MotorInfo

PSA Peugeot Citroën v 1. pololetí 2012

12.7.2012 14:26
PSA Peugeot Citroën v 1. pololetí 2012

V prvním pololetí dosáhly světové prodeje skupiny PSA Peugeot Citroën 1 619 000 vozů.

Světové automobilové trhy v průběhu prvního pololetí roku 2012 vzrostly o 7 %. Hlavním hybnou silou tohoto růstu je asijský a ruský trh, kde byl zaznamenán shodný růst 14,4 %. Čínský trh s osobními vozy vzrostl za první pololetí o 6,8 %. V Evropě, která se potýká s velmi obtížnými ekonomickými podmínkami, zaznamenal trh s osobními a lehkými užitkovými vozy výrazný pokles o 7,2 %. Toho zhoršení je více či méně výrazné, v jednotlivých zemích se liší:

  •             -21,5 % v Itálii
  •             -13,3 % ve Francii
  •             -10,2 % ve Španělsku
  •             +0,6 % v Německu
  •             +1,4 % ve Velké Británii
  •             -1,6 % v zemích střední a východní Evropy.

Kvůli nepříznivému mixu zemí, v nichž je skupina zastoupena, činí její pokles na evropských trzích – 10 %.

V tomto prostředí prodala skupina PSA Peugeot Citroën ve světě v 1. pololetí 2012 celkem 1 619 000 vozů a náhradních dílů, což představuje pokles o 13 %. Prodeje smontovaných vozů činí 1 476 000 vozů (-10,7 %). Prodeje náhradních dílů dosáhly 143 000 kusů (-31,1 %). Kvůli posílení sankcí vůči Íránu nebylo možné financovat prodej náhradních dílů do této země a skupina musela v souladu s mezinárodními úmluvami v prvním pololetí od této aktivity upustit.

Generální ředitel značek  Frédéric Saint-Geours prohlásil:

Naše strategie přesunu k vyšším kategoriím výrobků a na zahraniční trhy se v současné velmi napjaté situaci, která vládne na automobilových trzích v Evropě, jeví víc než kdy správná. V nabídce máme vozy, s nimiž můžeme obhájit své postavení v Evropě a pokračovat v expanzi v zemích s rozvíjejícími se ekonomikami. Mluvím o nově uvedených modelech jako je Peugeot 208, Citroën DS5, dále o hybridní dieselové technologii u vozů Peugeot 3008 a 508 a Citroën DS5, po kterých bude letos následovat Peugeot 301 a Citroën C-Elysée a C4L s novou C3 v Latinské Americe.“

Na evropském trhu s OV+LUV, který v 1. pololetí poklesl o 7,2 % (OV: -6,7 %, LUV: -11,8 %), zaregistrovala skupina PSA Peugeot Citroën 994 000 prodaných vozů, což představuje pokles o 13,6 %. Podíl skupiny na trhu činí 12,9 %, oproti 13,9 % v prvním pololetí roku 2011. Ve srovnání se druhým pololetím roku 2011, kdy na trh neměly vliv pobídky typu šrotovného ve Francii a v některých evropských zemích, se podíl skupiny na trhu zvýšil o 0,2 % (12,9 % oproti 12,7 % ve druhém pololetí roku 2011). Na skupinu má stále negativní dopad nepříznivý mix odbytišť: trhy, které byly pro značky Peugeot a Citroën tradičně nejdůležitější (Francie, Španělsko, Itálie), jsou v hluboké krizi. Při stejném mixu zemí jako v 1. pololetí 2011 by podíl skupiny na trhu v prvním pololetí 2012 dosahoval 13,3 %. Podíl skupiny na trhu však u několika hlavních trhu roste: ve Španělsku ze 17,5 % na 17,7 %, ve Velké Británii z 9,2 % na 9,3 % a v Itálii z 9,8 % na 10,2 %. S tržním podílem 20,8 % si skupina udržuje své vedoucí postavení na trhu s LUV.

Úspěch nových modelů

Peugeot 208: I když byl Peugeot 208 uveden jen na omezený počet trhů a s velmi očekávaným tříválcovým benzinovým motorem se počítá až v červenci (verze 1,2 l), resp. v říjnu (verze 1,0 l) – představující potenciálně 40 % prodejů – ke konci června již Peugeot zaznamenal v Evropě celkem téměř 72 000 objednávek. Poptávka po vyšších verzích výbavy je u Peugeotu 208 větší, než se očekávalo – více než 90 % tvoří druhá (Active) a 3. úroveň příslušenství (Allure) a 42 % úroveň 3 a 3+ (Féline).

Řada DS: Řada DS představuje díky Citroënu DS5 v prvním pololetí 15 % objednávek v Evropě a 10 % světových prodejů oproti 7 % ve stejném období roku 2011.

Pokračující globalizace prodejů

Podíl prodejů mimo Evropu činil v 1. pololetí roku 2012 celkem 39 % oproti 29 % v 1. pololetí 2008, 33 % v 1. pololetí 2009, 35 % v 1. pololetí 2010 a 38 % v 1. pololetí 2011.

Čína: potvrzená dynamika

Na trhu s OV, který vzrostl o 6,8 %, se prodeje skupiny s 209 200 prodanými vozy zvýšily o 7,5 %, mimo jiné díky dobrým výsledkům modelům Peugeot 308 a Citroën C4. Podíl skupiny na trhu činí 3,4 %. 28. června 2012 skupina uvedla prostřednictvím svého 2. společného podniku CAPSA na čínský trh řadu DS.

Latinská Amerika: pokles prodejů

Brazilský trh, na který má vliv jak dopad světové krize, tak zpomalení domácí spotřeby, skončil první pololetí poklesem o 0,3 %. Tato nepříznivá situace způsobila pokles výsledků skupiny v celé Latinské Americe. Na skupinu PSA Peugeot a Citroën měly dopad rovněž práce, které bylo nutné provést kvůli zvýšení kapacit v továrně ve městě Porto Real, a zvýšení daní na vozy dovezené do Brazílie. A konečně měla na prodeje vliv blížící se modernizace našich modelů v segmentu B, který je na jihoamerickém trhu nejdůležitější. Skupina v této souvislosti prodala v regionu v prvním poletí 122 000 vozů (-21,1 %). Situace na brazilském trhu by se měla ve druhém pololetí zlepšit díky podpůrným opatřením, které zavádí vláda, a díky úspěchu Peugeotu 308, který byl na trh uveden v březnu letošního roku. Tuto dynamiku posílí v srpnu příchod nového Citroënu C3.

Rusko: zrychlující se rytmus růstu prodejů

Na trhu, který v 1. pololetí vzrostl o 14,4 %, činily prodeje skupiny 41 000 kusů (+14,7 %). Podíl na trhu stoupnul o 0,1 % na 2,8 %. V segmentu lehkých užitkových vozů se prodej skupiny PSA Peugeot Citroën oproti 1. pololetí roku 2011 zvýšil o 61 %, podíl na trhu vzrostl o 3 % a dosáhl 8,7 %. S 6 086 prodanými kusy je skupiny lídrem v segmentu importovaných lehkých užitkových vozů. Na začátku roku představila skupina v Rusku 5 nových modelů: Peugeot 508, 4008 a Citroën C4 Aircross, DS4 a DS5. Po přechodu továrny v Kaluze na plný provoz 4. července značka Peugeot uvede na trh v červenci Peugeot 408 – první model skupiny, který se bude celý vyrábět v Rusku.

Pokračování nárůstu prodejů vozů kategorie Premium

Strategie skupiny PSA Peugeot Citroën míří ve všech regionech směrem k posílení výroby luxusnějších vozů Peugeot a Citroën. Tento posun směrem k vyšší kvalitě pokračoval v prvním pololetí roku 2012 s nárůstem podílu prodejů vozů kategorie Premium, který činí 19 % oproti 17 % v prvním pololetí roku 2011. Dále se potvrzuje zlepšení prodejního mixu skupiny, kdy došlo ke zvýšení podílu segmentů C a D, které v prvním pololetí představovaly 45 % prodejů skupiny oproti 42 % v prvním pololetí roku 2011. Podíl segmentů A a B klesá a v prvním pololetí 2012 představuje 38 % oproti 40 % v roce 2011.

Vedoucí postavení z hlediska technologií a ohledu k životnímu prostředí

Skupina PSA Peugeot Citroën si hlediska emisí CO2 udržuje v Evropě vedoucí postavení. Průměrné emise CO2 činily v prvním pololetí roku 2011 pouhých 125,5 g / km. V prvním čtvrtletí činil podíl vozů skupiny s emisemi méně než 110 g, tedy 33,1 % oproti 29,3 % v prvním pololetí 2011. Podíl vozů s emisemi do 121 g činí 47,4 % oproti 44,1 % v prvním pololetí roku 2011. Skupina potvrzuje svůj závazek v oblasti inovací, kdy v prvním pololetí roku 2012 uvedla na trh ve světové premiéře čtyři vozy s hybridní dieselovou technologií HYbrid4: Peugeot 3008 HYbrid 4, který se prodává od konce února a jehož prodeje představují 8 % prodejů vozu Peugeot 3008, Citroën DS5 Hybrid4, uvedený na trh v březnu, představuje 20 % prodejů modelu Citroën DS5 a v poslední době následovaly modely Peugeot 508 RXH a 508 HYbrid4. Skupina PSA Peugeot Citroën krom toho získala již šestý rok po sobě cenu Motor roku v kategorii motorů o obsahu 1,4 – 1,8 l, kterou uděluje časopis „Engine Technology International“. Cenu získal opět čtyřválcový motor o obsahu 1,6 l s turbodmychadlem s přímým vstřikováním, který byl vyvinut ve spolupráci skupin PSA Peugeot Citroën a BMW Group. Oceněna je celá skupina motorů vybavených posledními technologickými novinkami, které přinášejí úsporu spotřeby a emisí o přibližně 10 % oproti předchozí generaci. Skupina PSA Peugeot Citroën je již pátým rokem nejvýznamnějším francouzským podavatelem patentů, v roce 2011 bylo vyhlášeno 1 237 jejích patentů, což je potvrzením vedoucí pozice skupiny z hlediska technologií. Nový Peugeot 208 bude od července vybaven tříválcovým benzinovým motorem nové generace, který se vyrábí v továrně v Trémery. Verze 1,0 l VTI vyvíjí 68 k a přitom dosahuje vyššího výkonu, optimalizované spotřeby a emise představují pouhých 99 g CO2 / km, výkon verze 1,2 l VTI je 82 k, emise činí 104 g CO2 / km.