MotorInfo

Prodej modelu Mercedes-Benz Citan zahájen

30.9.2012 09:16
Prodej modelu Mercedes-Benz Citan zahájen

Nový Citan v sobě spojuje, jako správný městský dodávkový vůz, minimální emise CO2 s praktičností a vysokou výkonnost s nízkými provozními náklady.

Citan v provedení BlueEFFICIENCY dosahuje normované spotřeby paliva 4,3 l/100 km. Neméně pozoruhodné jsou hodnoty objemu nákladového prostoru až 3,8 m³ a maximální užitečná hmotnost 800 kg.  Mercedes-Benz Citan je nový profesionál mezi městskými dodávkovými vozy.

Mercedes-Benz Vans vstupuje s novým Citanem do třídy kompaktních dodávkových vozů jako výrobce kompletní škály lehkých užitkových automobilů. Citan plynule navazuje na úspěšné modely Mercedes-Benz Vito. S novým Citanem a modely Vito, Sprinter a Vario pokrývá Mercedes-Benz Vans veškeré segmenty od městských dodávkových vozů až po velkoprostorové dodávkové automobily s rozmezím celkové hmotnosti od 1,8 t do 7,5 t. Komfortní Viano obohacuje produktovou paletu v kategorii velkoprostorových vozů. Nový Citan nabízí tři délky karoserie ve třech provedeních skříňová dodávka, Mixto a Kombi.

Pravý Mercedes-Benz až do posledního detailu

Na čem se blyští hvězda Mercedesu, tam je i kvalita Mercedesu: nový dodávkový vůz do města je vyráběn v partnerské spolupráci, v každém ohledu však odpovídá obvykle vysokým nárokům kladeným na vozidla Mercedes-Benz. Například kvalita karoserie byla výrazně optimalizována příslušnými úpravami procesu výroby. V zájmu účinné ochrany proti korozi je karoserie nového Citanu vyrobena výhradně z plně pozinkovaných plechů. Kompletní karoserie je před lakováním opatřena ochranným nátěrem v katodické ponorné lázni. Z části je u modelu Citan aplikována ještě jedna povrchová vrstva, například na pružinách zadní nápravy, která je chrání před odletujícími kaménky. Plastové kryty podběhů kol přední a zadní nápravy zlepšují ochranu proti korozi a odhlučnění interiéru. Dutiny jsou navíc konzervovány voskem. Mezi protikorozní opatření patří rovněž rozsáhlá aplikace těsnění spár plastovými výplněmi. V neposlední řadě je každý jednotlivý Mercedes-Benz Citan na konci výroby zkontrolován a převzat týmem s hvězdou.

Komfortní, robustní a kvalitní pracoviště

Stejně nezaměnitelný jako exteriér je rovněž velmi kvalitně vybavený interiér nového Citanu, který dosahuje obvyklé úrovně značky Mercedes-Benz a v mnoha ohledech vykazuje úzkou příbuznost se svými sourozenci s hvězdou. Například potahy, tkaniny a materiály odpovídají osvědčené kvalitě vozů Mercedes-Benz Vito. Sedadla poskytují řidiči i spolujezdci pohodlí a dobré vedení těla na tuhých polštářích, které byly vyvinuty speciálně pro Citan. Anatomické tvarování především opěradel zaručuje výborné boční vedení, a tím i komfort a bezpečnost. Charakteristické potahy sedadel z tkaniny jsou příjemné na dotyk, prodyšné, odolné a snadno se udržují. Přední sedadla jsou nastavitelná v podélném směru a ve sklonu opěradla, na přání je k dispozici seřizování výšky. Ve skříňové dodávce na straně spolujezdce nalézá uplatnění sklopné sedadlo ve spojení s otočnou mřížovou dělicí stěnou dodávanou na přání.

Přístrojová deska z velmi kvalitního materiálu

Stejně jako exteriér nového Citanu má dynamický a výrazný design také přístrojová deska orientovaná na řidiče. Její povrch připomíná svou strukturou na pohled i dotyk kůži, je odolný vůči poškrábání a snadno se čistí. Barva i struktura jsou typické pro značku Mercedes-Benz.

Volant, přístroje a ovládání odpovídají značce Mercedes-Benz

Řidiči vozů Mercedes-Benz se budou za volantem nového Citanu cítit okamžitě jako doma. Svůj podíl na tom má pohled na důvěrně známou hvězdu uprostřed tříramenného volantu s dvojitým spodním ramenem. Volant je výškově nastavitelný a umožňuje pohled na charakteristické přístroje. Na přání se dodává volant obšitý kůží. Přístrojový panel zahrnuje u všech modelů rychloměr, otáčkoměr a ukazatele teploty chladicí kapaliny i stavu paliva v nádrži. Kontrolka také ukazuje stav zavření dveří. Dole uprostřed rychloměru umístěný displej zobrazuje stav ujetých kilometrů. V závislosti na stupni výbavy se zde zobrazují také informace palubního počítače, mimo jiné o spotřebě paliva, aktuálně ujeté vzdálenosti a zbývajícím dojezdu. Kromě toho je přesvědčivá rovněž vysoká funkčnost odpovídající zvyklostem značky Mercedes-Benz. Uspořádání, vzhled a funkce ovládacích prvků na pracovišti řidiče odpovídají obvyklým měřítkům značky Mercedes-Benz, ať se jedná o sdružený ovladač na sloupku řízení, řadicí páku na středové konzole, spínač světlometů vlevo od volantu na přístrojové desce nebo další ovládací prvky. Typická je rovněž poloha tlačítka výstražných blikačů v horní části středové konzoly a čtyři kulaté výdechy ventilační soustavy.

Veškeré prvky obložení interiéru jsou velmi kvalitní, funkční a snadno se čistí. Přední dveře mají například výplně ze snadno udržovatelného plastu, který je u Kombi na přání doplněn ozdobnou plochou z tkaniny. Podlaha vzadu, resp. podlaha nákladového prostoru je rovněž z robustního plastu (ve skříňové dodávce na přání). Kombi může mít na přání oblast podlahy pokrytou kobercem. Ve skříňové dodávce je strop obložen až ke střešním sloupkům B, v provedeních Mixto až ke střešním sloupkům C a v Kombi s registrací M1 (osobní vůz) kompletně. V závislosti na modelové variantě a použití jsou na výběr rozmanitá obložení nákladového, resp. zavazadlového prostoru, výplní posuvných bočních dveří a zadních dveří, resp. zadního výklopného víka.

Zaměřeno na funkčnost

Velká odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, odkládací přihrádka mezi předními sedadly, praktická odkládací police nad čelním oknem v celé jeho šířce a velkoobjemové přihrádky ve dveřích nabízejí řidičům dostatek místa pro velké a malé předměty každodenní potřeby. Například do přihrádek ve dveřích lze uložit lahve s nápoji o objemu 1,5 litru. To samé platí pro středovou loketní opěrku s odkládací schránkou dodávanou na přání. V prostoru pro cestující modelů Citan Kombi je kromě toho navíc na přání k dispozici odkládací police nad čelním oknem se třemi uzavíratelnými schránkami a dvě schránky v podlaze vozidla. Pro všechna provedení Citanu se připravuje na přání dodávaná odkládací přihrádka na přístrojové desce pro předměty až do formátu DIN A4. Sečtou-li se všechny možné odkládací prostory v Citanu, vyjde pozoruhodný celkový objem 77 litrů na přístrojové desce a v prostoru pro cestující.

Účinné topení a ventilace

Kulaté výdechy ventilační soustavy pro přívod čerstvého vzduchu na přístrojové desce umožňují velký průtok vzduchu. Tlačítko vnitřní recirkulace zabraňuje vnikání znečištěného venkovního vzduchu. Protože mimořádně hospodárné vznětové motory nového Citanu produkují jen malé množství zbytkového tepla, jsou všechny modely Citan CDI vybaveny standardně elektrickým přídavným topením, které se zapíná automaticky v závislosti na teplotě chladicí kapaliny, resp. poloze otočného ovladače pro nastavení teploty. Pro Mixto se dodává na přání kanál přivádějící teplý vzduch k zadním sedadlům (standardní výbava v Kombi). Tento kanál přivádí temperovaný vzduch do prostoru pro cestující. Nový Citan se na přání dodává s manuální klimatizací nebo s poloautomatickou klimatizací Tempmatic, která udržuje přednastavenou teplotu v interiéru. Po vystoupení z nového Citanu dovede posádku spolehlivě domů komfortní funkce „Follow-Me-Home“, která po opuštění vozidla ponechává ještě chvíli zapnuté světlomety.

Čtyři motory pokrývají veškeré požadavky

Výběr motorů pro nový Citan je široký. Výkonný, kultivovaný a hospodárný turbodiesel Mercedes-Benz OM 607 se zdvihovým objemem 1,5 litru a přímým vstřikováním paliva se dodává ve třech výkonových stupních:

  • Citan 108 CDI, výkon 55 kW (75 k), točivý moment 180 N.m
  • Citan 109 CDI, výkon 66 kW (90 k), točivý moment 200 N.m
  • Citan 111 CDI, výkon 81 kW (110 k), točivý moment 240 N.m

Nabídku doplňuje přeplňovaný zážehový čtyřválec typu M 200.71 se zdvihovým objemem 1,2 litru a přímým vstřikováním benzinu - Citan 112, výkon 84 kW (114 k), točivý moment 190 N.m.

Jako první budou na trh uvedeny modely Citan 108 CDI a 109 CDI, varianty Citan 111 CDI a Citan 112 završí nabídku v létě následujícího roku.

Vznětový čtyřválec se zdvihovým objemem 1 461 cm³ přesvědčí spotřebou paliva, úrovní celkové ekonomiky provozu a příjemně kultivovaným během. S vrtáním 76 mm a zdvihem 80,5 mm se jedná o motory téměř čtvercové. Ventily ovládá jeden vačkový hřídel v hlavě válců. Palivo je vstřikováno přímo do spalovacích prostorů pod maximálním tlakem 1 600 barů prostřednictvím elektronicky řízeného přímého vstřikování common rail a precizně ovládaných piezoelektrických vstřikovačů. Přeplňování zajišťuje výfukové turbodmychadlo s mezichladičem stlačovaného vzduchu. Nejvýkonnější provedení má turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Elektronicky řízené olejové čerpadlo snižuje spotřebu paliva. To samé platí pro funkci ECO Start-Stop dodávanou na přání. Vznětové motory dosahují největšího výkonu při 4 000 1/mina maximální točivý moment poskytují již při 1 750 1/mina udržují jej na této úrovni v širokém rozpětí otáček. Z této charakteristiky plynou vynikající provozní vlastnosti v širokém rozpětí otáček. Společně se vstřikováním common rail zajišťuje kultivovaný chod kompaktních vznětových motorů kvalitní uložení motoru. Ozubený řemen pro pohon vačkového hřídele má životnost 240 000 km/10 let, intervaly údržby byly stanoveny na 40 000 km. V kombinaci s nízkou spotřebou paliva z toho plynou nízké provozní náklady. Nízká spotřeba paliva znamená také nízké emise CO2. Oxidační katalyzátor uložený v blízkosti motoru, standardní filtr pevných částic, recirkulace výfukových plynů a nízké emise hluku znamenají ochranu životního prostředí na nejvyšší úrovni. Vznětové motory splňují emisní normu Euro V.

Temperamentní a výkonný zážehový motor

Alternativou vznětových motorů je ve stejné míře temperamentní a výkonný zážehový motor s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem, který díky trojčinnému katalyzátoru plní limity emisní normy Euro V. Čtyřválec se zdvihovým objemem 1,2 litru se může pochlubit celou řadou technicky vyspělých prvků. Mezi ně patří hliníkový blok motoru a čtyřventilový rozvod se dvěma vačkovými hřídeli uloženými v hlavě válců. S vrtáním 73,2 mm a zdvihem 72 mm (zdvihový objem 1 192 cm³) má motor také přibližně čtvercové uspořádání. To umožňuje velký průměr ventilů, a tím dobré plnění válců. Šestiotvorové vstřikovací trysky zajišťují optimální vstřikování paliva. Kompaktní výfukové turbodmychadlo motoru reaguje rychle a zajišťuje 90 % maximálního točivého momentu již při 1 500 1/min. Motor dosahuje maximálního točivého momentu 190 N.m již ve velmi velkém rozpětí otáček od 2 000 do 4 000 1/min. Největší výkon 84 kW (114 k) je k dispozici při 4 500 1/min.

Vrozenou hospodárnost zážehového motoru podporuje mimo jiné elektronicky řízené olejové čerpadlo, které pracuje v závislosti na provozních podmínkách se dvěma úrovněmi tlaku. Technický paket BlueEFFICIENCY s funkcí ECO Start-Stop patří u zážehového motoru ke standardní výbavě. Systém vypíná automaticky motor stojícího vozu, je-li řadicí páka v poloze neutrálu, pedál spojky je uvolněný a rychlost jízdy je pod 4 km/h. Jakmile se začne vozidlo opět rozjíždět nebo řidič sešlápne pedál spojky, motor se automaticky spustí.

Nový Citan: přehled motorů

Model

Palivo

Zdvihový objem

Výkon

Točivý moment

Citan 108 CDI

nafta

1 461 cm³

55 kW (75 k) při 4 000 1/min

180 N.m při 1 750-2 500 1/min

Citan 109 CDI

nafta

1 461 cm³

66 kW (90 k) při 4 000 1/min

200 N.m při 1 750-3 000 1/min

Citan 111 CDI

nafta

1 461 cm³

81 kW (110 k) při 4 000 1/min

240 N.m při 1 750-2 750 1/min

Citan 112

benzin

1 192 cm³

84 kW (114 k) při 4 500 1/min

190 N.m při 2 000-4 000 1/min

 

U obou méně výkonných vznětových motorů zajišťuje přenos hnací síly pětistupňová mechanická převodovka. U nejvýkonnější verze a u zážehového motoru se používá šestistupňová mechanická převodovka. Ve všech případech řadí řidič prostřednictvím snadno dosažitelné řadicí páky připomínající joystick na středové konzole. Hnací síla je přenášena na přední kola. Obě převodovky se vyznačují dvoukuželovou synchronizací prvních dvou převodových stupňů, která citelně snižuje ovládací síly při řazení. U obou převodovek je kromě převodových stupňů pro jízdu vpřed synchronizován také zpětný chod. Převody a jejich odstupňování odpovídají potřebám příslušné varianty motoru a celkové hmotnosti. Celkové zpřevodování Citanu s pětistupňovou převodovkou a zvýšenou celkovou hmotností je proto ve prospěch jízdní dynamiky a hospodárnosti kratší než u odpovídajícího modelu s běžnou celkovou hmotností. Šestistupňová převodovka s ještě větším rozpětím převodů snižuje navíc ve vyšších rychlostech spotřebu paliva i hlučnost. Řidiče podporuje standardně dodávaný ukazatel vhodného okamžiku řazení, který šipkou nahoru, resp. dolů nabádá k přeřazení, jež je smysluplné z hlediska spotřeby paliva a jízdní dynamiky. Velký dojezd zajišťuje palivová nádrž o objemu 60 litrů.

Mezi nejdůležitější přednosti nového Citanu patří hospodárnost. Na tom se podílí nejen dlouhé intervaly údržby až 40 000 km, resp. každé dva roky, ale také spotřeba paliva. Citan 108 CDI BlueEFFICIENCY a Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY spotřebují v kombinovaném režimu EU 4,3 l/100 km. V souladu s nízkou spotřebou se může Citan pochlubit také nízkými emisemi. Modely Citan 108 CDI BlueEFFICIENCY a 109 CDI BlueEFFICIENCY mají emise CO2 112 g/km, a přispívají tak k ochraně životního prostředí ve městech a okrajových čtvrtích, které patří mezi typické oblasti provozu Citanu. Za nízkými hodnotami spotřeby a emisí stojí náročná detailní práce vývojářů značky Mercedes-Benz. Mezi přijatá opatření patří kromě hospodárného hnacího řetězce také standardní výbava elektrickým posilovačem řízení, elektronicky řízeným olejovým čerpadlem a dobíjením akumulátoru rekuperací kinetické energie. Aerodynamická optimalizace je patrná na různých detailech, jako je například tvar krytů vnějších zpětných zrcátek. Provozovatelé vozových parků mohou hospodárnost nového Citanu dále zvýšit omezovačem rychlosti nastaveným přímo z výroby. Kromě toho se dodává také kombinace tempomatu a nastavitelného omezovače rychlosti.

Paket BlueEFFICIENCY snižuje spotřebu paliva

Paket BlueEFFICIENCY, který snižuje spotřebu paliva v porovnání s již velmi dobrými výchozími hodnotami ještě o další až 0,4 litru na 4,3 l/100 km, se dodává standardně pro nový Citan se zážehovým motorem a na přání pro vznětová provedení. Paket BlueEFFICIENCY zahrnuje mimo jiné funkci ECO Start-Stop a dobíjení akumulátoru rekuperací kinetické energie při zpomalování. Rekuperace kinetické energie snižuje zatížení motoru generátorem, a tím i spotřebu paliva. Srdcem systému je senzor, který průběžně získává data o hodnotách napětí, proudu a teploty akumulátoru vozidla. Na základě těchto údajů probíhá efektivní výroba, inteligentní rozdělování a optimalizované uchovávání elektrické energie. V závislosti na variantě je paket doplněn pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem, které také přispívají ke snižování spotřeby paliva. Pneumatiky rozměru 195/65 R 15 jsou součástí paketu BlueEFFICIENCY u variant s užitečnou hmotností až 650 kg.

Nový Citan: jízdní výkony a spotřeba paliva

Model

Zrychlení
(0-100 km/h)

Největší rychlost

Spotřeba EU město/mimo město/
kombinovaná (l/100km)

Emise CO2
(g/km)

CITAN 108 CDI (A2)

16,3

150

5,2/4,2-4,5/4,6-4,7

119-123

CITAN 108 CDI (A2) Blue Efficiency

16,3

150

4,7-4,8/4,2-4,3/4,3-4,5

112-116

CITAN 108 CDI (A2; se zvýšenou celkovou hmotností)

16,1

147

5,3/4,6/4,8

126

CITAN 108 CDI (A2; se zvýšenou celkovou hmotností) Blue Efficiency

16,1

147

5,0/4,4/4,6

119

CITAN 109 CDI (A2)

13,3

160

5,2/4,2-4,5/4,6-4,7

119-123

CITAN 109 CDI (A2) Blue Efficiency

13,3

160

4,7-4,8/4,2-4,3/4,3-4,5

112-116

CITAN 109 CDI (A2; se zvýšenou celkovou hmotností)

13,1

155

5,3/4,6/4,8

126

CITAN 109 CDI (A2; se zvýšenou celkovou hmotností) Blue Efficiency

13,1

155

5,0/4,4/4,6

119

CITAN 109 CDI (A3)

13,1

155

5,4/4,7/5,0

130

CITAN 109 CDI Blue Efficiency (A3)

13,1

155

5,2/4,5/4,7

123

 

Podvozek nového vozu Mercedes-Benz Citan je vybaven přední nápravou se vzpěrami McPherson, spodními trojúhelníkovými příčnými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Klasická pryžová lůžka spodních příčných ramen zajišťují dobrou ovladatelnost a komfort. Prostorově úspornou zadní nápravu tvoří vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou s uvnitř uloženým příčným zkrutným stabilizátorem a odpružená vinutými pružinami. Nový Citan se standardně dodává s pneumatikami rozměru 185/70 R 14 (kompaktní Citan) nebo 195/65 R 15 (dlouhá a extra dlouhá verze). Na přání si lze zvolit kola, resp. pneumatiky až do rozměru 205/55 R 16 včetně kol z lehké slitiny. Kromě toho jsou v závislosti na modelu v nabídce také zesílené nebo celoroční pneumatiky.

Zvláštní důraz kladli vývojáři modelové řady Mercedes-Benz Citan na jízdní vlastnosti charakteristické pro značku Mercedes-Benz, které kombinují jízdní dynamiku, bezpečnost a komfort. Volant je výškově nastavitelný a elektrický posilovač řízení pracuje precizně a citlivě. Nový Citan tak nabízí společně s typicky nastaveným podvozkem precizní ovladatelnost. Účinek posilovače řízení závisí na rychlosti jízdy. Řízení je tedy při manévrování snadné a ve vysokých rychlostech jakoby „ztuhne“, aby zprostředkovalo lepší kontakt s vozovkou a větší směrovou stabilitu.

Pružiny, tlumiče a stabilizátory jsou nově vyvinuté a vzájemně sladěné. Zkrácené pružiny s vysokou tuhostí a tlumiče s velkou tlumicí sílou na přední a zadní nápravě zaručují dynamické chování vozu, zabraňují nežádoucím pohybům karoserie při dynamických změnách a propůjčují novému Citanu téměř sportovní vlastnosti. Stabilizátory na přední a zadní nápravě potlačují boční naklánění při průjezdu zatáčkou. Citan v provedení dlouhá skříňová dodávka, resp. Kombi s normální celkovou hmotností má světlou výšku na přední na zadní nápravě sníženou o 15 mm.

Účinné brzdy

Za bezpečností a dynamikou podvozku nového Citanu nezaostávají ani jeho brzdy, které pracují účinně s dobře dávkovatelnou brzdnou silou. Brzdný účinek zůstává plně zachován i po deseti po sobě následujících maximálních brzdění z rychlosti 100 km/h. Dlouhé a extra dlouhé varianty Citanu mají kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s průměrem 280 mm. Kompaktní Citan je vybaven vpředu kotoučovými brzdami (průměr 258 mm) a na zadní nápravě bubnovými brzdami (9 palců). Do výbavy patří i protiblokovací systém ABS, elektronické rozdělování brzdné síly EBV, hydraulický brzdový asistente BAS a asistent rozjezdu ve standardní výbavě. Asistent rozjezdu udržuje brzdný tlak po uvolnění brzdy po dobu několika sekund, a zabraňuje tak při rozjezdu nežádoucímu zpětnému pohybu vozidla.

Nový Citan má stejně jako každé vozidlo Mercedes-Benz rozsáhlou bezpečnostní výbavu. Všechny modely jsou standardně vybaveny elektronickým stabilizačním systémem ADAPTIVE ESP, který zohledňuje zatížení vozidla. Tento inovativní systém regulace jízdní dynamiky zahrnuje v Citanu funkce protiblokovacího systému ABS, elektronického rozdělování brzdné síly EBV, regulace brzdné síly motoru MSR, potlačování přetáčivosti a nedotáčivosti VDC (Vehicle Dynamic Control) a řízení trakce TCS (Traction Control System). Navíc zahrnuje protiprokluzový systém ASR, regulaci hnací a brzdné síly a mnoho dalších doplňkových funkcí. Řidič může ve výjimečných případech deaktivovat stisknutím tlačítka protiprokluzový systém, který se však automaticky opět zapne při ztrátě stability, resp. po překročení rychlosti jízdy 50 km/h. Standardní výbava kromě toho zahrnuje velké množství pasivních bezpečnostních systémů. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou vybavena výškově nastavitelnými tříbodovými bezpečnostními pásy, předpínači bezpečnostních pásů a omezovači síly. Sedadlo řidiče je navíc vybaveno signalizací nezapnutého bezpečnostního pásu (v modelech Kombi i sedadlo spolujezdce vpředu). Pokud není po překročení rychlosti jízdy 16 km/h připoutána sedící osoba bezpečnostním pásem, zazní zvukový signál, ztlumí se rádio a ve sdružených přístrojích se objeví výstražný symbol. Modely Citan Mixto a Citan Kombi jsou vybaveny tříbodovými bezpečnostními pásy rovněž na zadních sedadlech. Krajní sedadla vzadu mají navíc omezovače síly a Kombi také úchyty Isofix pro upevnění dětských sedaček.

Všechny vozy Citan jsou standardně vybaveny airbagem řidiče o objemu 60 litrů. Kombi registrované jako osobní vůz (kategorie M1) má navíc airbag spolujezdce o objemu 110 litrů, který se pro všechny ostatní varianty dodává na přání. Na přání jsou k dispozici rovněž boční hrudníkové airbagy (v Kombi M1 standardně), které jsou umístěny v opěradlech předních sedadel. Kromě toho si mohou zákazníci zvolit okenní airbagy pro řidiče, spolujezdce a cestující na zadních sedadlech varianty Kombi (M1). Při bočním nárazu se roztáhnou jako záclona před bočními okny. Všechna provedení nového Citanu jsou standardně vybavena světlomety pro denní svícení a asférickými skly v obou vnějších zpětných zrcátkách, což jsou důležité prvky speciálně pro řízení dodávkového vozu. Standardní výbava zahrnuje rovněž funkci aktivace výstražných blikačů po nouzovém brzdění.

Nabídka tří délek karoserie a tří modelových variant

Citan vychází vstříc veškerým požadavkům na tuto třídu vozidel nabídkou karosářských variant skříňová dodávka (KAWA), Mixto a Kombi ve třech délkách a s různými variantami dveří. Základem rozsáhlého programu je skříňová dodávka ve třech délkách 3,94 m (kompaktní), 4,32 m (dlouhá) až 4,71 m (extra dlouhá). Délka nákladového prostoru skříňového vozu je 1,36 m, resp. 1,75 m, resp. 2,13 m (kompaktní, dlouhý a extra dlouhý Citan). Odpovídající objem nákladového prostoru má hodnotu 2,4 m³, resp. 3,1 m³, resp. 3,8 m³. Užitečná hmotnost činí v závislosti na délce a hmotnostní variantě cca 500 kg (kompaktní Citan), 650 kg (dlouhá verze) nebo 800 kg (dlouhá verze se zvýšenou celkovou hmotností, extra dlouhá verze). Nákladový prostor je ze strany přístupný až dvěma bočními dveřmi. Standardně dodávané asymetrické křídlové zadní dveře lze pro snadnou manipulaci s nákladem aretovat ve dvou polohách v úhlu 90 a 180 stupňů. Zadní dveře mají standardně ochranné obložení spodní části na vnitřní straně a na přání mohou být prosklené. V tomto případě patří ke standardní výbavě stěrač zadního okna na větším levém křídle dveří. Mercedes-Benz nabízí skříňovou dodávku Citan alternativně v kompaktním a dlouhém provedení také se zadním výklopným víkem, které se otvírá do úhlu více než 90 stupňů, je prosklené a standardně vybavené stěračem zadního okna. Na přání rozšiřují přepravní možnosti podélné střešní nosiče a pro skříňovou dodávku na přání dodávaný výklopný střešní panel pro přepravu dlouhých žebříků.

Spodní hrana nákladového prostoru je umístěna ve výšce 568 mm nad vozovkou. Šířka nákladového prostoru mezi podběhy činí 1 219 mm, což je postačující pro naložení europalety. V závislosti na délce karoserie lze náklad zabezpečit pomocí čtyř, resp. šesti nebo osmi kotevních ok zapuštěných v podlaze. Jejich zatížitelnost 500 daN překonává příslušnou normu DIN. V závislosti na variantě dveří a délce karoserie mohou být na přání umístěny až čtyři kotevní oka na každé boční stěně. Na přání se kromě toho dodává kolejnice na boční stěně se dvěma posuvnými kotevními úchyty. Ve skříňové dodávce odděluje nákladový prostor standardně montovaná celoplošná dělicí stěna. Na přání se dodává sklopná ochranná mříž, která prodlužuje v kombinaci se sklopným sedadlem spolujezdce nákladový prostor na pravé straně až k přístrojové desce a zároveň chrání řidiče před předměty uloženými vedle něj. Nákladový prostor skříňové dodávky Citan je standardně částečně obložen a na přání může být ve spodní části obložen kompletně. Na přání se také dodává plastová nebo dřevěná podlaha.

Pro střídavou nebo i smíšenou přepravu pracovních týmů a materiálu je ideální volbou pětimístný Citan Mixto s variabilním interiérem, který se skvěle uplatní například u řemeslníků. Mimořádnou flexibilitu umožňuje sklopná zadní lavice, na přání dodávaná dělicí mříž mezi prostorem pro cestující a nákladovým prostorem a dvoje prosklené posuvné boční dveře. Citan Mixto vychází z extra dlouhé varianty, a proto nabízí i při plném obsazení všech sedadel velký nákladový prostor o objemu 2,4 m³. Stejně jako u skříňové dodávky jsou stěny nákladového prostoru za sklopnými sedadly mezi střešními sloupky C a D plechové. Sklopná zadní sedadla jsou nabízena ve dvou variantách. Standardně se montuje zadní lavice dělená v poměru 1/3 ku 2/3. Díky tomu existuje několik možných uspořádání interiéru se dvěma, třemi, čtyřmi nebo pěti sedadly. Alternativou je třímístná zadní lavice s integrovanou dělicí mříží. Mříž odděluje zadní část interiéru od nákladního prostoru. Je-li zadní lavice pro zvětšení nákladového prostoru vcelku složena dopředu, chrání dvoudílná dělicí mříž zbývající prostor pro řidiče a spolujezdce před případným pohybem nákladu. Pro modely Citan Mixto se dodává rovněž pevně montovaná ochranná mříž na střešním sloupku C. Také v tomto případě umožňuje šířka podlahy nákladového prostoru mezi podběhy 1 219 mm naložení europalety. K zajištění nákladu slouží šest standardních kotevních ok v podlaze a další kotevní oka v bočních stěnách, dodávaná na přání.

Třetím základním provedením je Citan Kombi, pětimístný vůz se sklopnými zadními sedadly na základě dlouhé verze. Posuvné dveře na pravé straně se dodávají standardně, alternativně mohou být posuvné dveře na obou stranách. Boční stěny modelu Citan Kombi jsou kompletně prosklené. Rovněž standardně se dodává prosklené zadní výklopné víko se stěračem a ostřikovačem. Vnitřní strana zadního výklopného víka je obložena odolným plastem. Pro cestující je vzadu připravena sklopná lavice dělená v poměru 1/3 ku 2/3. Úroveň komfortu zvyšují na přání dodávané sklopné stolky s integrovanými držáky nápojů. Kombi nabízí s mnoha možnostmi uspořádání sedadel podobnou flexibilitu jako Mixto. Flexibilní je rovněž kryt nákladového prostoru modelu Citan Kombi. Kryt může být aretován ve dvou vodorovných polohách, nebo jej lze uložit za opěradlo zadní lavice. Stěny pod krytem jsou obloženy. V podlaze modelů Citan Kombi je zapuštěno šest kotevních ok pro zajištění nákladu.

Možnost registrace jako nákladní vozidlo (N1) nebo osobní vozidlo (M1)

Citan Kombi lze registrovat jako nákladní vozidlo (N1) nebo osobní vozidlo (M1). Zatímco provedení N1 má standardně zvýšenou celkovou hmotnost, stojí v popředí výbavy modelů registrovaných jako osobní vozy kategorie M1 bezpečnostní a komfortní prvky, jako je například airbag spolujezdce, hrudníkové a okenní airbagy a obložení střechy. Také nabídka motorů se liší. Pro vozy kategorie N1 je k dispozici kompletní nabídka tří vznětových motorů, zatímco u vozů kategorie M1 mají zákazníci na výběr navíc zážehový motor, na přání i s dvouspojkovou převodovkou.

Praktická standardní výbava nového Citanu zahrnuje mimo jiné výškově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zevnitř nastavitelná vnější zpětná zrcátka a přípravu pro montáž rádia. Zákazníci si mohou nové vozy Mercedes-Benz Citan přizpůsobit svým potřebám prostřednictvím mnoha možností individualizace, mezi něž patří vedle dalších bezpečnostních a komfortních prvků výbavy především četné funkční prvky výbavy. Pro všechny varianty je v současnosti k dispozici přibližně 150 různých položek výbavy na přání. Nejrůznější systémy dělicích stěn, sklopné sedadlo spolujezdce pro zvětšení nákladového prostoru, různé konfigurace dveří a oken nebo obložení nákladového prostoru – to je jen malý průřez rozmanitou nabídkou. Jako alternativu jednotlivých prvků výbavy na přání si mohou zákazníci zvolit také logicky sestavené pakety výbav. Například paket pro častější provoz na staveništích zahrnuje zvýšenou světlou výšku, stejně jako plastové ochranné kryty spodní části vozidla, resp. ocelový ochranný kryt pod olejovou vanou, a zesílené pneumatiky. Paket Lak obsahuje doplňkové díly karoserie lakované v barvě vozu.

Některé prvky výbavy nového Citanu bude možné namontovat také dodatečně jako příslušenství. Nabídka originálního příslušenství zahrnuje mimo jiné nejrůznější střešní nosiče, systémy pro přepravu nákladu na střeše nebo vany do zavazadlového prostoru. Nechybí ani pevná nebo odnímatelná tažná zařízení.

Nový Mercedes-Benz Citan se i v nejmenších detailech projevuje jako skutečný profesionál v rozvážkové dopravě. Realizaci speciálních vestaveb od externích výrobců usnadňuje například speciální rozhraní a zvláštní modul. Rozhraní slouží k přívodu elektrické energie, k přenosu signálů elektronické soustavy vozidla a k případnému zvýšení volnoběžných otáček. Zvláštní modul využívá informace vozidla, aniž by zasahoval do sítě CAN. Zprostředkovává provozní údaje motoru, jako jsou otáčky a teplota chladicí kapaliny, rychlost jízdy a stav brzd, spojky a dveří.