MotorInfo

Respektovat železniční přejezdy se vyplatí

3.6.2015 10:15
Respektovat železniční přejezdy se vyplatí

Třetí den v měsíci červnu je celosvětově zasvěcen bezpečnosti na železničních přejezdech. Právem. Při srážce s vlakem na takovémto místě v ČR v loňském roce zemřelo 23 účastníků dopravních nehod.

Ve státech EU28 se jedná o bezmála 380 usmrcených a 340 těžce zraněných. Jedna vážná nehoda na přejezdu může v Evropě vyjít až na nemalých 1,7 milionu eur. Ovšem lidé umírají i mimo přejezdy…

Během roku 2014 došlo v ČR na železničních přejezdech celkově ke 149 srážkám s vlakem vyšetřovaných Policií ČR, přičemž 83 se jich stalo v obci a 66 mimo obec. Střet nepřežilo 23 lidí, 16 jich bylo těžce a 53 lehce zraněno. Materiální škody dosáhly dle Drážní inspekce téměř 70 milionů korun, což je téměř jednou tolik než v roce 2013 (37 mil. korun). Započítáme-li ovšem i nepřímé náklady uvedených nehod, dojdeme k částce mnohonásobně vyšší.

Téměř 90 procent usmrcených na železnicích EU umírá na přejezdu či v kolejišti

Na železnicích států EU28 dochází ročně k více než 2 000 nehod, při nichž dojde k usmrcení, těžkému zranění či hmotné škodě přesahující 150 000 eur. Při těchto nehodách zemře téměř 1 200 osob a zhruba stejný počet jedinců utrpí těžké zranění. V téměř 90 procentech případů se jedná o střety nepovolaných osob v kolejišti, osob s vlakem, či nehody na železničních přejezdech. Na úrovňových železničních přejezdech států EU28 umírá třetina obětí střetu se železničními vozidly. K fatálním nehodám ovšem dochází nejen na železničních přejezdech. V r. 2012 zemřelo při střetech železničních vozidel s nepovolanými osobami v kolejišti 653 jedinců, což je 58 procent z celkového počtu obětí.

Evropská agentura pro železnice (ERA) uvádí, že v téměř 98 % nehod na železničních přejezdech se jedná o pochybení na straně účastníků silničního provozu. „Nicméně nejedná se o neznalost příslušných předpisů, ale spíše o důsledek spěchu, nepozornosti či aktuálně zhoršené kondice řidiče,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Navíc oběti mají své bydliště v blízkosti trati či příslušného železničního přejezdu. Podobně je tomu i v ČR. Nejvýraznější roli při vzniku těchto dopravních nehod hraje nevěnování se plně řízení vozidla, což je i nejčetnější příčina vzniku dopravních nehod vůbec. Dalšími příčinami jsou nerespektování dopravního značení, nerespektování výstražného zařízení a nepřiměřená rychlost. „Opět je zde patrné, že nejvýraznějším faktorem ovlivňujícím dopravní nehodovost je samotné chování účastníků silničního provozu,“říká Tomáš Lerch,  ředitel služby dopravní policie.

Pravidla jsou jasná. Postihy za jejich porušení nemalé

„Zákon o silničním provozu jednoznačně stanoví, jak se chovat při přejíždění či přecházení železničního přejezdu. Rovněž tak jsou stanoveny citelné sankce pro případ nedodržení příslušných ustanovení zákona,“ konstatuje Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR. (viz příloha č. 2). V každém případě je třeba pamatovat, že vlak v případě nouze hned tak nezastaví. Jeho hmotnost bývá minimálně ve stovkách tun, brzdná dráha z 90 km/h činí až 1 200 metrů. Neopatrné vjetí či vstoupení na železniční trať se tak lehce může stát zásadní životní chybou[1].

Skutečným problémem železnic jsou však sebevraždy…

Započítáme-li i prokázané sebevraždy, je situace daleko hrozivější. V r. 2012 takto zemřelo na evropských železnicích 2 997 osob. To je 2,65x více než obětí nehod. Denně vyhasne pod koly evropských vlaků více než 8 lidských životů. Každý dvanáctý sebevrah v Evropě odchází ze světa na kolejišti. Bohužel v počtu dokonaných sebevražd na železnici vztaženém na jednu miliardu ujetých kilometrů jednoznačně dominuje Česká republika (spolu s Nizozemskem – jedná se o zhruba dvojnásobek evropského průměru), naopak nejmenším problémem jsou sebevraždy v Řecku, Norsku a Estonsku (necelá třetina průměru Evropy).

Unikátní systém číslování přejezdů

V roce 2009 u nás vznikl ojedinělý systém označování železničních přejezdů. Celkem je u nás 8 000 přejezdů a každý z nich má své unikátní číslo, které je nezaměnitelné. Číslem je označen každý z nich, proto když je potřeba zastavit provoz na železnici, měla by dotyčná osoba číslo přejezdu nahlásit při volání na linku 112 nebo 150. Operátoři se následně spojí s dispečerským pracovištěm na železnici a provoz je zastaven do několika málo minut.

Sankce za vjetí na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno[2]

Vjíždění na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno, je dle Zákona o silničním provozu považováno za přestupek. Jedná se o tyto případy: je dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení anebo přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení, závory se sklápějí, jsou sklopeny nebo se zdvihají. Je již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení. Zaměstnanec dráhy dává znamení k zastavení vozidla kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem. Situace za železničním přejezdem nedovoluje jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

Jde o přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f bod 9 zákona o silničním provozu. Za tento přestupek se uloží pokuta od 2 500 Kč do 5 000 Kč. Pokuta od 2 500 Kč do 5 000 Kč a zákaz činnosti od jednoho měsíce do šesti měsíců se uloží tomu, kdo tento přestupek spáchal v období dvanácti po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát. V blokovém řízení se za tento přestupek uloží pokuta do 2 500 Kč; započítává se 7 bodů do bodového hodnocení.

Nerespektování příslušných pravidel však s sebou může nést i riziko dopravní nehody a z toho plynoucího spáchání trestného činu. Dle Trestního zákoníku (zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů) se může jednat mj. o nedbalostní trestné činy ublížení na zdraví, dokonce až obecného ohrožení z nedbalosti:

§ 148 Ublížení na zdraví z nedbalosti – tohoto přečinu se dopustí ten, kdojinému z nedbalosti ublíží na zdraví tím, že poruší důležitou povinnost vyplývající v daném případě zejména uloženou mu podle zákona o silničním provozu. Za to může být potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo zákazem činnosti. Pokud z nedbalosti způsobí ublížení na zdraví nejméně dvou osob tím, že hrubě porušil zákony o bezpečnosti práce nebo dopravy, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta.

§ 147 Těžké ublížení na zdraví z nedbalosti – tohoto přečinu se dopustíten, kdo jinému z nedbalosti způsobí těžkou újmu na zdraví. Za to bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti.

Pokud poruší důležitou povinnost uloženou mu podle zákona (o silničním provozu), bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až čtyři léta nebo peněžitým trestem.

Pokud z nedbalosti způsobí těžkou újmu na zdraví nejméně dvou osob proto, že hrubě porušil zákony o bezpečnosti práce nebo dopravy, bude potrestán odnětím svobody na dvě léta až osm let.

§ 143 Usmrcení z nedbalosti – tohoto přečinu se dopustí ten, kdo jinému z nedbalosti způsobí smrt. Za to bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti.

Pokud poruší důležitou povinnost uloženou mu podle zákona (o silničním provozu), bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až šest let.

Pokud hrubě poruší zákony o bezpečnosti práce nebo dopravy, bude potrestán odnětím svobody na dvě léta až osm let.

Způsobí-li hrubým porušením zákonů o bezpečnosti práce nebo dopravy smrt nejméně dvou osob, bude potrestán odnětím svobody na tři léta až deset let.

§ 273 Obecné ohrožení z nedbalosti - tohoto přečinu se dopustí ten, kdo z nedbalosti způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu. V daném případě by se muselo jednat například o srážku vlaku, jeho vykolejení apod.  Za to bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti.

Přísnějším trestem odnětím svobody na šest měsíců až pět let nebo zákazem činnosti by byl potrestán pachatel, pokud by tím způsobil těžkou újmu na zdraví, nebo by spáchal takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho povolání nebo uloženou mu zákonem, nebo by způsobil takovým činem značnou škodu, tedy nejméně 500 000 Kč.

Pokud by pachatel tímto činem způsobil smrt, nebo těžkou újmu na zdraví, nebo škodu velkého rozsahu, tedy nad 5 000 000 Kč, bude potrestán odnětím svobody na dvě léta až osm let nebo peněžitým trestem.

Pokud by pachatel tímto činem způsobil smrt, bude potrestán odnětím svobody na tři léta až deset let.

 

Pokud jde o důvody páchání přestupků, většinou se jedná o nedočkavost řidičů. Signalizace na železničních přejezdech je v některých případech nastavena tak, že světla blikají zbytečně brzy před příjezdem vlaku nebo dlouho po odjezdu. Obzvláště místní řidiči, znalí věci v takových případech signalizaci neberou příliš vážně. Jenže se může stát, že signalizaci dráhy přeprogramují a lehce může dojít k neštěstí. Jindy je to snaha stihnout přejet přes přejezd proto, že řidič je ve stresu a má před sebou řadu pracovních úkolů.

Hodnotit přísnost sankcí za porušení ustanovení o vjíždění na železniční přejezd není jednoduché. Sankce jsou v kontextu ostatních sankcí na první pohled mírné, ovšem zcela zásadní je dopad v bodovém hodnocení. Pokud má řidič alespoň 5 bodů, potom se jedním porušením zákona 7 body při jízdě přes přejezd vyboduje. Na druhou stranu je až komické, že při opakovaném porušení během roku hrozí zákaz činnosti na 1 – 6 měsíců. Ovšem v takovém případě se řidič obvykle vyboduje, tudíž nikoli 1 – 6 měsíců, ale rovnou rok. Tato pravidla zřejmě zákonodárce nedomyslel. V kontextu sankce zákazu činnosti u těchto přestupků, kde se povinně ukládá zákaz činnosti při tzv. „recidivě“ by pro výchovný účinek nemělo platit to, že se řidič vyboduje. Potom je otázkou, proč se zákaz činnosti ukládá…

Oproti semaforům na křižovatkách ne železničních přejezdech není žádný signál „pozor“, tedy žluté světlo. Řidič by tedy měl jet takovou rychlostí, aby byl vždy schopen při zapnutí signalizace zastavit vozidlo. Jinak mu hrozí výše uvedená sankce za přestupek.

 

_________________________________________________________________________________________________________

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz.


[1] Více videospotů s tematikou nehod na žel. přejezdech najdete na http://www.ilcad.org/Videos.html

[2] Zpracoval JUDr. Ing. Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR a advokát.