MotorInfo

Prohlídka týmu Dunlop pro Le Mans

11.6.2015 15:30
Prohlídka týmu Dunlop pro Le Mans

Zatímco více než čtvrt milionu diváků má to štěstí, že může navštívit závod 24 hodin Le Mans a vidět základnu značky Dunlop v Le Mans naživo, většina lidí sleduje tento závod z domova.

Pro ty, kteří se nemohou dostavit osobně, je zde krátká prohlídka zázemí Dunlop, které je klíčovým místem pro to, aby se všech 16 vozidel, které obouvá, udrželo na závodní dráze. 15 vozidel Dunlop závodí ve třídě LMP2. Dunlop také dodává pneumatiky pro jedno z vozidel ve třídě LM GTE Am – svého dlouhodobého partnera JMW Motorsport, který závodí s vozem Ferrari 458 Italia.

Pokud se zamyslíme nad největšími týmy, co do počtu lidí a vybavení, většina lidí si představí týmy třídy LMP1 jako Audi, Toyota nebo Porsche, nicméně tým značky Dunlop je pravděpodobně tím, kdo má nejvíce personálu v celém padoku, aby poskytl své vyhlášené služby každému z 16 týmů. 

 

Zázemí Dunlop Le Mans v číslech:

15 nákladních vozidel

4 500 pneumatik

42 členů personálu – mechanici, inženýři, technická podpora, specialisté pracující s daty a pomocní pracovníci

54 hodin – jedná se sice o 24 hodinový závod, ale od úterý do neděle poskytují členové týmu Dunlop své služby celkem 54 hodin

LMP2 je největší třídou závodící v Le Mans s devatenácti závodními vozy a dvěma rezervními. Šestnáct týmů ze třídy LMP2  se rozhodlo závodit na pneumatikách Dunlop. V této třídě závodí koncepty, které se neustále vyvíjejí a vylepšují, aby získaly výhodu nad ostatními soutěžícími. Dunlop také přispěl k vylepšení jízdních vlastností, a to s pneumatikami poskytujícími nyní nejen lepší přilnavost a výkon, což vede ke zlepšení času na závodním okruhu, ale také delší životnost. Pneumatiky nyní vydrží o 50 % déle než před 10 lety a 10x déle než u vozu Formule 1. Pneumatiky LMP2 Dunlop nyní zvládnou až 4 stinty, což je doba mezi jednotlivými natankováními. Znamená to, že týmy ušetří čas při zastávkách v boxu, protože nemusí tak často měnit pneumatiky. Jelikož se tento závod často vyhraje díky tomu, že auta stráví minimum času v boxech, může to být poměrně rozhodující a tým Jota Sport vyhrál v roce 2014 díky použití strategie 4 stintů na jedněch pneumatikách.

 

Co se týče montáže pneumatik v zázemí značky Dunlop, příprava závodní pneumatiky trvá asi 10 minut, což zahrnuje nasazení na ráfek, nafouknutí a vyvážení – stejně jako se to dělá u běžných aut. Během závodu se pracuje tak, že když se vymění pneumatiky, mechanici přinesou kola s použitými pneumatikami a vyžádají si novou sadu, která bude nasazena na vozidlo později během závodu.

Pro 24 hodinový závod je k dispozici 5 specifikací pneumatik. Tři typy hladkých pneumatik do sucha – měkká, střední a střední plus. Měkká pneumatika bude nejspíše použita pro kvalifikaci a při chladnějších podmínkách. Když je hodně teplo, pak je lepší použít směs „střední plus“ a střední pneumatiky jsou vhodné do podmínek mezi těmito variantami. Když prší, existují dvě možnosti. Pneumatika do mokra se používá, když je na vozovce stojící voda a pneumatika do smíšených podmínek se obouvá, když je povrch mokrý, ale už usychá.

Práce týmu Dunlop ale nekončí, když je pneumatika osazená – inženýři měří teplotu pneumatik při příjezdu a odjezdu z boxu. Tlak a teplota jsou pro pneumatiku rozhodující a jejich správné nastavení má velký vliv na výkon auta. Ideální teplota závodních pneumatik je 100 °C, a proto lze někdy vidět, jak auta kličkují při jízdě za safety carem nebo při zahřívacím kole. Pneumatiky jsou navíc vybaveny čidly, skrze která putují informace k týmovým inženýrům do řídicího centra, díky čemuž může být následně řidič informován rádiem o tom, že pneumatiky jsou příliš studené na to, aby poskytly optimální přilnavost, nebo být varován před nebezpečím, jako je třeba defekt na pneumatice.

 

Foto:Dunlop