Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Od roku 1969, kdy Scania uvedla na trh první motor V8, prošly tyto agregáty dalekosáhlým vývojem podle firemní strategie průběžného zdokonalování.
Díky tomuto vývoji dokázala Scania plnit emisní standardy a požadavky zákazníků na spotřebu paliva, praktickou použitelnost, prodlouženou životnost apod. První nákladní vozidlo s motorem V8, model 140, bylo poháněno původním 14 l osmiválcem s výkonem 350 k. Dnešní modely Euro 6 jsou osazeny 16,4 l verzí. Jejich spotřeba je podstatně nižší, stejně tak jako emise.
Ačkoli podobností mezi těmito generacemi motorů není mnoho, mají přece jen něco společného (kromě toho, že patří mezi nejvýkonnější motory pro nákladní vozidla na světě): modularizaci. Modularizace umožňuje nabízet zákazníkům vozidla šitá na míru. Protože každý produkt je vyroben tak, aby vyhověl reálným potřebám daného zákazníka, je výsledkem nejlepší možná kombinace výkonu a kvality. Zákazníci mohou těžit ze špičkové provozuschopnosti, nízkých nákladů na údržbu a vysokých zůstatkových cen při prodeji ojetých vozidel, což vede k výjimečné produktivitě a rentabilitě.
S uvedením 16 litrového motoru V8 v roce 2010 Scania představila technologii zhutněné ocelolitiny (CGI), která nyní nachází uplatnění u motorů Scania s výkonem přesahujícím 450 k. Blok válců z CGI je o 30 až 40 procent pevnější než bloky z běžné litiny. Vysoký výkon přináší vyšší zátěž a namáhání bloku motoru. Použití CGI tudíž zvyšuje spolehlivost. „Používáme vždy tu nejlepší dostupnou technologii,“ říká šéfkonstruktér motorů Scania V8 Roger Olsson. „Průběžné zdokonalování máme přímo v genech. CGI tak samozřejmě může být v budoucnu nahrazena ještě lepší technologií.“
|
Průlomový 14 litrový motor Scania V8 z roku 1969 |
Dnešní 16 litrová verze motoru Scania V8 Euro 6 |
Emise |
NOx: 25 g/kWh |
NOx: 0,4 g/kWh |
Servisní intervaly |
5 000 km |
<36 tun 120 000 km 36 až 45 tun: 90 000 km 45 až 60 tun: 60 000 km |
Kompresní poměr |
15:1 |
17,4:1 |
Tlak ve válci |
150 bar |
200 bar |
Blok válců |
litina, 334 kg |
CGI (zhutněná ocelolitina), 335 kg (díky kvalitnějším materiálům a optimalizaci jejich využití) |
Foto:Scania