MotorInfo

Sdružení AutoSAP hodnotilo svou činnost

12.12.2014 15:07
Sdružení AutoSAP hodnotilo svou činnost

Nejvyšší představitelé členských firem Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se sešli v Průhonicích, aby zhodnotili svou činnost za rok 2014.

Jednání se, mimo dalších hostů, zúčastnili Andrej Babiš, místopředseda vlády a ministr financí a Jaroslav Fidrmuc, náměstek ministra mládeže, školství a tělovýchovy. Téměř stovka nejvyšších představitelů firem AutoSAP zhodnotila činnost sdružení za uplynulý rok, projednala výhled hospodaření sdružení za rok 2014, schválila rozpočet na rok 2015 a diskutovala o zaměření činnosti v příštím období.

Zprávu o hlavních aktivitách sdružení v roce 2014 a plánech pro rok následující prezentoval jeho prezident Martin Jahn. Mimo jiné řekl: “Rok 2014 byl pro český autoprůmysl úspěšný. Výroba vozidel dosáhne rekordní výše dosahující 1,2 milionu kusů. Předpokládáme, že návazně na rostoucí výrobu a prodeje vozidel u nás i v řadě evropských zemí, si stejně dobře povedou i tuzemští dodavatelé skupin a dílů vozidel. Zůstáváme tahounem české ekonomiky, náš podíl na průmyslové produkci a exportu, který v minulém roce činil více než 20 %, bude určitě zachován.“

AutoSAP se ve své činnosti soustřeďuje na čtyři hlavní priority: hospodářskou politiku a zaměstnavatelské vztahy, legislativu a životní prostředí, podporu technického vzdělávání a komunikaci. K tomu M. Jahn uvedl: „AutoSAP v uplynulém roce pracoval kvalitně a efektivně. Naše priority zůstávají. Budeme je dále konkretizovat a pružně reagovat na potřeby členské základny s cílem jejího dalšího rozšíření. Za hlavní výzvy roku 2015 považuji překonání stagnací trhů a získávání kvalifikovaných zaměstnanců.“

Jako první z  hostů vystoupil Jaroslav Fidrmuc, náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Ve svém vystoupení podrobně seznámil účastníky zasedání s již realizovanými i dále připravovanými opatřeními na podporu technického vzdělávání. „Připravujeme množství zcela konkrétních kroků, jak zvrátit nepříznivý vývoj v oblasti technického vzdělávání. Patří k nim mimo jiné povinná maturita se zkouškou z matematiky, zavedení mistrovských zkoušek, finanční podpora oborů žádaných trhem práce, podpora technických předmětů a prací na základních školách nebo digitální vzdělávání. Za klíčové však považujeme změnit vnímání průmyslu a techniky u mladých lidí a jejich rodičů. Proto podporujeme Rok průmyslu a vzdělávání technického vzdělávání 2015, vyhlášený Svazem průmyslu a dopravy ČR. Děkujeme průmyslovým svazům, včetně AutoSAP, za dosavadní spolupráci se středními a vysokými školami a za otevření možnosti praxí pro jejich žáky a studenty.“ Přítomní ocenili, že MŠMT po dlouhé době konečně přistoupilo k praktickému řešení předmětné problematiky.

Andrej Babiš, místopředseda vlády a ministr financí se ve svém vystoupení zaměřil na současnou ekonomickou situaci a na možné dopady připravovaných změn na činnost průmyslových podniků. Ve svém vystoupení mimo jiné uvedl: „Naše země neměla v uplynulých 20 letech ucelenou strategii v podstatě v ničem, což se musí napravit. Za hlavní priority v současné době považuji zlepšit zásadním způsobem výběr daní a dobudovat dopravní infrastrukturu.“

V následné diskusi byla ze strany členů AutoSAP otevřena celá řada témat, mimo jiné problematika vědy, výzkumu a inovací (uznatelnost nákladů), podmínek pro využití tzv. „kurzarbeitu“ průmyslovými firmami, obnovy vozového parku, vstupu ČR do eurozóny či nutnosti dvojího účetnictví u firem se zahraniční účastí.

Místopředseda vlády pan Babiš reagoval na všechny položené dotazy a řekl: „Po návštěvách několika automobilových firem a dnešní diskusi mohu konstatovat, že autoprůmysl a jeho sdružení může být v tomto směru příkladem pro ostatní. Vedení firem je schopno reagovat a samostatně řešit vzniklé problémy a v případě potřeby předkládat věcně příslušným ministerstvům konkrétní a systémové návrhy na řešení. Děkuji vám i za dnešní náměty a slibuji, že se sejdeme a konkrétní návrhy společně probereme. Problémům vašeho oboru rozumím a domnívám se, že máme dobrý start na celkové zlepšení situace.“

Účastníkům zasedání a hostům byl jako ukázka možné tvůrčí činnosti na středním stupni vzdělávání představen malý sportovní automobil Škoda CityJet, který vyrobili učňové Středního odborného učiliště Škoda Auto. Škoda Auto i AutoSAP se prezentací tohoto vozu symbolicky zapojily do aktivit Roku průmyslu a technického vzdělávání 2015, vyhlášeném Svazem průmyslu a dopravy ČR.