Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
SEAT rozšiřuje svou nabídku o nové verze s mimořádně nízkými emisemi a provozními náklady.
Kromě tradičních modelů Ecomotive mají nyní zákazníci na českém trhu na výběr také modely Ibiza 1.6 LPG a Leon 1.6 LPG upravené pro spalování oblíbeného alternativního paliva LPG (Liquified Petroleum Gas). Modely Ibiza 1.6 LPG a Leon 1.6 LPG se dodávají ve dvou výbavových verzích Reference a Style za ceny, které začínají od 289 900 Kč (Ibiza Reference), resp. 388 900 Kč (Leon Reference). SEAT je tak jednou ze značek, které na českém trhu nabízejí vozy na LPG s továrně montovaným systémem. Sériová výroba v závodě Martorell podléhá nejvyšším standardům kvality, čímž je zaručena provozní bezpečnost, spolehlivost a životnost na srovnatelné úrovni jako u všech ostatních modelů s konvenčním pohonem na benzin nebo naftu.
Modely Ibiza 1.6 LPG a Leon 1.6 LPG navíc absolvovaly před zahájením výroby veškeré bezpečnostní nárazové zkoušky a náročné dlouhodobé provozní testy, jimiž musí projít všechny vyvíjené modely. Standardní záruka výrobce se samozřejmě vztahuje také na veškeré komponenty palivového systému LPG.
„Husté pokrytí území České republiky čerpacími stanicemi LPG vypovídající o značné oblíbenosti tohoto alternativního paliva nás vedla k rozhodnutí nabídnout českým motoristům neméně populární vozy SEAT Ibiza a Leon s továrně montovaným systémem Bi-Fuel na LPG a benzin. Tyto motory jsou již z výroby uzpůsobeny pro spalování LPG. Díky tomu jsou přínosy jak pro peněženku našich zákazníků, tak i pro naše životní prostředí ještě výraznější,“ uvedl Michal Čížek, vedoucí divize SEAT společnosti Import VOLKSWAGEN Group s.r.o.
Pohon obou nových modelů SEAT obstarává osvědčený zážehový čtyřválec 1,6 litru v provedení Bi-Fuel, které umožňuje ekonomicky výhodný provoz jak na zkapalněný plyn propan-butan (LPG), tak na benzin. Kromě nové ocelové nádrže na LPG, palivového potrubí, filtru a odpařovacího zařízení používají vozy SEAT na LPG speciální řídicí jednotku motoru, zvětšené sací potrubí, novou rozdělovací palivovou lištu pro LPG a trysky pro vhánění plynu. Plnicí hrdlo nádrže na LPG je umístěno pod plnicím hrdlem nádrže na benzin.
Pod kapotou modelu Leon dosahuje jednotka Bi-Fuel při provozu na benzin největšího výkonu 75 kW (102 k) a maximálního točivého momentu 148 N.m při 3 800 1/min. V tomto provozním režimu má průměrná spotřeba benzinu hodnotu 7,3 litru na 100 km. Po přepnutí na LPG se výkonové parametry nepatrně sníží (72 kW/98 k a 144 N.m), nicméně praktický dopad této skutečnosti na jízdní dynamiku je sotva postřehnutelný. Průměrná spotřeba LPG ve výši 9,5 l/100 km odráží nižší energetickou hustotu zkapalněného plynu. Vzhledem k přibližně poloviční ceně LPG v porovnání s benzinem jsou však provozní náklady citelně nižší. Při průměrných cenách benzinu Natural 95 v ČR ve 45. týdnu 2011 (zdroj: Český statistický úřad) ve výši 34,78 Kč/l a LPG ve výši 16,75 Kč/l činí u
Leonu 1.6 LPG průměrné provozní náklady na palivo 2,54 Kč/km (benzin), resp.
1,59 Kč/km (LPG). U modelu Ibiza 1.6 LPG to je 2,09 Kč/km (benzin), resp.
1,27 Kč/km (LPG). Také z hlediska emisí CO2 vychází lépe LPG (153 g/km) než benzin (173 g/km). Spalováním LPG vzniká navíc méně oxidů dusíku a nespálených uhlovodíků.
Řidič může používat benzin nebo LPG dle vlastního uvážení. K přepnutí mezi oběma palivy stačí prosté stisknutí tlačítka na přístrojové desce. Dodatečný ukazatel na přístrojové desce informuje řidiče o stavu paliva v nádrži na LPG. Ta má v Leonu objem 49 litrů a je prostorově úsporně a bezpečně uložena v prohlubni pro náhradní kolo pod podlahou zavazadlového prostoru. Nádrž na benzin zůstala v původním provedení čistě benzinových verzí, takže pojme 55 litrů paliva. Leon LPG tak ujede na jednu náplň nádrže na zkapalněný plyn vzdálenost 397 km a zásoba benzinu mu vydrží na dalších 730 km. Celkový dojezd tedy činí 1 127 km.
Odlišně vyladěný motor pětidveřového modelu SEAT Ibiza 1.6 LPG s pětistupňovou mechanickou převodovkou poskytuje největší výkon 59 kW (80 k) v rozpětí
otáček 4 000 až 6 000 1/min. Hodnota maximálního točivého momentu je 145 N.m při 3 800 1/min. Svižná Ibiza LPG zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,2 s, dosahuje nejvyšší rychlosti 174 km/h a průměrně spotřebuje 6,0 litru benzinu na 100 kilometrů (emise CO2 139 g/km), resp. 7,6 litru LPG na 100 km (emise CO2 123 g/km).