Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Roztržitost při řízení loni stála v České republice život 87 osob. Řidiči věnují minimálně třetinu času aktivitám nesouvisejícím s bezpečnou jízdou.
V letech 2006-2015 zemřelo při nehodách, při kterých se řidič dostatečně nevěnoval řízení, celkem 890 osob – 11,2 procenta všech obětí dopravních nehod. V roce 2015to bylo ovšem 13,2 procenta, nejvíceza posledních deset let. Od ledna do října letošního roku přišlo o život při těchto nehodách celkově 49 lidí, tedy 10,4 procenta všech usmrcených. Došlo sice ke snížení podílu, celosvětově se však odborníci shodují, že rozptýlenost nejen řidičů bude stále větším nebezpečím pro bezpečnost na silnicích.
Rozptýlené řízení není nepozorné řízení
Rozptýlené řízení není synonymem pro nepozorné řízení, jak se často nepřesně uvádí. „Zatímco nepozorní řidiči mají snížen práh pozornosti únavou, či požitím alkoholu, či drog, rozptýlení řidiči mají problém s tím, že pozornost věnují něčemu, co nesouvisí s bezpečným řízením vozidla. Pozornost věnují například displeji telefonu, či venkovní reklamě, rozhovoru se spolucestujícími, snaží se dosáhnout na nějaký předmět, či přemýšlejí o obsahu telefonického rozhovoru, případně se věnují dennímu snění,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
30 až 50 procent času se řidiči dostatečně nevěnují řízení
Celosvětově se odhaduje, že roztržitost řidičů je hlavní příčinou až čtvrtiny dopravních nehod. Ostatně není divu. Podle zjištění nizozemského Institutu pro dopravně bezpečnostní výzkum SWOV až v 68 procentech případů se těsně před nehodou řidiči zabývali aktivitami, které snižovaly jejich koncentraci na dění na silnici. „Při delší bezproblémové jízdě má řidič nejednou nutkání přepnout na autopilota, náhle vzniklé nebezpečí na silnici pak nemusí včas zaregistrovat. A zdaleka ne vždy pak je zavinění nehody připsáno roztržitému řidiči,“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Čím se vlastně řidiči za jízdy rozptylují?
SWOV uvádí, že 30 až 50 procentčasuvěnují šoféřiaktivitám, které nesouvisejí s bezpečným řízením. Nejčastěji se hovoří o manipulaci s mobilními telefony. Jak by to mohlo vypadat v reálném životě, naznačují zjištění americké Virginia Tech Transportation Institute. Nejčastěji se řidiči rozptylují rozhovorem se spolucestujícími (14,6 procenta celkové doby řízení). Následuje manipulace s mobilním telefonem (6,4 %). S velkým odstupem pak jde o jídlo při řízení (1,9 %), provádění osobní hygieny a úpravu řidičova zevnějšku (1,7 %), konzumaci nealko nápojů (1,2 %), pohupování a vrtění se v sedačce či natahování se po různých předmětech (shodně po 1,1 %). Řidiči se věnují i pozorování objektů vně vozidla (0,9 %), dětem sedícím na zadních sedačkách (0,8 %), případně čtou či píší (0,1 %).
Vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko vzniku nehody 12x, nebezpečný je i křik či vztek
Řada rozptylujících aktivit je skutečně nebezpečná. Nakolik konkrétně, to uvádějí závěry průzkumu výše uvedené americké instituce. Za nejnebezpečnější je považováno provádění volby čísla na mobilu, zvyšuje riziko havárie 12x. Čtení či psaní, podobně jako vztek či křik, zvyšují riziko zhruba 10x. Nebezpečná je i snaha dosáhnout za jízdy na nějaký předmět ve vozidle. Během této doby musí šofér počítat s 9x vyšším rizikem nehody. Pozorování objektů mimo vozidlo s sebou nese sedminásobné zvýšení rizika havárie. Psaní textové zprávy na mobilu šestinásobné. „Přesto podle mezinárodního průzkumu provedeného nizozemskou výzkumnou institucí SWOV až 35 % šoférů za jízdy často čte došlé zprávy na mobilu a 30 procent je dokonce posílá,“ uvádí Roman Budský. Bez nebezpečí není ani ovládání navigace během řízení. To s sebou nese téměř 5x vyšší nebezpečí havárie. Telefonický rozhovor navyšuje pravděpodobnost nehody více než 2x. Téměř stejné nebezpečí hrozí v případě, že řidič za jízdy jí, pije nealko nápoje či se věnuje ovládání autorádia.
Riziko nehody z důvodu roztěkanosti je u mladých řidičů výrazně vyšší než u jejich zkušených kolegů
Na pozoru by se měli mít především mladí řidiči ve věku do 20 let. Odborný časopis The New England Journal of Medicine uvádí, že například při volení čísla na mobilním telefonu jim hrozí 3,3x vyšší riziko účasti na nehodě či přinejmenším kritické situaci než u zkušených šoférů. Ostatně už natahování se po mobilu je pro ně více než 5x nebezpečnější. A pokud se snaží dosáhnout na jiné předměty, zvyšuje se míra jejich rizika téměř 7x. A také pozorování objektů vně vozidla je pro mladé řidiče téměř 6x rizikovější. Jídlo za volantem pak navyšuje riziko mladých šoférů zhruba 2,5x, pití nealko nápojů dokonce 3x. Ovládání ventilace či klimatizace automobilu, podobně jako autorádia, zvyšuje pravděpodobnost vzniku nehody či kritické situace více než 2,5x. Příslušenství moderních automobilů nesporně zvyšuje komfort cestování a bezpečnost silničního provozu. Jejich ovládání prostřednictvím displejů či titěrných tlačítek však bohužel nejednou vyžaduje zvýšenou pozornost řidičů. „Proto by měli být noví řidiči nejen s těmito zdroji rozptylování jejich pozornosti seznamováni již v autoškolách. Nejen teoreticky, ale i prakticky. Podobně by pak měla být při provádění závěrečné řidičské zkoušky věnována zvýšená pozornost i prověření schopnosti řidiče efektivně a bezpečně si poradit například s používáním navigačního systému vozidla,“ uzavírá Roman Budský.
Ilustrační foto:J.Svoboda