MotorInfo

SEAT dosáhl nejvyššího obratu ve své historii

26.3.2014 22:16
SEAT dosáhl nejvyššího obratu ve své historii

SEAT díky zvýšení poptávky a výroby uzavřel rok 2013 s nejvyšším obratem ve své historii, a to 6,473 miliardy euro, což je o 6,3 % více než v předchozím roce.

Tvrdý konkurenční boj v západní Evropě (největším odbytišti značky SEAT), podněcovaný náročnou ekonomickou situací v tomto regionu, vyústil v pokles výnosů na prodaný vůz, což je jeden z klíčových důvodů poklesu provozního výsledku na -217 milionů euro v roce 2013 z -134 milionů euro v předchozím roce. Provozní výsledek byl ovlivněn rovněž vyššími personálními a restrukturalizačními náklady a zvýšením amortizace v důsledku spuštění výroby nových modelů. SEAT v průběhu uplynulých pěti let enormně investoval do své budoucnosti. Celkově na investice, výzkum a vývoj vynaložil v uvedeném období více než 2,6 miliardy euro. Výsledek po zdanění dosáhl částky -149 milionů euro v porovnání s -30 miliony euro v předchozím roce.

Ukazatel EBITDA (výsledek před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) zaznamenal nárůst o 73 % na celkových 221 milionů euro a provozní cash-flow se zvýšil o 70 % na 358 milionů euro. Poprvé od roku 2007 byly investice plně pokryty provozním cash-flow.

Celkový prodej značky SEAT se v roce 2013 meziročně zvýšil o 10,6 % na 355 000 vozů. Na tomto pozitivním obchodním výsledku má klíčový podíl Leon s více než 102 000 vozy, dodanými zákazníkům po celém světě (+44,4 %). Pětidveřová verze, která byla v nabídce prodejců po celý rok, se stala nejprodávanějším modelem značky na mnoha trzích (mimo jiné v Německu, Velké Británii, Francii, Itálii a Turecku). SEAT využil krizi ke snížení závislosti na domácím trhu a expandoval na zahraniční trhy, kam v loňském roce směřovalo 83 % produkce oproti 75 % v roce 2009. SEAT zaznamenal s více než 390 000 vozy (+3,4 %) nejvyšší objem výroby od roku 2007 v závodě Martorell, kde kromě Leonu vznikají modelové řady Ibiza a Altea a druhým kompletním rokem také Audi Q3. V roce 20. výročí od zahájení výroby získal závod Martorell prestižní ocenění „Automotive Lean Production“ za efektivitu výrobních procesů. Kvalitě procesů a produktů SEAT se dostalo širokého mezinárodního uznání, které dále podpořilo image španělské značky. Tři modely SEAT (Leon, Ibiza a Alhambra) získaly rozmanitá ocenění v mnoha zemích, například Leon se stal Autem roku ve Velké Británii a ve Španělsku.

SEAT se v roce 2013 plně zaměřoval také na sociální angažovanost a usilování o trvalou udržitelnost. Společnost zůstala jedním z hlavních průmyslových zaměstnavatelů ve Španělsku a na rozdíl od španělského trhu práce se SEAT vyprostil z nejhorší fáze krize a vytvořil více než 1 000 nových pracovních míst. Počet zaměstnanců vzrostl z 10 369 v roce 2009 na loňských 11 458. Zaměření značky SEAT na oblast vzdělávání, do níž každý rok vkládá cca 13 milionů euro, a zejména na program duálního odborného vzdělávání, který probíhá v odborném učilišti společnosti SEAT, vyvolává trvale velký zájem tisíců mladých lidí, kteří vidí společnost SEAT jako skvělou příležitost pro vlastní osobní a profesní realizaci.

Zprovoznění komplexu SEAT al Sol, největší solární elektrárny v automobilovém průmyslu, se stalo symbolem úsilí značky SEAT o ochranu životního prostředí, které se projevuje rovněž v jejích produktech. Díky modelům Ecomotive má 60 % vozidel prodávaných značkou SEAT po celém světě emise CO2 nižší než 120 g/km. Tento ukazatel činí na španělském trhu dokonce 80 %. Společnost SEAT zároveň pracuje na rozšíření stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas) jako čistějšího, bezpečnějšího a cenově výhodnějšího paliva pro pohon osobních vozů. SEAT v současnosti nabízí dva modely s pohonem na CNG, Leon TGI a Mii Ecofuel. Model Mii Ecofuel se může pochlubit nejnižšími hodnotami spotřeby paliva a emisí (79 g/km) v historii značky SEAT.

V roce 2014 se bude nabídka vozů SEAT dále rozrůstat především v rámci rodiny Leon. Po představení modelu Leon Cupra, nejrychlejšího a nejvýkonnějšího vozu v historii značky SEAT přijde v létě na trh další novinka v podobě modelu Leon ST 4Drive 2,0 TDI (s pohonem všech kol), po němž bude koncem roku následovat Leon X-Perience, rodinná verze ve stylu crossoveru. Na základě Ibizy bude přibližně za měsíc uvedena speciální verze, která připomene 30. výročí této modelové řady. Ibiza je nejprodávanějším vozem ve Španělsku od roku 2001. V létě se začne prodávat Mii by MANGO, který byl vytvořen ve spolupráci s módní značkou se sídlem v Barceloně.

Společnost SEAT zahájila rok 2014 dalším růstem prodeje, na němž se podílí především Leon. Počet registrací Leonu vzrostl v lednu a únoru 2014 o 46 % v porovnání se stejným obdobím roku 2013 a v globálním měřítku bylo prodáno 18 700 vozů Leon. Kromě toho přijali prodejci SEAT již více než 20 000 objednávek na rodinné kombi Leon ST, jehož výroba byla zahájena v posledním čtvrtletí 2013.