MotorInfo

Range Rover slaví 45 let

13.7.2015 09:10
Range Rover slaví 45 let

Kultovní Range Rover slaví 45. narozeniny. Společnost Land Rover na březnovém mezinárodním autosalonu v New Yorku představila novou vlajkovou loď Range Rover v podobě exkluzivního modelu SVAutobiography. Historickým šestimiliontým vozem Land Rover se pak stal Range Rover Vogue SE, který v dubnu sjel z výrobní linky v Solihullu.

Range Rover za posledních 45 let přinesl do automobilového průmyslu řadu novinek. Kromě mnoha vyspělých technologií, z nichž se řada stala v automobilovém průmyslu standardem, byl původní Classic uveden jako „ukázkový příklad průmyslového designu“. Model se stal prvním vozem vystaveným ve světoznámém muzeu Louvre v Paříži.

Poslední, čtvrtá generace Range Roveru představuje vrcholný model značky. Kombinuje terénní schopnosti ve své třídě s řadou nejmodernějších zážehových, vznětových a hybridních pohonných jednotek. Nabízí tak kombinaci kultivovanosti, komfortu a schopností.

„Range Rover byl v roce 1970 prvním luxusním SUV světa a o 45 let později stále udává směr. Nejnovější generace je velmi atraktivním a zároveň nejpropracovanějším Land Roverem. Kombinuje neobyčejný komfort se špičkovými technologiemi a nabízí skvělý zážitek z jízdy v luxusním SUV,“ řekl Nick Rogers, Jaguar Land Rover Director Global Engineering Operations.

Originální Range Rover z roku 1970 kombinoval výborné jízdní vlastnosti na silnici s nekompromisními terénními schopnostmi. Současná čtvrtá generace byla uvedena v roce 2012 a byla prvním SUV s lehkou celohliníkovou Model SVAutobiography vyrábí divize Land Rover Special Operations. Jde o nejluxusnější a nejvýkonnější sériově vyráběný Range Rover v dlouhé pětačtyřicetileté historii vozu a je k dostání s dvoubarevným lakem a zážehovým V8 o výkonu 550 koní. Letos si Land Rover také připomíná 21 let od zavedení exkluzivního označení Autobiography. 

Loni se stal Range Rover prvním vozem vybaveným inovativním systémem All-Terrain Progress Control (ATPC). Jde o technologii, která zlepšuje terénní schopnosti díky samočinnému udržování velmi nízké rychlosti při překonávání překážek, což řidiči dovoluje soustředit se na řízení vozidla. 

Předchozí generace modelu Range Rover 

Příběh modelu Range Rover se začal psát v 60. letech. Výroba prvního prototypu byla zahájena v roce 1966. Kompletní vůz byl představen v roce 1970 v Cornwallu, kde získal uznání kritiky.

První generace – Classic (1970–1994)

První generace, známá jako Classic a původně dostupná pouze s dvoudveřovou karoserií, se začal prodávat v roce 1970. Měla lehký hliníkový V8, stálý pohon všech kol a kotoučové brzdy na všech kolech. Během 25 let jeho života byla uvedena řada variant a vylepšení, včetně čtyřdveřové verze v roce 1981 a samočinné převodovky v roce 1982.

Další inovace následovaly v rychlém sledu. V roce 1986 přišel první Range Rover se vznětovým motorem a v roce 1989 se stal prvním vozem s pohonem 4x4 vybaveným ABS. Poté v roce 1992 oslavil další prvenství mezi SUV díky zavedení systému elektronické kontroly trakce a samočinného elektronicky řízeného pneumatického odpružení.

Range Rover byl pověstný dobrými terénními schopnostmi, což potvrdil v mnoha ostře sledovaných vytrvalostních testech. V roce 1972 se stal prvním vozem, který dokončil 29 000 km dlouhou expedici napříč Amerikou uspořádanou britskou armádou, která zahrnovala nebezpečný přejezd propasti Darién v Jižní Americe. V roce 1974 následovalo úspěšné absolvování 12 000 km dlouhé cesty napříč Saharou za 100 dní.

Jeho pověst vzrostla i vítězstvím ve třídě 4x4 v 30 000 km dlouhém maratónu Londýn-Sydney v roce 1977 a triumfem v prvním ročníku rallye Paříž-Dakar v roce 1979. V roce 1985 pak Range Rover ‚Bullet‘ se vznětovým motorem překonal 27 rychlostních rekordů.

Druhá generace – P38a (1994–2001)

Range Rover druhé generace neboli P38a získal označení podle budovy 38A v Solihullu, kde probíhal jeho vývoj. Na trh dorazil v roce 1994 a přinesl ještě luxusnější interiér, lepší jízdní vlastnosti na silnici a v terénu byl ještě schopnější. Hlavní designové prvky okamžitě prozrazovaly, že jde o Range Rover. Kultovní silueta, plovoucí střecha, ‚véčková‘ kapota, prakticky dělené dveře zavazadlového prostoru a nepřerušená boční linie přetrvaly do dnešního dne.

Mezi nejvýznamnější technologické novinky patřil výškově nastavitelný podvozek a vylepšená řada motorů. Vznětová jednotka o objemu 2,5 litru a zážehové verze V8 o objemu 3,9 a 4,6 litru poskytovaly vyšší výkon.

V roce 1999 stvořil Land Rover do té doby nejluxusnější Range Rover v podobě speciální edice Linley. Vůz v ceně 100 000 liber byl inspirován designérem nábytku lordem Linleym a vyrobeno bylo pouze deset exemplářů. Všechny měly černý lak sladěný s černým koženým čalouněním, koberce s vysokým vlasem a obložení interiéru v barvě Piano Black. Byl to jeden z prvních luxusních vozů se satelitní navigací a kabina byla dokonce vybavena televizorem. 

Třetí generace – L322 (2001–2012)

Range Rover třetí generace s sebou přinesl ve všech oblastech výrazné pokroky ve srovnání s jeho předchůdci. Byl větší a prostornější než P38a, interiér byl inspirován designem luxusních jachet, kvalitním nábytkem a prvotřídními sedadly v letadlech. Stal se prvním vozem s multimediálním systémem s displejem s funkcí duálního zobrazení, umožňující řidiči sledovat pokyny satelitní navigace, zatímco cestující sledují film na DVD. 

S vývojem technologií motorů se řada modelu Range Rover třetí generace rozšiřovala.  Nejprve přišel v roce 2005 zážehový V8 o objemu 4,2 litru přeplňovaný kompresorem, v roce 2006 následoval vznětový motor TDV8 a o tři roky později byl zaveden zcela nový pětilitrový zážehový V8.

 

Foto:Range Rover