Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nejvýhodnější nákup ojetého auta? Stáří pět let u standardních značek, osm let u prémiových, říkají statistiky Sauto.cz.
Stáří vozu patří mezi hlavní faktory určující cenu ojetých vozů. Nejprudší pokles zaznamenají podle analýzy Sauto.cz standardní značky v prvních čtyřech až pěti letech, kdy ztrácejí 40–60 procent původní hodnoty. Pak se cena vozů ustálí a klesá pouze mírně, zhruba o 2–3 procenta ročně. Po pátém roce se tedy za relativně podobnou cenu nabízejí stále starší vozy a koupě již nejsou tak výhodné.
U prémiových značek trvá prudký pokles ceny trochu déle – až do zhruba osmého/devátého roku. Během této doby však vůz ztratí až 80 procent své původní hodnoty. „Za auto, které stálo jeden a půl milionu, si tak po osmi letech provozu oproti stejně staré škodovce nebo Volkswagenu kupec připlatí jen zhruba 200 000 korun. O dva roky později je to třeba již jen sto tisíc,“ vysvětlil produktový manažer serveru Sauto.cz Adam Szabó. Ve prospěch standardních značek však samozřejmě hraje fakt, že servis těchto vozů je levnější.
Ceny standardních značek začínají u jednoletých aut na různé úrovni. Nejvýše stojí Ford, uprostřed pak Škoda a Volkswagen, Hyundai je v průměru nejlevnější. Rozptyl v průměrné ceně je v prvním roce více než 200 000 Kč. Stejně jako se liší výchozí ceny, rozdíl je také v tempu jejich poklesu. Například vozy značky Ford ztratí mezi prvním a druhým rokem 36 procent původní hodnoty, a ve třetím roce jsou již dokonce pod polovinou: jejich cena se sníží o 53 procent. Naopak za vozy značek VW a Škoda majitel dostane ještě po pěti letech více než polovinu původní ceny: v případě VW to je 63 procent a za Škodovku 57 procent. Pod polovinu hodnoty se tyto dvě značky dostanou až v šestém roce svého stáří.
Rozdílné tempo poklesu také znamená, že již ve druhém roce se ceny všech značek prudce přiblíží a od té doby je v podstatě jedno, jakou značku kupujete. Cenové rozdíly jsou skutečně minimální. Je tedy výhodné koupit „prestižnější“ a případně lépe vybavenou značku. Pokud se ale na celou věc podíváme z pohledu prodávajícího, situace je obrácená. Když si někdo pořídí dražší nový vůz, musí počítat, že cenový pokles v okamžiku prodeje bude vyšší. V ojeté podobě za něj prostě příliš velkou prémii nedostane.
Nad cenovým průměrem ojetin zůstává o několik desítek tisíc po celou dobu jen značka Volkswagen – tedy značka, u které je tato cenová prémie tradiční. Již po prvním roce tak Volkswagen přeskočí Ford, jehož cena prudce klesne.
Ilustrační foto:J.Svoboda