MotorInfo

První Bentley na naftu

13.10.2016 08:28
První Bentley na naftu

Společnost Bentley Motors představila první dieselový model v historii této ikonické britské značky – vůz Bentayga Diesel.

Wolfgang Dürheimer, předseda představenstva a generální ředitel Bentley Motors, uvedl: “Bentayga Diesel představuje v historii Bentley nesmírně významný moment: světu dáváme nerychlejší luxusní naftové SUV. Obrovská síla, široké jízdní možnosti a dokonale vytříbený styl – to je pravé Bentley. Jen Bentley dokáže vyrobit vůz tak silný, a přesto tak distingovaný.“

 

Čtyřlitrový osmiválcový motor nové generace s osmistupňovou automatickou ZF převodovkou má výkon 435 koní a dosahuje točivého momentu 900 N.m, stává se tak lídrem ve své třídě. Sekvenční twin-scroll turbodmychadla s variabilní geometrií jsou poháněna výfukovými plyny, zatímco třetí elektrický kompresor je poháněnnovým 48V systémem, který vyvinula automobilka Bentley. Nabíhá do 30 mikrosekund a eliminuje tak prodlevu za turbodmychadly. Výsledkem je přirozený a průběžný přenos výkonu za všech rychlostí, které má motor ve svém repertoáru –  typický požitek z jízdy, jakou nabízí Bentley. Díky tomu je Bentayga Diesel schopna zrychlit z nuly na 100 km/h za 4,8 vteřin a dosahovat maximální rychlosti 270 km/h. Vysokého točivého momentu lze dosáhnout již při velmi nízkých rychlostech a maximálního točivého momentu již při 1 000 otáčkách za minutu. To je zárukou hladkého výkonu na silnici i příkladných schopností v terénu.

Nový model se pyšní několika novými prvky vytvořenými pouze pro něj. Například na zakázku vyráběný výfukový systém je po akustické stránce navržen tak, aby byl co nejtišší a nejkultivovanější. Selektivní katalytická redukce přispívá k nižším emisím oxidů dusíku. V kombinaci se stop-start systémem Bentley, emisím CO2 210 g/km a působivým dojezdem (více než 1 000 km) na jednu nádrž, řadí tato technologie Bentaygu Diesel na špičku v pokročilé účinnosti motoru.

Bentayga Diesel se může pochlubit stejně autentickým a moderním luxusním britským designem jako její stájová kolegyně s pohonem W12, a přidává k tomu ještě několik jedinečných stylových novinek. Na spodním okraji předních dveří je označení V8 Diesel. To doplňuje nový design koncovek výfuku Bentley ‘twin-quad’, které také nenápadně odkazují na nové specifikace motoru. Dalším stylovým prvkem exteriéru vozidla je nápadná černá mřížka chladiče s chromovaným rámečkem a středovým předělem, která je signaturou hnacího ústrojí, jež se skrývá za ní. Jako individuální výbavu lze zvolit jedenadvacetipalcová kola Mulliner Driving Specification – jsou k dispozici ve stříbrném nebo šedém lakovaném provedení (šedé s akcenty vybroušenými na paprscích a ráfku). Ve standardu se dodávají desetipaprsková dvacetipalcová kola z lehké slitiny.

Kokpit Bentaygy nastavuje novou laťku pro luxus i preciznost provedení, s přesně vyvedenými přechody mezi povrchy z exkluzivní dřevěné dýhy a kovovými prvky. Ručně vybírané dýhy – včetně nového provedení Liquid Amber, který zavádíme spolu s Bentaygou Diesel – vytvářejí čisté a elegantní plochy v celé kabině. Každý z patnácti kousků je vyroben s láskyplnou péčí řemeslníků Bentley a opracován se smyslem pro detail, který je značkou Bentley.

Stejně jako všechna Bentley je i Bentaygu Diesel možné předat do péče vysoce kvalifikovaných řemeslníků v Mullineru, oddělení Bentley pro interiéry vozů, kteří vyhoví individuálním požadavkům zákazníka.

Bentayga je dostupná s exklusivní integrovanou sadou Mulliner Hamper – „koše“, který zahrnuje chladničku, zakázkové příbory a nádobí značky Linley z jemného porcelánu, křišťálové sklenice a úložný prostor na suché potraviny. Pro větší pohodlí při cestách do přírody části koše vyjmout a použít jako sedátka. Lze si objednat i na zakázku vyráběné hodiny Mulliner Tourbillon od Breitlingu. Nejsložitější hodinový mechanismus na světě, Mulliner Tourbillon, se pravidelně automaticky natahuje pomocí vlastního vysoce precizního mechanismu ve voze. Tento mistrovský kousek je vyroben z čistého zlata (zákazníci mají na výběr mezi růžovým a bílým zlatem) a s ebenovým či perleťovým ciferníkem a je ozdoben osmi diamantovými číslicemi.

Program vývoje Bentaygy byl zatím nejkomplexnějším vývojovým programem v historii značky Bentley a probíhal na pěti kontinentech. Bentayga prokázala svou schopnost podávat výkony na jakémkoliv povrchu a v těch nejextrémnějších podmínkách, od prachu a štěrku cest v Jihoafrické Republice a písku dun v Dubaji po rozblácená pole Cheshiru a od -30°C na zamrzlém Severním mysu až do spalující padesátistupňový žár pouště.

Bentayga Diesel je specifická díky Bentley Dynamic Ride – technologii elektrické stabilizace, která využívá systém 48V. Tento systém, který je integrální součástí větších vozů s výše umístěným těžištěm, okamžitě vyrovnává podélně působící síly valivého odporu při zatáčení a zajišťuje tak maximální kontakt pneumatiky s povrchem pro prvotřídní stabilitu kabiny, jízdní pohodní a ovladatelnost.

Adaptivní a responzivní systém Bentley nabízí variabilní torzní odpor, což vozům Bentayga propůjčuje jak dynamické schopnosti, tak pohodlí pro všechny, kdo se v ní vezou. Průlomové využití 48V systému, který u Bentayga Diesel využívá systém lithium-ionové baterie pro ještě větší rezervu energie, zajišťuje tichou a okamžitou reakci na jakémkoliv povrchu. Bentayga má rovněž elektrický posilovač řízení (EPAS). Nový systém poskytuje řidiči lepší zpětnou vazbu a zároveň lépe izoluje zpětný ráz, a to jak na silnici, tak v terénu. EPAS má rovněž variabilní převodový poměr a umožňuje tak snazší a rychlejší řízení při manévrování za nízkých rychlostí a tlumenější reakci pro vynikající stabilitu při vyšších rychlostech. Bentayga Diesel nabízí jízdní komfort, pocit z řízení a ovládání také díky spojení sofistikovaného podvozku a elektrického systému na kontrolu stability vozu (ESC). Kromě pokročilé kontroly trakce (TCS) s několika režimy Bentayga nabízí i asistenta pro jízdu s prudkého kopce. Asistent Hill Descent Control automaticky reguluje rychlost vozidla při prudkém klesání a umožňuje tak řidiči plně se soustředit na řízení a na případné překážky na vozovce. Lze jej přednastavit na rychlost mezi dvěma a 30 km/h (oběma směry) a funguje při gradientu nad pět procent.

Stejně jako všechna ostatní Bentley je Bentayga Diesel vybavena vzduchovým odpružením s možností volby z několika režimů. Řidič má na výběr ze čtyř režimů: vysoké nastavení 2, vysoké nastavení 1, standardní nastavení a nízké nastavení. Vysoké nastavení 2 lze například manuálně zvolit v případě, že se potřebujete popasovat s náročnějším povrchem v terénu. Světlou výšku vozu lze snížit i pomocí tlačítka v zavazadlovém prostoru a usnadnit tak nakládání vozu i připojení přípojného vozíku.

Díky mnoha asistenčním systémům, které usnadňují řízení vozu, a prvkům infotainmentu, které zvyšují bezpečnost, pohodní a komfort při jízdě, je Bentayga Diesel inovační a vyspělé luxusní SUV s plným připojením. Nabízí širokou řadu nastavení pro jízdu na silnici i mimo ni, a to díky Bentley režimu Drive Dynamics Mode a volitelné možnosti responsivního nastavení pro jízdu v terénu. K dispozici je až osm režimů, které umožňují řidiči otočením jediného knoflíku zvolit ideální dynamické nastavení pro jakýkoliv povrch a jakékoliv jízdní podmínky. Tuto univerzálnost dále doplňují systém Bentley Dynamic Ride (elektricky aktivovaná 48V aktivní stabilizace) a elektrický posilovač řízení (EPAS). Responsivní nastavení pro jízdu v terénu umožňuje zákazníkovi zvolit si vhodné nastavení vozu pro nejrůznější druhy povrchů, zatímco informační panel řidiči ukazuje základní osy náklonu vozidla, pohyb kol, úhel řízení, směr kompasu a nadmořskou výšku. Adaptivní tempomat (ACC) a funkce Stop & Go, prediktivní ACC a asistent provozu, umožňují řidiči udržovat si určenou vzdálenost od vozidla jedoucího před ním. Prediktivní ACC používá data z navigace, senzory a kamery k předvídání zatáček, hranic měst a změn v povolené rychlosti a umožňuje mu tak příslušným způsobem upravovat rychlost jízdy pro větší pohodlí i hospodárnější využití paliva. Ve městě má řidič Bentaygy Diesel k ruce několik pomocníků. Tyto systémy – například funkce rozpoznávání dopravních značek, která umí identifikovat mnoho dopravních značek a informuje o nich řidiče; upozornění na vozidla přijíždějící zezadu, kdy radarová technologie při couvání z parkovacího místa sleduje, zda se k vozidlu nepřibližují jiná vozidla, a systém Top View, který používá čtyři kamery a dává řidiči celkový obraz prostoru kolem vozidla – společně usnadňují každodenní využití vozu. K dispozici je i parkovací asistent – systém, který zjistí, zda je parkovací místo vhodné (na podélné i kolmé parkování) a poté předá kontrolu automatickému řízení, které podpoří manévrování při parkování, a to i na úzkých a obtížných místech. K ostatním inovativním systémům patří elektronické noční vidění, které používá technologii infračervených paprsků k identifikaci potenciálních překážek na cestě, a Head-Up displej, který snižuje rozptylování řidiče a zvyšuje tak bezpečnost. Osmipalcová obrazovka informačního a zábavního systému Bentayga nabízí prvotřídní navigaci, 60 GB hard disk a možnost výběru z 30 jazyků.

Spolujezdci na zadních sedadlech se mohou těšit na nový zábavní tablet Bentley – odnímatelné zařízení s 10.2” obrazovkou fungující na platformě Android nabízí 4G, WiFi a Bluetooth pro snadné vysokorychlostní připojení během jízdy.

Zákazníci mají u Bentaygy Diesel na výběr mezi třemi různými sound systémy: Bentley Standard Audio, Bentley Signature Audio a Naim for Bentley Premium Audio. Poslední ze systémů je nejvýkonnější, s 1950 watty, a tvoří ho síť 18 reproduktorů a super-tweeterů, které jsou zárukou bezkonkurenčního přenosu nejvyšších audio frekvencí.

V Evropě se Bentayga Diesel začne zákazníkům dodávat počátkem příštího roku, vstup na trh v Rusku, Jihoafrické Republice, v Austrálii, na Novém Zélandu a Tchaj-wanu se plánuje v průběhu roku 2017.

Technické specifikace

Motor

Typ

4 litrový osmiválcový s dvěma turbodmychadly a el. kompresorem a přímým vstřikováním 

Max. výkon

435 koní/ 320 kWpři 3 750-5 000 1/min

Max. točivý moment

900 N.m  při 1 000-3 250 1/min

Převodovka

Převodovka

Osmistupňová automatická ZF převodovka, stálý pohon všech kol, středový diferenciál Torsen, otevřený zadní diferenciál, poměr rozdělení točivého momentu mezi zadní a přední nápravu 40:60

Poměry

1.: 4,714; 2.:3,143; 3.: 2,106; 4.: 1,667; 5.: 1,285; 6.: 1,000; 7.: 0,839; 8.: 0,667

Koncový převod

3,308

Brzdy, kola a pneumatiky

Přední brzdy

400 mm odvětrávané kotouče

Zadní brzdy

380 mm odvětrávané kotouče

Kola

Ve standardu 20”, volitelně 21” a 22”

Pneumatiky

Pirelli 275/50R20, 285/45 R21, 285/45 ZR21, 285/40ZR22

Řízení

Typ

Elektronicky ovládaný posilovač řízení, variabilní poměr

Počet otáček volantu mezi krajními polohami

2,3 otáček

Poloměr otáčení

12.4 m 

Podvozek

Přední náprava

Čtyřprvková s dvojitými příčnými rameny, na přání aktivní elektricky ovládaný 48V stabilizátor

Zadní náprava

Lichoběžníková víceprvková, na přání aktivní elektricky ovládaný 48V stabilizátor

Odpružení a tlumiče

Samovyrovnávací vzduchové odpružení, průběžná regulace tlumičů

Rozměry

Rozvor

2 995 mm 

Celková délka

5 140 mm

Šířka (tělo karoserie)

1 998 mm

Šířka (vč. zrcátek)

2 224 mm

Celková výška

1 742 mm

Palivová nádrž

85 litrů 

Objem zavazadlového  prostoru

430 litrů / 590 litrů  (se staženou roletou zavazadlového prostoru)

Hmotnost bez nákladu (EU)

2 390 kg 

Celková hmotnost vozidla

3 250 kg 

Výkon – předběžné údaje v závislosti na typovém souhlasu 

Maximální rychlost

270 km/h

0-60 mph

4,6 s

0-100 km/h

4,8 s

Spotřeba paliva (EU cyklus) - předběžné údaje v závislosti na typovém souhlasu

Ve městě

 9,0 litrů/100 km

Mimo město

 7,4 litrů/100 km

Kombinovaná

 7,9 litrů/100 km

Emise CO2

210 g/km

Emisní kontrola

EU 6

 

 Foto:Bentley