Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Rakouský specialista na nízkou spotřebu Gerhard Plattner úspěšně absolvoval s vozem Volkswagen Transporter 2.0 TDI EU6 „ECOnomy Tour 2016“ na trase Praha – Hannover – Praha.
Světový rekordman v hospodárné jízdě překonal v barvách českého zastoupení značky Volkswagen Užitkové vozy se sériově vyrobeným vozem bez jakýchkoli speciálních úprav celkovou vzdálenost 1 058 kilometrů průměrnou rychlostí 70 km/h při průměrné spotřebě paliva 4,91 l/100 km. Na regulérnost měření spotřeby paliva dohlédla nezávislá organizace IPMC.
„Když jsme plánovali tuto jízdu, říkali jsme si, že by bylo skvělé jet nějakých 10 procent pod normovanou spotřebu. Gerhard Plattner ale dokázal zajet dokonce o téměř 20 % méně než je kombinovaná spotřeba, což je absolutně fantastický výkon, před kterým musíme skutečně smeknout! Zároveň platí, že naše vozy zvládají jak dynamickou, tak i úspornou jízdu a záleží jen na řidiči, jaký režim preferuje,“ říká Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika.
Gerhard Plattner vyjížděl z Prahy v úterý 7. června 2016 za volantem skříňové verze modelu Transporter T6 2.0 TDI EU6 s výkonem 110 kW/150 k a šestistupňovou mechanickou převodovkou, v metalickém odstínu modrá Acapulco. Tato verze legendárního Transporteru se může pochlubit normovanou spotřebou paliva EU 7,3/5,4/6,1 l/100 km (město/mimo město/kombinovaná). Jedna náplň palivové nádrže musela Plattnerovi vystačit na celou cestu do Hannoveru i zpět do Prahy. V cíli, ve středu 8. června 2016, po ujetí 1 058,7 km, z toho 180 km v dopravní zácpě, ukazoval palubní počítač Transporteru dojezd ještě 510 km na zbývající množství paliva a velmi solidní průměrnou rychlost 70 km/h. Průměrná spotřeba byla oficiálně změřena nezávislou organizací International Police-Motor Corporation na 4,91 l/100 km.
„Když jsem končil dohodnutou trasu, měl jsem v nádrži palivo ještě na 510 km, ale upřímně řečeno, už jsem vůbec neměl chuť jet dál,“ narážel Plattner v cíli ECOnomy Tour 2016 na fakt, že měl kvůli spotřebě vypnutou klimatizaci i zavřená okna. „Otevřené okno totiž způsobí větší spotřebu než zapnutá klimatizace,“ poznamenal.
„Nejnižší spotřeby – 4,6 l/100 km – jsem dosáhl v úseku kolem Postupimi, kde bylo vedro kolem 30 stupňů. Čím vyšší je totiž okolní teplota, tím nižší je odpor vzduchu, a tedy i spotřeba. To jsem se ale značně potil…“ dodal Gerhard Plattner, jehož průměrná rychlost v tomto úseku byla 73 km/h.
„Je nám jasné, že nikdo v reálném provozu takto jezdit nebude. Ale Gerhard Plattner prokázal, že při dodržování zásad hospodárné jízdy lze i v běžném provozu již tak nízké provozní náklady našich vozů ještě podstatně snížit. Ročně může jít úspora až do desítek tisíc korun, což je samozřejmě pro každého podnikatele velmi vítaný bonus,“ řekl Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy.
A jaké jsou tipy světového rekordmana pro jízdu s nejnižší možnou spotřebou paliva? „Cestovní rychlost na rovné silnici jsem se snažil držet relativně vysokou, přibližně 110 až 120 km /h. Snažil jsem se, aby auto co nejvíc ‚plachtilo‘, to znamená jet předvídavě, s minimálním brzděním. Ideální by bylo jet odsud až do Hannoveru bez šlápnutí na brzdu, protože každé brzdění předpokládá následnou akceleraci, která vyžaduje dodatečnou energii, a to stojí peníze…“ popisuje svůj hospodárný styl řízení Plattner.
To je však v reálném provozu prakticky nemožné, a tak je třeba vhodně přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a využívat nejmodernější úsporné systémy. Plattner k tomu říká: „Za překážkou to chce přidat plyn poměrně svižně a ve městě nebo v dopravních kolonách velmi pomáhá start-stop systém, který vozidlo mělo. Vzduchové pytle za kamiony jsem nevyužíval, protože bych musel jet velmi těsně za nimi, a to je velmi nebezpečné. Ideální by bylo jet za kamiony ve vzdálenosti cca 30 až 40 metrů, aby se využil efekt sání vzduchu, ale to vám každou chvíli někdo do mezery vjede, takže musíte brzdit. Nejrozumnější je proto zvolit svoji vlastní rychlost a tu držet.“
Rakouský motoristický novinář Gerhard Plattner je již desítky let uznávaným specialistou na dálkové automobilové jízdy s co nejnižší spotřebou, které velmi často absolvuje s vozy koncernu Volkswagen. Na první hospodárnou jízdu se vydal již v době ropné krize s osmiválcovým Porsche 928 a jejím cílem nebylo vytvořit rekord, ale ukázat, že i s takovým vozem lze jezdit relativně hospodárně. Za své výkony byl specialista na jízdu s lehkou nohou několikrát zapsán do Guinessovy knihy rekordů, která navíc Plattnera prohlásila za „nejvšestrannějšího řidiče světa“. Plattner má na svém kontě desítky rekordů v hospodárné jízdě automobilem i celou řadu pozoruhodných rychlostních výkonů. Mezi jeho rekordy patří například 1 000 km Německem s průměrnou spotřebou 2,12 l/100 km, non-stop cesta patnácti zeměmi Evropy za 100 eur na palivo, nejrychlejší objetí světa automobilem (za 28 dnů) i nejhospodárnější jízda kolem světa (3,78 l/100 km) nebo rekordní jízdy na závodním okruhu. Gerhard Plattner si vysloužil zápis do Guinessovy knihy rekordů například v roce 2003 ujetím 4 683 kilometrů 20 evropskými zeměmi s vozem Volkswagen Lupo 3L TDI s průměrnou spotřebou paliva pouhých 2,78 l/100 km. Z limitu 100 eur na palivo nakonec utratil 90,94 eura. V témže roce ujel za téměř shodnou částku 3 129 kilometrů s větším modelem Polo TDI, jehož průměrná spotřeba byla 3,95 l/100 km. V obou případech přitom byla průměrná rychlost více než 80 km/h.
Plattner se nevyhýbá ani automobilům značky Volkswagen Užitkové vozy a vždy se maximálně snaží, aby jeho hospodárné jízdy odrážely podmínky reálného provozu. V roce 2007 překonal Gerhard Plattner vzdálenost 9000 kilometrů 24 evropskými zeměmi s modelem Caddy EcoFuel na stlačený zemní plyn za pouhých 419 eur. Během této i dalších rekordních jízd, například v roce 2002 s vozem Volkswagen Golf IV, zavítal Plattner také do České republiky. Mezi pozoruhodné zkoušky odolnosti patřila jízda z norského Hammerfestu do senegalského Dakaru s vozem Volkswagen Multivan T5 4Motion. Rakouský rekordman s ním ujel v roce 2004 téměř 11 000 km za pouhých 14 dní.
Jízda ECOnomy Tour 2016 na trase Praha-Hannover-Praha se uskutečnila u příležitosti oslav 60. výročí zahájení výroby modelu Transporter v závodě Hannover. Volkswagen T6 (Transporter, Multivan, Caravelle, California) je bestsellerem značky Volkswagen Užitkové vozy na českém trhu a stejně jako jeho předchůdci boduje u zákazníků vyspělou technikou, kvalitou, spolehlivostí, hospodárností, bezpečností, komfortem a dlouhou životností. Další předností je mimořádně široké portfolio variant, včetně verzí s pohonem všech kol 4Motion a dvouspojkovou převodovkou DSG, které vychází vstříc jakýmkoli potřebám. Kromě užitkových modelů Transporter mají zákazníci na výběr rovněž osobní modely Multivan, Caravelle a California. Pro speciální účely jsou koncipovány podvozky s kabinou, které lze doplnit nástavbou střiženou přesně na míru potřeb zákazníka. K dispozici jsou technicky vyspělé jednotky TSI a TDI v širokém rozsahu výkonů od 62 kW (84 k) do 150 kW (204 k), které se vyznačují suverénní výkonovou charakteristikou, kultivovaným během a minimální spotřebou paliva. Šestá generace modelové řady Transporter byla uvedena na český trh v září 2015 a ihned si získala velkou přízeň zákazníků. Od ledna do května 2016 bylo v České republice registrováno 1 095 nových vozů modelové řady T6 (Transporter, Multivan, Caravelle, California), což odpovídá meziročnímu nárůstu o 8,2 %. Transporter je s pozoruhodným tržním podílem kolem 40 % hlavním pilířem úspěchu značky Volkswagen Užitkové vozy v České republice.
Foto:Volkswagen