Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Na konferenci Mobile World Congress v Barceloně oznámily společnosti Ericsson a Scania začátek vzájemné spolupráce s cílem urychlit nástup konektivity užitkových vozidel a infrastruktury.
Zástupci obou společností jsou přesvědčeni, že pokroky v komunikačních technologiích a budoucí rozvoj sítí 5G jsou nezbytným základem pro další zefektivnění přepravy osob a zboží.
"Už nějakou dobu hovoříme o komunikaci vozidlo-vozidlo, případně vozidlo-infrastruktura, ale v tuto chvíli se konečně posouváme od nápadů k realizaci," říká Håkan Schildt, ředitel pro strategii a rozvoj podnikání oddělení připojených vozidel Scania. "Mobilní sítě už jsou dostatečně rychlé a spolehlivé, takže máme velmi dobré vyhlídky do budoucna."
Aktuální vývoj v oblasti LTE a standardizace 5G sítí znamenají příležitost pro přímou komunikaci vozidlo-vozidlo pomocí mobilní sítě za minimálního rizika výpadků a latencí.
Scania je průkopníkem konceptu anglicky zvaného „platooning,“ což znamená jízdu nákladních vozidel v kolonách jen s minimálními rozestupy. Tím se výrazným způsobem snižuje aerodynamický odpor a současně klesá spotřeba paliva. Legislativa v současné době říká, že mezi kamiony musí být dodržena bezpečná vzdálenost, čemuž mohou napomáhat i technologie jako radar nebo tempomat. Pokud bychom chtěli vzdálenost mezi vozidly minimalizovat – a tím snížit spotřebu pohonných hmot – je třeba zajistit mezi vozidly spolehlivou komunikaci a navzájem propojit jejich řídicí systémy. Společný výzkum společností Ericsson a Scania prokázal, že dostatečně spolehlivé komunikace lze dosáhnout pomocí stávající sítě 4G a vyhovující bude samozřejmě i budoucí síť 5G.
Pokud by měl ale celý koncept jízdy v kolonách odpovídat ideálním představám, pak je třeba zajistit komunikaci mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou. Systémy by v takovém případě mohly plánovat ideální trasy a řídit, kdy se vozidlo do kolony připojí, nebo ji naopak opustí.
"Vzhledem k obrovským výhodám, které tato koncepce nabízí, jsme přesvědčeni, že komunikaci vozidlo-vozidlo implementují všichni přepravci, bez ohledu na to, co vozí," říká Claes Herlitz, vedoucí oddělení Automotive ve společnosti Ericsson. "Řešení výzev vycházejících ze stále vyšších objemů osobní i nákladní přepravy za pomoci komunikačních technologií může přispět k větší efektivitě logistiky. A rovněž se tím sníží dopady na životní prostředí."
Foto:Scania