Leonu vyřešit nebezpečnou situaci vlastními silami. Jestliže řidič nereaguje, začne systém v případě nutnosti automaticky brzdit, aby alespoň snížil nárazovou rychlost. Front Assist také pomáhá řidiči při samotném brzdění, protože vytváří maximální brzdnou sílu, pokud to situace vyžaduje. To znamená, že Front Assist může významně přispět k ochraně cestujících a vozidla. Funkce nouzového brzdění City je rozšířením systému Front Assist pro jízdu v dopravních kolonách s častým zastavováním, tedy především v městských ulicích. Funkce je aktivní v rozpětí rychlostí od 5 do 30 km/h a v situacích, kdy hrozí náraz do vozidla vpředu, zahájí na poslední chvíli nouzové brzdění.

Přední LED světlomety

Na přání jsou k dispozici inovativní přední LED světlomety v kombinaci se zadními světlomety LED. Světlomety LED mají kromě osobitého designu celou řadu dalších předností. Jejich světlo má barevnou teplotu 5 300 kelvinů, čímž se velmi blíží svými vlastnostmi dennímu světlu, takže jen minimálně unavuje oči. Co se týče hospodárnosti, mají diody LED velmi nízkou spotřebu elektrické energie – například potkávací světla odebírají na každé straně pouhých 20 W.

Charakteristické tvary obrysových světel a světel pro denní svícení jsou v každém světlometu nového modelu tvořeny dvěma bílými diodami LED. Devět žlutých diod na každé straně vytváří ukazatele směru, které jsou rovněž integrovány do hlavních světlometů. Potkávací světla jsou tvořena šesti moduly na každé straně. Zapnutím dálkových světel se aktivují další tři výkonné bodové moduly a zároveň dojde ke zvýšení kuželu potkávacích světel. Řídicí jednotka světlometů používá informace od senzoru výšky, aby předcházela oslňování protijedoucích řidičů. Nové přední LED světlomety navíc nevyžadují vůbec žádnou údržbu, protože jejich životnost se shoduje s životností vozidla.

Nejmodernější informační a zábavní systémy

Základem pro nejlepší možnou zábavu na cestách je ovládací systém SEAT Easy Connect, který umožňuje ovládat veškeré zábavní a komunikační funkce, společně s rozmanitými funkcemi dalších systémů vozidla, prostřednictvím dotykového displeje na přístrojové desce. SEAT používá dotykové displeje se senzorem přiblížení. Jakmile se prst řidiče nebo spolujezdce přiblíží k povrchu dotykového displeje, systém automaticky přejde ze zobrazovacího režimu na ovládací. V ovládacím režimu jsou zvýrazněny funkce, které lze prostřednictvím dotykového displeje aktivovat, což ještě více zjednodušuje intuitivní ovládání pomocí stejných pohybů prsty jako u chytrého telefonu. V zobrazovacím režimu nejsou tyto funkce zdaleka tak výrazné. Grafické zpracování v obou režimech dokonale ladí se sportovní estetikou designu značky SEAT.

Na přání dodávaný audiosystém SEAT Sound System s výkonem 135 W a deseti reproduktory nabízí skvělý zážitek z poslechu na všech pěti sedadlech, na čemž se významně podílí doplňkový centrální reproduktor, integrovaný do přístrojové desky, a subwoofer v zavazadlovém prostoru.