MotorInfo

PSA Peugeot Citroën v 1. pololetí 2014

2.8.2014 07:09
PSA Peugeot Citroën v 1. pololetí 2014

Strategický plán skupiny PSA Peugeot Citroën „Back in the Race“ přináší první výsledky.

Obrat skupiny činí 27,6 miliard € a obrat automobilové divize 18,6 miliard €, což je ve srovnání s prvním pololetím roku 2013 stabilní výsledek. Hospodářský výsledek z provozní činnosti výrazně vzrostl, celkem o 477 milionů € pro skupinu a o 7 milionů € pro automobilovou divizi. Pozitivní volné hotovostní prostředky (free cash-flow) dosáhly 1 514 milionů €. Provozní volné hotovostní prostředky (free cash-flow) mimo vliv jednorázových opatření (prodej nemovitostí za 130 milionu €) a mimo restrukturalizační náklady (-283 milionů €) činí 1 667 milionů €.

Tyto výsledky ilustrují první kroky uskutečněné v rámci strategického plánu „Back in the Race“, které se týkaly stanovování cen a zlepšování konkurenceschopnosti, kde zejména došlo k překonání kritického bodu skupiny. Na mezinárodní úrovni úspěšně pokračuje růst v Číně a skupina snižuje své ztráty v Latinské Americe a v Rusku.

I ve druhém pololetí však trvají rizika a výzvy spojené zejména s nejistotou v zemích s rozvíjející se ekonomikou, trvalou situací nepříznivých směnných kurzů, slabým oživením trhů ve Francii, s dopady přechodu k normě Euro 6.2 na rentabilitu a s vyššími riziky při zásobování továren.

„Díky závazku všech zaměstnanců skupiny v rámci strategického plánu Back in the Race sklízí skupina PSA Peugeot Citroën první výsledky své transformace. Zůstáváme však striktní a soustředění na provádění našeho plánu do doby, než bude naše oživení dokončeno,“ prohlásil předseda představenstva PSA Peugeot Citroën Carlos Tavares.

Obrat skupiny činil v prvním pololetí roku 2014 celkem 27 616 milionů €, což je v porovnání s prvním pololetím roku 2013 stabilní výsledek. Obrat automobilové divize činí 18 610 milionů €, což je v porovnání s prvním pololetím roku 2013 rovněž stabilní výsledek, přičemž produktový mix a pozitivní vliv cen nevyvážily velmi negativní kolísání směnných kurzů.

Hospodářský výsledek z provozní činnosti činí 477 milionů € oproti -100 milionům €v prvním pololetí roku 2013. Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize činí 7 milionů € oproti -538 milionům €ve stejném období roku 2013, zejména díky vývoji sortimentní nabídky a cen, který odráží úspěch nových vozů značky Peugeot, Citroën a DS a politiku tvorby cen. Odpovídá rovněž pokračování politiky snižování fixních nákladů. Tyto vlivy kompenzují negativní dopad směnných kurzů ve výši -251 milionů €. Pokud by se do výsledků za 1. pololetí započítal podíl ve společných podnicích DPCA a CAPSA, dosahoval by hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize +128 milionů €. Jednorázové provozní výnosy a náklady činí -100 milionů €, zejména kvůli restrukturalizačním nákladům automobilové divize.

Finanční výsledek dosáhl -344 milionů €, což je o 99 milionů € méně než na konci června 2013, tento rozdíl odpovídá především výjimečnému výnosu, kterého bylo dosaženo v roce 2013 při prodeji akcií BNP Paribas, zatímco finanční náklady zůstávají podobné jako v prvním pololetí roku 2013. Čistý zisk činí -42 milionů €, v porovnání s -433 miliony € v prvním pololetí roku 2013.

Hospodářský výsledek z provozní činnosti banky Banque PSA Finance činí 172 milionů €, což je o 26 milionů € méně než 30. června 2013. Tento výsledek odráží vývoj trhů a situaci refinancování banky. V červenci byla podepsána dohoda s bankou Santander o evropském strategickém partnerství, díky čemuž bude možné omezit využívání státní záruky francouzské vlády.

Hospodářský výsledek z provozní činnosti společnosti Faurecia činí 311 milionů €, což je o 55 milionů € více než k 30.červnu 2013, vlivem mezinárodního růstu a především růstu v Číně.

Free cash flow činí 1 514 milionů €, díky zlepšení provozního kapitálu a potřeby provozního kapitálu (+1 139 milionů € za toto období), což odráží především akční plány na snižování skladových zásob a optimalizaci dodavatelského řetězce. Dopad na něj má výrazná sezónnost výplaty dividend v 1. pololetí a sezónnost činnosti, která mimo jiné ovlivňuje potřebu provozního kapitálu.

Provozní free cash-flow skupiny bez dopadu restrukturalizačních nákladů (-283 milionů €) a bez vlivu jednorázových opatření (130 milionů €, což je především výnos z prodeje nemovitostí) činí 1 667 milionů €.

Na konci června 2014 činí skladové zásoby 406 200 vozů (včetně nezávislé sítě), což je o 30 400 vozů méně než na konci června 2013.

Čistá finanční pozice průmyslových a obchodních aktivit činí k 30. červnu 2014 celkem +224 milionů € oproti čistému zadlužení -4 181 milionů € k 31. prosinci 2013, při započtení 2 916 milionů € získaných navýšením jmění skupiny, k němuž došlo v dubnu a květnu 2014.

Likvidita skupiny dosáhla 15 024 milionů €, z toho 4 150 milionů € z obnoveného sdruženého úvěru, oproti 10 140 milionům € likvidity a 3 550 milionům € úvěrů na konci prosince 2013.

Vyhlídky

Skupina očekává, že na evropském automobilovém trhu dojde v roce 2014 k poklesu o cca 3 %. V Číně by mělo dojít k nárůstu o přibližně 10 %, trhy Latinské Ameriky by měly zaznamenat pokles o přibližně 7 % a ruský trh o cca 10 %.

Cílem skupiny je dosáhnout pozitivních volných provozních hotovostních prostředků nejpozději v roce 2016 a v období 2016-2018 získat kumulované provozní hotovostní prostředky ve výši 2 miliardy euro. Dalším cílem je dosáhnout v roce 2018 u automobilové divize provozní marževe výši 2 %, s cílem 5 % v příštím střednědobém plánu 2019-2023.