Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Evropská jednička v segmentu kompaktních jednoprostorových vozidel, dvojice Renault Scénic a Grand Scénic, získává na začátku tohoto roku omlazený vzhled.
Modelová řada Collection 2012 nabízí novou přední část a modernizovaný interiér a stanovuje si za cíl stále přitahovat větší pozornost v segmentu s velmi silnou konkurencí.
§ Uvedením motorů Energy TCe 115 (na jaře 2012) a Energy dCi 130 jsou k dispozici nové benzinové a dieselové pohonné jednotky, které spojují výkonnost a nenáročnost. S motorem Energy dCi 130 dosahuje Scénic Collection 2012 se 4,4 l/100 km (115 g CO2/km) nového rekordu ve spotřebě.
§ Z hlediska technologií je toto jednoprostorové vozidlo prvním z řady Renault, které je vybaveno systémem Visio System®, což je zařízení upozorňující na vybočení z pruhu a s automatickými dálkovými světly. Asistent rozjezdu do kopce a dálniční režim blikačů jsou u Scénicu k dispozici sériově.
§ Scénic, který byl poprvé představen veřejnosti na autosalonu v Bruselu, se dostává v únoru 2012 do sítě Renault přibližně ve čtyřiceti zemích.
„Chtěli jsme upustit od podoby striktně rodinných vozidel v tradičním smyslu a dát důraz na potěšení z jízdy ve vozidlech Scénic nebo Grand Scénic jak s rodinou, tak přáteli nebo individuálně,“ říká Flavio Alves, zástupce produktového manažera.
Vnějšek
Scénic Collection 2012 představuje nový vzhled s výraznou a plynulou vnější linií. Stanovený cíl: více charakteristických vlastností pro stále větší atraktivnost.
Jean-Philippe Texier, manažer designového projektu pro Scénic Collection 2012, upřesňuje: „Jedná se o zásadní úpravu: přepracování celé přední části: světlomety, blatníky, kapota, nárazník a také přední sloupek, jehož součástí je sloupek čelního skla. Cílem tohoto nového plánu je oživit vozidlo v krátké verzi a zdůraznit hodnotu dlouhé verze přidáním dalších prvků k oběma modelům. Za tímto účelem jsme použili oceňované materiály, jako je např. lesklý chrom a lesklá černá barva.“
Scénic (krátká verze) má sportovní úpravu. Dostal více lesklého chromu, zejména na předním nárazníku. Dekorační prvky zapadají do linie LED světel pro denní svícení. Chrom v kombinaci s lesklou černou barvou přispívá k modernizaci vozidla. Také byly přepracovány některé detaily, aby vozidlo působilo robustním dojmem. Mřížka nárazníku s efektem žaluzií maskuje chladič. Tato práce byla provedena společně s pracemi týkajícími se chlazení motoru.
U vozidla Grand Scénic má přední část výraznější horizontální linie. Toto vylepšení ve spojení s podélnými střešními lištami (k dispozici na jaře 2012) podtrhuje hodnotu jednoprostorového vozidla. „Dlouhá verze se vyznačuje větším množstvím vzduchu jdoucího do předního nárazníku a přes střešní lišty,“ upřesňuje Jean-Philippe Texier.
K dispozici jsou rovněž dva nové odstíny: modrý Bleu Majorelle a granátově červený Rouge Grenat, který je specifický pro Grand Scénic Collection 2012.
Interiér
„Nové barvy a materiály interiéru přispívají k modernizaci vozidla. Grafické provedení a osvětlení zobrazení na přístrojové desce byly přepracovány v duchu špičkových elektronických přístrojů,“ říká Jean-Philippe Texier
Rovněž kabina získala nový barevný vzhled (nová béžová barva u verze Expression a Privilège a nová nabídka tmavého karbonu u verze Privilège) a čalounění (nové látkové čalounění, nová kožená sada s pruhy v Alcantaře).
Je nutné poznamenat, že vzhledem k úspěchu speciální série Bose® Edition v roce 2011 v západní Evropě se tato série stává nedílnou součástí výbavy. Řada se tak rozrůstá o novou vysoce kvalitní verzi kombinující sportovní eleganci a jedinečnou akustickou zkušenost.
Od května 2011 do května 2012 probíhala důkladná modernizace pohonných jednotek Scénicu v souvislosti s uvedením dvou nových motorů z rodiny Energy. Společným rysem těchto nových motorů je nízká spotřeba paliva, nízká produkce emisí CO2, nízké provozní náklady a větší potěšení z jízdy. Kompaktní jednoprostorové vozidlo se s motorem Energy dCi 130 úspěšně rozjelo v květnu 2011. Dále bude v roce 2012 Scénic nabízen s úplně novým benzinovým motorem Energy TCe 115.
Od května 2011 je Scénic vybaven motorem Energy dCi 130 (nebo R9M). S touto pohonnou dieselovou jednotkou 1,6 litru dosahuje jedinečných výkonů: 115 g CO2/km a 4,4 l/100 km, což představuje o 20 % nižší spotřebu oproti motoru 1,9 dCi 130 (F9Q), který nahrazuje. Díky tomuto motoru spojujícímu nízkou spotřebu a výkony se Renault Scénic a Grand Scénic staly nejméně náročnými vozidly ve své kategorii.
Technické parametry motoru Renault Energy dCi 130
Obnovení technologického „balíčku“ motoru Energy dCi 130:
Systém Stop & Start s rekuperací energie při zpomalení (Energy Smart Management).
Recirkulace výfukových plynů (EGR): Motor Energy dCi 110 získává nízkotlakou technologii EGR. Výfukové plyny, které jsou následně rekuperovány, jsou chlazeny v nízkotlakém výměníku a poté jsou opět vedeny k turbodmychadlu, kde jsou smíseny s nasávaným vzduchem. Díky této technologii se zvýší přeplňovací tlak. Tyto plyny jsou pak chlazeny vzduchem v chladiči přeplňování a dochází k jejich druhému spalování. Tento okruh nazvaný „studený“ umožňuje snížení emisí oxidu dusíku účinněji než u tradiční vysokotlaké technologie EGR, a to při zachování optimální účinnosti motoru a optimálního spalování.
Samoregulační termostatické olejové čerpadlo: Zdvihový objem čerpadla se nastavuje podle tlaku oleje, který je v daný okamžik přesně potřebný, a tak se sníží spotřeba energie. Snímač teploty oleje řídí v reálném čase chod čerpadla, čímž se sníží tření způsobené viskozitou s přímým ziskem na spotřebě paliva.
Nová architektura oblasti turbodmychadla: snížení poklesu tlaku díky inovační architektuře turbodmychadla. Dráha, kterou urazí nasávaný vzduch, je zjednodušená, což zvyšuje účinnost turbodmychadla a při stejné spotřebě paliva se dosáhne vyššího výkonu.
Turbodmychadlo s proměnlivou geometrií s nízkou setrvačností: reakční doba při nízkých otáčkách je vylepšena díky lepšímu dimenzování turbíny.
Vstřikovací trysky (individualizovaný úhel paprsku vstřikování): rozptyl paliva tímto paprskem je přesnější a výrazným způsobem zlepšuje spalování (-15 % nedopalu) v přímý prospěch spotřeby a emisí CO2.
Omezení tření
Na jaře 2012 dostanou Scénic a Grand Scénic také novou pohonnou benzinovou jednotku Energy TCe 115, která má o 20 % nižší spotřebu a emise oproti motoru 1,6 16v 110.
Mechanická strategie Renaultu
Použití tří nových motorů u Scénicu je jasným příkladem ambiciózní politiky Renaultu vytyčenou Jacquesem Prostem, ředitelem mechanického inženýrství.
„Naše mechanická strategie se opírá o dva směry: jedním směrem je zavádění nových technologií pro spalovací motorové hnací jednotky – dieselové a benzinové; druhým směrem je vyvíjení řady elektrických motorových hnacích jednotek. Díky této strategii má naše řada evropské prvenství týkající se emisí CO2.“
Renault zahájil 1. září 2011 „útok“ v oblasti mechaniky pravidelným uváděním nových motorů řady Energy na trh. Tato řada motorů Renault Energy představuje:
Mechanický výkon, který se opírá o vysokou technologickou úroveň Renaultu v F1. S motory Energy umožňuje Renault svým zákazníkům, aby využili vysoké technologické úrovně získané při závodech. Díky 34 letům zkušeností v F1 a 10 titulům mistra světa mají konstruktéři k dispozici veškeré jedinečné technologie z této řady.
Technologie. Tyto pohonné jednotky vycházející z downsizingu nové generace – s přidaným systémem Stop & Start a s využitím brzdné energie – a ze zcela nové technologie pro tuto velikost zdvihového objemu.
Společná filozofie. Spočívá ve výrazném snížení spotřeby paliva, emisí CO2 a provozních nákladů a přitom nabízí potěšení z jízdy díky nárokům na kvalitu na všech úrovních.
Scénic nabízí dvě technologické novinky umožňující lepší komfort a pohodu: systém Visio System® a asistenta rozjezdu do kopce. Jednoprostorové vozidlo prošlo také modernizací multimediálních funkcí se zachováním vybavení, které bylo úspěšné, např. Carminat TomTom® nebo akustický systém Bose®.
Renault Scénic a Grand Scénic patří k prvním vozidlům řady Renault využívajícím zařízení Visio System®. Přispívá k posílení bdělosti řidiče a lepšímu nočnímu vidění díky dvěma funkcím:
- První funkcí je upozornění na vybočení z jízdního pruhu: kamera snímá čáry vymezující jízdní pruhy a zvukovým signálem upozorní řidiče v případě, že nechtěně opustil jízdní pruh.
Druhou funkcí jsou automatická dálková světla: tatáž kamera rovněž monitoruje světlomety a světla okolních vozidel a osvětlené zóny a automaticky přizpůsobí osvětlení vozidla (přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly). Doba používání dálkových světel je více než čtyřnásobná, což představuje větší bezpečnost jak pro řidiče samotného, tak i pro řidiče protijedoucích vozidel.
Sériově jsou nabízeny nové služby, které zvyšují komfort při jízdě: např. asistent rozjezdu do kopce nebo dálniční režim blikačů, který umožní díky jedinému stisknutí sdruženého ovladače spustit sérii tří signálů upozorňujících na změnu jízdního pruhu.
Pokud jde o modernizaci multimédií, nové rádio, které sériově nabízí připojení Bluetooth, USB a iPodu, je k dispozici již od úrovně vybavenosti verze Expression. Přední strana má ergonomičtější provedení a ovládání je intuitivnější.
Scénic a Grand Scénic si také uchovávají výbavu, která až do nynějška přispívala k jejich úspěchu:
Systém audio Bose®, hifi zvuk na míru
Od roku 2007 Renault svěřuje do péče společnosti Bose® vývoj vysoce kvalitního audiosystému. Audiosystémy Bose® jsou nastaveny na míru kabiny, čímž poskytují čistou a reálnou reprodukci srovnatelnou s kvalitou živého koncertu. Pro zajištění požitku z realistického zvuku ve vozidle Scénic spolupracovaly společnosti Renault a Bose na sestavení a zakomponování audiosystému poskytujícího vysoký akustický výkon s uchováním prostoru a pohodlí v kabině vozidla. Tento skutečně technologický úkol byl vyřešen použitím nové řady audiosystémů pocházejících přímo z výzkumů společnosti Bose. Tento systém nazvaný Bose® Energy Efficient Series je o 30 % kompaktnější, o 40 % lehčí a o 50 % energeticky úspornější ve srovnání s klasickým audiosystémem. V rámci integrace byly nutné značné úpravy pro umístění basového reproboxu pod sedadlo spolujezdce. Nová zvláštní podlaha u Scénicu (jedná se o premiéru v řadě Renault) umožňuje reprodukci realistických hlubokých tónů v celém vozidle. Systém Bose® Energy Efficient Series vozidla Renault Scénic se skládá:
- ze 4 výškových neodymových reproduktorů 2,5 cm
- ze 2 reproduktorů „High Motor Force“ 16,5 cm
- ze 2 neodymových reproduktorů 13 cm
- z 1 basového reproduktoru „High Motor Force“ 11,5 cm integrovaného do reproboxu s bassreflexem o objemu 6 litrů.
- z 1 digitálního zesilovače „Energy Efficient“ se systémem digitálního zpracování signálu Bose® a 7 nezávislých korekčních kanálů.
„Take care“ – značka Renaultu pro pohodu
V roce 2010 Renault zavedl značku 100% pohody nazvanou „Take care“. Značka byla použita u vozidla vyšší třídy Latitude a Scénic Collection 2012 se může rovněž pochlubit touto značkou u některých z jeho příslušenství:
- teflonová povrchová úprava (Teflon®) proti skvrnám a znečistění textilních částí sedadel (od verze Dynamique)
- vysoce komfortní opěrky hlavy Grand Confort.
- sériový senzor kvality vzduchu Air Quality Sensor u regulované klimatizace. Jeho cílem je čistý a regulovaný vzduch. Jakmile se vozidlo dostane do znečistěného prostředí, senzor Air Quality Sensor integrovaný do regulované dvouzónové klimatizace automaticky aktivuje recyklaci vzduchu. Na TFT displeji se zobrazí příslušné symboly.
Osvědčené technologie v oblasti bezpečnosti
Při uvedení na trh v roce 2009 získaly Renault Scénic a Grand Scénic 5 hvězdiček Euro NCAP. Kompaktní jednoprostorová vozidla poskytují aktivní a pasivní bezpečnost na nejvyšší úrovni díky nejúčinnějším technologiím, např.:
Scénic a Grand Scénic poskytují optimální pohodlí a modularitu. Jsou to jejich silné stránky, které přinesly úspěch segmentu kompaktních jednoprostorových vozidel a zejména jejich průkopníkovi.
Již od své koncepce v roce 2009 byla 3. generace kompaktního jednoprostorového vozidla navržena pro maximální spokojenost všech cestujících na palubě.
V případě úložných prostorů, které jsou rozmístěny po celé kabině, nabízí Scénic a Grand Scénic rekordní objem v rozsahu 86 až 92 litrů (podle verze).
Scénic nabízí další modularitu díky sklopení druhé řady sedadel a předního sedadla spolujezdce. Odebráním sedadel druhé řady lze získat větší objem nákladového prostoru. Na palubě sedmimístného Grand Scénicu lze také zvětšit objem zavazadlového prostoru díky sedadlům ve třetí řadě sklopným do podlahy. Po odebrání sedadel druhé řady přesahuje objem nákladového prostoru 2 m3. Aby se usnadnil přístup k sedadlům ve třetí řadě, je na boku postranních sedadel druhé řady umístěna páčka umožňující okamžité sklopení opěradla. Díky zvedáku lze sedadlo sklopit tak, že je jedním jednoduchým a rychlým pohybem umožněn úplný přístup do zadní části.
Na počátku vylepšování nejlepších kompaktních jednoprostorových vozidel řady Renault bylo prosté zjištění, že v segmentu, který pozvolna ohrožují crossovery a SUV, konkurence narůstá, a stanoveným cílem je: mít stále vedoucí postavení.
„Doba, kdy Scénic jakožto původce segmentu byl na trhu jediným kompaktním jednoprostorovým vozidlem, je již pryč. Dnes existuje více než patnáct modelů, které s ním soupeří o prvenství! Proto je nutné zůstat na vrcholu, pokud jde o svůdnost a přitažlivost, aby naši zákazníci nebyli svedeni jinými značkami.“ Yves Bazin, manažer marketingového produktu Scénic
Průkopník segmentu má tedy za sebou velmi úspěšnou minulost. Scénic, první úspěšné kompaktní jednoprostorové vozidlo, bylo uvedeno na trh v roce 1996. Od té doby byly v továrně Douai (na severu Francie) vyrobeny již tři generace s celkovým počtem téměř 4 milionů kusů.
První generace je určitě nejvýznamnější. V letech 1996 až 2003 se prodaly dva miliony vozidel Mégane Scénic. Vozidlo získalo cenu Auto roku 1997. Druhá generace byla uvedena na trh v roce 2003 a zažila uvedení vozidla Grand Scénic na trh (1 500 000 vozidel). Dvojice zažila obnovu v roce 2009 s třetí generací, které se do dneška prodalo přes 450 000 kusů.
Kolekce 2012 má jasný cíl: mít stále vedoucí postavení v daném segmentu a dále navazovat na úspěšnou minulost jednoprostorových vozidel. Takto oživená dvojice Scénic a Grand Scénic je od ledna 2012 uvedena na trh nejprve v Evropě. V průběhu roku 2012 bude stejně jako předchozí generace rovněž k dispozici v síti Renault po celém světě.