Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
V rámci soutěže Shell Eco-marathon Europe 2014 předvedlo skvělé výsledky svého celoročního snažení 198 studentských týmů z 27 zemí.
Na náročném městském okruhu v Rotterdamu nakonec padly čtyři rekordy ve dvou hlavních kategoriích. Do zápolení o to, který z týmů dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh nebo 1 litru paliva s vlastnoručně navrženým a vyrobeným vozítkem, se bohužel nezapojili žádní čeští zástupci.
Kategorii Prototypů opět ovládl už téměř tradiční vítěz – tým Microjoule-La Joliveri z Francie. Nejenže získal první místo, ale překonal i svůj dosavadní rekord výsledkem 3 314,9 km/l, díky čemuž by rovník objel na pouhých 12,5 litru paliva. Studenti z Grazu zase na 1kWh elektrické energie ujeli 1 091 km.
V kategorii UrbanConcept, zaměřené na konvenčnější studie vozidel, uspěl taktéž francouzský tým Lycee Louis Delage s nejlepším výsledkem a zároveň novým rekordem ve třídě benzinových motorů 468,8 km (zlepšení o 73,1 km oproti loňskému výsledku). Tým Sluchtspecht z University aplikovaných věd v Offenburgu opět posunul hranice kategorie naftových motorů na 389 km, ve třídě palivových článků se pak studenti z Microjoule-La Joliveri dostali až na 150,5 km.
Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu dodává: “Byl to snad ten úplně nejlepší ročník. Počasí vyšlo téměř perfektně, týmy dokázaly, že jsou opět o mnoho zkušenější a skvěle připravené, což se odrazilo do úžasných výsledků. Opravdu doufáme, že se studentské inovace v budoucnu promítnou do výroby běžných vozů.“ Jedna taková, zcela výjimečná, inovace byla představena portugalským týmem AERO@UBI, jehož vůz ovládal pohyb řidičova těla namísto volantu. Už nyní je jasné, že v příštím roce čekají na studenty nové výzvy. Například se jako další typ pohonu objeví CNG, což bude výzvou pro stávající i nové týmy.
Hledají se české týmy pro rok 2015
Žádný český tým se bohužel zatím nechopil příležitosti netradiční a náročný městský okruh vyzkoušet se svým originálním vozem. Naposledy se studenti českých vysokých škol v této mezinárodní soutěži představili roku 2005, kdy v kategorii vozidel s vodíkovým pohonem získali čtvrté místo. V dalších ročnících soutěže své zastoupení Česká republika neměla.
„Každého ročníku Shell Eco-marathon Europe se účastní nejlepší evropské technické vysoké i střední školy a zapojení do soutěže je působivou položkou v životopisu každého studenta technického oboru. Nemůžu nezmínit jedinečnou soutěžní atmosféru a možnost porovnat své schopnosti a dovednosti s vrstevníky z jiných zemí,“ popisuje Petr Šindler, ze společnosti Shell Czech Republic a.s., který má na starosti komunikaci evropské soutěže. „Studium technických oborů má u nás tradici a dovednosti českých inženýrů jsou historicky známé, navíc současný český automobilový průmysl hraje významnou roli v evropském meřítku. Věřím, že se do dalšího ročníku v roce 2015 najdou talentovaní studenti technických oborů, kteří budou hájit barvy České republiky. Jsme připraveni jim poskytnout maximální možnou podporu v rámci celé soutěže.“
Shell Eco-marathon Europe 2014: Výsledky jednotlivých kategorií (rekordy jsou zvýrazněny)
Kategorie Prototypů |
Vítěz |
Výsledek |
Benzinový pohon |
La Joliverie – Lycee Saint-Joseph La Joliverie (FR) |
3 314,9 km/l |
Naftový pohon |
IUT GMP Valenciennes – I.U.T Valenciennes (SPA) |
1 300,1 km/l |
Vodíkový pohon (Palivový článek) |
H2A – Hogeschool Van Amsterdam (NL) |
428,5 km/kWh |
Pohon na baterie |
TERA TU Graz – T.U. Graz (AUT) |
1 091,6 km/kWh |
Alternativní paliva (E100 + GTL) |
SA de Toulouse – Universite Paul Sabatier Toulouse (FR) |
2 757,2 km/l |
Kategorie Prototypů |
Vítěz |
Výsledek |
Benzinový pohon |
Lycee Louis Delage – Lycee Louis Delage (FR) |
468,8 km/l |
Naftový pohon |
Schluckspecht – University Of Applied Sciences Offenberg (GR) |
389,0 km/l |
Vodíkový pohon (Palivový článek) |
La Joliverie Polytech Nantes – Polytech Nantes (FR) |
150,5 km/kWh |
Pohon na baterie |
Electricar Solution – Lycee Des Metriers De l’ Energie Arles (FR) |
312,1 km/kWh |
Alternativní paliva (E100 + GTL) |
DTU Roadrunners – Technical University Of Denmark (DN) |
599,0 km/l |