Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Před 20 lety Renault představil první kompaktní MPV na světě - modelovou řadu Scénic, která v roce 1997 získala titul Auto roku. Poté, co se prodalo pět milionů kusů, přepracoval Renault kompletně svoji nabídku v tomto segmentu a teď přichází se 4. generací. V krátkém testu jsme měli možnost nový Grand Scénic prověřit.
Koncept první generace vozu Mégane Scénic byl odhalen v roce 1991 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Po jednoprostorovém voze Espace vyšší třídy uvedeném na trh v roce 1984 a po městském voze Twingo připomínajícím MPV uvedeném na trh v roce 1993 přišel Mégane Scénic, který se po oficiálním uvedením na trh v roce 1996 stal prvním vozem kategorie kompaktních MPV.
Po úspěchu první generace je koncept jednoprostorového kompaktního vozu z velké části přejímán ostatními automobilovými výrobci, a Scénic tak musí čelit konkurenci zejména vozů Opel Zafira a Citroën Xsara Picasso. Díky Scénicu II si značka zachovala své přednosti v segmentu, ve kterém od roku 1996 určovala směr.
Vozy označované posléze jako Nový Scénic a Nový Grand Scénic měly předpremiéru v roce 2009 na březnovém mezinárodním autosalonu v Ženevě, představovaly třetí generaci jednoprostorového vozu Renault. Nový Scénic a Nový Grand Scénic se ve světě plném změn přizpůsobily očekáváním zákazníků a nabízely ještě více komfortu.
Renault odhalil na ženevském autosalonu v roce 2011 koncept R-Space. Tento projekt posunul kompaktní MPV do nové etapy, která slaďuje potřeby rodiny se současnými trendy, které spějí k ještě většímu prolínání segmentů a dávají důraz na design a sportovní vzhled. Koncept R-Space tak redefinoval filosofii Renaultu „automobily pro život“ a stal se inspirací čtvrté generace Scénicu, který byl odhalen začátkem března roku 2016 na autosalonu v Ženevě. Prodloužená verze Grand Scénic pak následovala svou premiérou v květnu roku 2016. Vozy této čtvrté generace s počátkem roku 2017 vstupují do showroomů značky Renault a v současnosti již dostaly i své ceny pro český trh.
Čtvrtá generace nastupuje
Poslední generace modelové řady Scénic příchází ve zcela novém designu. Stejně jako u modelu Espace nabízí Renault zákazníkům novou generaci vozidel vybavených nejen nejmodernější technikou, ale také zabalené do karoserie, která vyznává současné trendy. Tedy tvary, které procházejí napříč více segmenty vozidel. S tímto faktem jsme se v poslední době museli smířit. Automobilky se tak v současnosti snaží zákazníkům nabídnout vozy, které se na první pohled nedají zcela přesně zařadit do kategorií, na které jsme byli zvyklí, které se ale kupodivu velmi dobře prodávají.
Naštěstí Scénic a pak hlavně Grand Scénic si zachovávají přednosti, pro které se tyto vozy staly tak populární. Mezi ně patří především modularita, dostatek prostoru, ergonomie a pohodlí pro posádku i při delším cestování. Současná gerenarce k tomu pak přidává ještě zajímavý design se štíhlou siluetou a velká 20" kola u všech verzí, což je v daném segmentu světová premiéra. Vůz opět nabízí velký objem úložných prostorů i zavazadlového prostoru a v nabídce najdeme šest dieselových a dvě benzinové pohonné jednotky. Dieselová verze bude později také nabízena s novou technologii Hybrid Assist.
Nová verze vozu Scénic i Grand Scénic se snaží zacílit na zákazníky prvních tří generací, kteří zůstávají věrní značce a oceňují vše výše uvedené, ale současně chce přilákat nové zákazníky, kteří kladou důraz na design a funkce. Vozy jsou vybavovány nejmodernějšími technologiemi, asistenčními systémy pro řízení a dalšími funkcemi, jako je například systém aktivního nouzového brzdění s detekcí chodců, který je k dispozici u všech úrovní výbavy apod.
Nový rozměr a styl
Současná generace vozů Scénic i Grand Scénic nabízí na první pohled lehce rozpoznatelný design jednoprostorové siluety, která je v porovnání s modelem Scénic i Grand Scénic 3 o 20 mm širší, má zvýšenou světlou výšku (o 40 mm), větší rozvor a rozchod vpředu i vzadu. Zadní převis je o u Scénicu o 16 mm kratší, u Grand Scénicu je pak kratší o 6 mm. Lepší boční výhled z vozu zajišťuje panoramatické čelní sklo.
Designéři rádi vtisknou u současných vozidel jednoznačný světelný podpis díky tvarování jak předních, tak i zadních světel. Moderní technologie jim umožňují pohrát si s těmito prvky tak, aby byly jednotlivé modely rozeznatelné na silnici již na první pohled. Nejinak je tomu i u Scénicu. Specifický světelný podpis vytvářejí přední světlomety s LED denním svícením ve tvaru písmene „C“ a vzadu pak světla s 3D efektem vybavená technologií Edge light; zadní světla u Scénicu jsou horizontální, zatímco zadní světla u Grand Scénicu jsou vertikální.
Dvacetipalcová kola u všech verzí
Modelová řada Scénic/Grand Scénic přináší jako novinku také jednotný rozměr kol. Všechny vozy této modelové řady jsou vybavovány koly o rozměru 20 palců. Kromě unikátní siluety dodávají vozům velká kola také dynamický postoj, neboť přispívají k optickému snížení střešní linie. Jedinečný poměr mezi velikostí kol a výškou dveří ke spodní linii oken pak vozu propůjčuje dynamiku a vyrovnanost. Podběhy jsou těmito rozměrnými koly zcela vyplněny a u obou verzí, které dostaly do vínku delší rozvor (o 32 mm u kratší verze; a o 34 mm u delší verze) zajišťují dobrou jízdní stabilitu při jízdě i při brzdění. Výrobce uvádí, že v oblasti brzdné dráhy byly při testech naměřeny ještě lepší výsledky než u vozů 3. generace. Při rychlosti 100 km/h a 130 km/h na suchém povrchu se jednalo o zkrácení brzdné dráhy o zhruba 3 % v prvním případě a o 5 % v případě druhém. Při rychlosti 80 km/h pak na mokrém povrchu byla naměřena brzdná dráha o 5 % kratší.
Pro dosažení nejlepšího poměru komfortu a jízdních vlastností vybavil Renault nové vozy Scénic pneumatikami s výškou bočnice 107 mm, tedy vyššími než u většiny 17" a 18" pneumatik. Tato výška bočnice optimalizuje komfort při jízdě, který doplňují také vylepšená sedadla, jež jsou širší, mají lepší boční vedení a jejich předností je použití pěny s dvojí hustotou. Nezvyklá velikost kol se také odrazila na nastavení podvozku, aby byl zajištěn jak komfort, tak i správné jízdní vlastnosti. Inženýři Renaultu ve spolupráci s výrobci pneumatik vylepšili účinnost pneumatik a konfiguraci podvozku a použili tlumiče s technologií Multi-tuned Valve. Díky velkému rozměru tak mohou kola lépe pohlcovat nerovnosti povrchu vozovky, čímž je zaručen větší komfort cestujících. S vozem jsme najeli jen několik málo stovek kilometrů, ale i přesto, že jsme měli k velikosti kol a pneumatik z počátku výhrady, je nutné říci, že i díky nastavení podvozku je jízda s novým Grand Scénicem opravdu pohodlná a komfortní.
Renault k nové velikosti kol rovněž uvádí řadu argumentů, týkajících se ochrany životrního prrostředí. Scénic by tak měl díky 20" kolům dosáhnout na co nejlepší možné výsledky díky kombinaci tří faktorů: nižšímu tření z důvodu šířky kol, které nejsou širší než běžná 16" kola (195 mm;. vylepšené aerodynamice díky menší šířce pneumatiky - součinitel odporu vzduchu (Cx), který je hned po hmotnosti vozu druhým nejvýznamnějším faktorem v oblasti dopadu na životní prostředí, se oproti předchozí generaci Scénicu zlepšil, což se projevuje snížením emisí CO2 o 2 g/km; použitím pneumatik s nízkým valivým odporem nazvané LRR (low rolling resistance).
Vzhledem k tomu, že pro vůz neexistuje jiný rozměr pneumatik, než právě neobvyklé 20", bývají potenciální zákazníci poněkud nervózní z toho, jak to bude vypadat právě s nabídkou pneumatik. Renault k tomu dodává, že navzdory větší velikosti nepředstavují 20" pneumatiky zvýšené pořizovací náklady. Jejich cena v současnosti odpovídá ceně 17" pneumatik pro Scénic 3 bez ohledu na typ pneumatiky - celoroční, letní nebo zimní pneumatika. Navíc zachování výšky bočnice snižuje riziko poškození ráfku. Výrobce také uvádí, že již v průběhu vývoje vozu jednal úzce s větším počtem výrobců pneumatik, takže by neměl být problém sehnat pneumatiku v tomto rozměru. Podle našeho rychlého a krátkého šetření se v současné době jedná o výrobky prémiových značek.
Modularita je základem
Zákazníci u vozů Scénic a posléze i Grand Scénic oceňovali vždy a především dostatek prostoru pro cestující, rozměrný zavazadlový prostor, dostatek dalších úložných prostor a také variabilitu sedaček, díky které bylo možné vůz plně využít při nejrůznějších příležitostech. Toto vše splňuje i nových Scénic, byť v některých případech již poněkud omezeně. Pamětníci si jistě vzpomenou u druhé generace Scénicu na možnost vyjmutí zadní prostřední sedačky a posunutí dvou krajních více ke středu, čím se v případě jízdy ve čtyřech těm vzadu cestovalo přímo královsky. U třetí generace již zavedení kontroly zapnutí bezpečnostního pásu vzadu tuto praxi znemožnilo. Přesto vzadu byly tři samostatné sedačky, které se daly dle potřeby každá zvlášť sklopit, vyjmout apod. Současná čtvrtá generace ale již nabízí jen dělení sedadel v poměru 2/3 ku 1/3, vyjmout sedačky jsme se pro jistotu ani nepokoušeli. Zato tato nejnovější verze nabízí díky systému One Touch Folding (je převzatý z nového Espace) sklopení zadního sedadla jediným pohybem, resp. zmačknutím příslušného tlačítka v zavazadlovém prostoru, případně pomocí systému R-LINK 2. Tím vznikne rovná podlaha, kterou můžete využít pro náklad. Vrátit zpět sedadlo do vzpřímené polohy pak musíte již ručně.
Scénic také nabízí celou řadu dalších míst pro uložení věcí. Je to například posuvná středová konzole s objemem 13 litrů. Vpředu konzole je osvětlený úložný prostor uzavřený roletou s integrovanou loketní opěrkou, pod kterou se nachází 2 konektory USB a konektor Jack. Vzadu na konzoli jsou umístěny dva konektory USB, konektor Jack, zásuvka 12 V a také vyhrazený odkládací prostor. Je-li středová konzole posunutá dopředu, představuje tak úložný prostor pro řidiče a pro spolujezdce; je-li konzole posunutá co nejvíce dozadu, funguje jako přepážka pro zadní sedadla, což může být praktické například v případě cestování s dětmi. Kromě konzole najdeme u Scénicu také osvětlenou a klimatizovanou zásuvkou nazvanou Easy Life o objemu 11,5 litru. Ta je elektricky ovladatelná pomocí dotykového snímače a při zastavení vozu se automaticky uzamkne. Měli jsme s ní drobnou potíž, protože po zmačknutí elektrického tlačítka zásuvka vyjede a pokud má spolujezdec delší nohy nebo sedačku nastavenou trochu více vpředu, zastaví se zásuvka o jeho kolena. Není to ale nic, s čím by spolujezdec musel nějak složitě bojovat. Jen si musí při otevírání zásuvky dát více pozor. K dalším praktickým úložným prostorům patří čtyři úložné schránky pod podlahou s celkovým objemem 63 litrů.
Objem zavazadlového prostoru nového Scénicu je 506 dm3 dle VDA (572 litrů). Grand Scénic pak v sedmimístné verzi s konfigurací pět míst nabízí objem nákladového prostoru 533 dm3 dle VDA (596 litrů) a u pětimístné verze modelu Grand Scénic dosahuje objem zavazadlového prostoru 718 dm3 dle VDA (765 litrů).
Nejmodernější technologie
Nový Scénic i Grand Scénic nabízejí celoou řadu systémů pro zjednodušení ovládání vozidla i pro zvýšení bezpečnosti při jízdě. Najdeme zde především adaptivní tempomat, který automaticky reguluje rychlost, aby byla zachována předem nastavená bezpečná vzdálenost. Systém funguje v rozsahu 50 až 160 km/h. Dále je zde systém varování před opuštěním jízdního pruhu, tato funkce se aktivuje při rychlosti 70 km/h a vibracemi volantu upozorní řidiče, pokud nechtěně překročí plnou nebo přerušovanou čáru. Řidič může také mít k dispozici barevný head-up displej, na kterém se mu zobrazují nejdůležitější údaje, jako je například rychlost jízdy, vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, důležité dopravní značky, ale i navigační údaje.
Dalším ze systémů je Easy Park Assist - systém nejprve pomůže řidiči najít parkovací místo s použitím senzorů, které měří dostupný prostor, a poté při parkovacím manévru zcela přebere řízení. Systém funguje až do rychlosti 30 km/h. Řidič si také může díky technologii MULTI-SENSE vybrat podle svého naturelu některý z pěti režimů jízdy: Neutral, Sport, Komfort, Perso nebo Eco.
Modelová řada Scénic je stejně jako nejnovější modelové řady od Renaultu vybavována kromě jiného i systémem R-LINK 2 s vertikálním displejem 8,7"; a pro fajnšmekry je pak také k dispozici audiosystém Bose Surround Sound System.
Ve voze můžeme najít rovněž i další nové asistenční systémy. Jedná se například o systém aktivního nouzového brzdění s detekcí chodců (Active Emergency Braking System/AEBS), který je u Scénicu součástí sériové výbavy. Tento asistent je aktivní při rychlosti v rozsahu 7 až 60 km/h. Analyzuje okolí vozu, detekuje stojící nebo pohybující se chodce a odhaduje jejich dráhu a upozorňuje řidiče na riziko kolize vozu s chodcem. Automaticky pak aktivuje brzdový systém až do úplného zastavení vozu v případě bezprostředního rizika kolize s chodcem (pokud řidič na varování nereaguje nebo reaguje nedostatečně). Dalším ze systémů je třeba detekce únavy řidiče (Tiredness Detection Warning / TDW) - trajektorie vozu je neustále analyzována (algoritmus je od společnosti Bosch) a v případě anomálie je řidič upozorněn (zobrazením hlášení a zvukovým signálem), aby si udělal přestávku.
Díky zcela nové konstrukci a také všem systémům získal nový Scénic v testech nezávislé organizace Euro NCAP hodnocení 5 hvězdiček. Scénic dostal karoserii z pevnějších ocelí v oblasti prahů, podélných výztuh, sloupků A a B, což zvyšuje ochranu cestujících uvnitř kabiny. Byly použity i některé oceli s vysokou mezí elasticity, které dokáží odolat zatížení až 120 kg/mm2. Navíc jsou použity speciální oceli vně kabiny, které umožňují absorbovat energii nárazu, zatímco vnitřní struktura karoserie zůstává vcelku. Vůz je vybaven dvěma hlavovými airbagy pro první a druhou řadu sedadel a vpředu dvěma bočními airbagy. Také má k dispozici dva čelní adaptivní airbagy. Díky senzorům se úroveň nafouknutí airbagů přizpůsobí tělesným rozměrům řidiče a spolujezdce.
Pod kapotou
Renault připravil pro nový Scénic i Grand Scénic šest vznětových pohonných jednotek spojených se šestistupňovou manuální převodovkou nebo s dvouspojkovou šestistupňovou nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou EDC a dvě benzinové pohonné jednotky spojené se šestistupňovou manuální převodovkou.
My jsme měli k dispozici vůz vybavený vznětovým motorem 1.6 litru o výkonu 96 kW (130 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou. Motor s konstrukcí zaměřenou na účinnost v každodenním provozu plně uspokojí především ty, kterým záleží na ekonomickém provozu. Současně vás však nijak nepřipraví o potěšení z jízdy. Řazení jednotlivých převodových stupňů by mohlo být přesnější, ale nejedná se o nijak zásadní problém. Výrobce udává u tohoto motoru průměrnou spotřebu 4,6 l/100 km, což je hodnota, které se nám nepodařilo dosáhnout. V našem testu nám vyšla spotřeba lehce pod 6 litrů na sto ujetých kilometrů, což nám u vozu této velikosti a v zimních podmínkách připadá jako více než přijatelný údaj. Navíc testovaný vůz měl najeto jen velmi málo kilometrů, takže je předpoklad, že spotřeba půjde po nějaké době ještě dolů.
Počítá se i s hybridem
Renault pro nový Scénic nabídne technologii elektrifikovaného pohonu nazvanou Hybrid Assist. K dispozici bude u motoru dCi 110 spojeného se šestistupňovou manuální převodovkou. Elektromotor napájený akumulátorem s napětím 48 voltů pomáhá spalovacímu motoru snižovat spotřebu a emise CO2 při zachování jízdních vlastností a pružnosti motoru dCi 110. Při zpomalení pracuje elektrické zařízení jako generátor, který rekuperuje energii pro palubní síť a nezávislý akumulátor systému. Při zrychlení se z něj stává elektromotor s výkonem 10 kW, který pomáhá spalovacímu motoru. Díky této technologii je v určitém provozním rozsahu zajištěn nárůst točivého momentu až o 15 N.m. Technologie Hybrid Assist je jednoduchá a nevyžaduje zásuvku pro dobíjení akumulátoru a je bezúdržbová.
Ceny nového Scénicu i Grand Scénicu najdete zde:
Renault_Grand Scenic_cenik.pdf
Text a foto:J.Svoboda