MotorInfo

Proč se do ČR dovážejí staré ojetiny

8.10.2015 21:17
Proč se do ČR dovážejí staré ojetiny

Společnost Cebia, která dlouhodobě sleduje a analyzuje trh ojetých vozidel, upozornila na tiskové konferenci na alarmující nárůst dovozu nekvalitních ojetin do ČR.

Základní otázkou současnosti, kterou Cebia položila, je: Proč se do ČR dovážejí staré ojetiny a ty pěkné české se vyvážejí? Od počátku roku 2015 vzrostl počet dovážených ojetých vozidel o 24 %. Dovážena jsou převážně stará vozidla, téměř polovina je starší 10 let. Zájemci o dovážené ojetiny většinou bez transparentní historie si neuvědomují zvýšená rizika u těchto vozidel. Na druhé straně vlivem uměle oslabeného kurzu koruny roste prodej kvalitních mladých ojetin z České republiky do evropských zemí. V roce 2015 je očekáván 45% růst vývozu ojetin. Výsledkem těchto trendů je pokračující stárnutí českého vozového parku, což má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu.

Po dlouhodobém poklesu počtu individuálně dovážených ojetých vozidel do ČR došlo od počátku tohoto roku k obratu. V letošním roce skokově vzrostl tento počet o 24 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. „Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o 50 % vyšší než u tuzemských ojetin. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou. Ve skutečnosti se do ČR často účelově dovážejí vozidla s nezjistitelnou historií,“ komentoval aktuální trend Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Právě Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 % z nich mělo při prodeji v ČR stočený tachometr. Průměrně byly vozy stočeny o 82 tisíc kilometrů, rekordně o 192 tisíc kilometrů. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50 až 100 tisíc korun dražší. Nejčastěji jsou stáčeny vozy nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.

Nejde však jen o často diskutovaný fenomén stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Takto jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Policejní akce „Čistka“ dosud zajistila přes 500 vozidel. Způsobená škoda byla vyčíslena na cca 200 milionů Kč, trestně stíháno je zatím 180 osob. Akce byla v červenci 2012 pozastavena pro naprosté zahlcení příslušných útvarů kriminální policie a tato čísla tudíž nejsou konečná. Navíc u dovážených ojetin hrozí ve zvýšené míře i další rizika, jako je omlazení vozidla, neodvedené DPH nebo falešné servisní knihy, resp. falešné záznamy většinou neexistujících servisů.

Vlivem oslabení koruny o zhruba 2 Kč jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí. Dovážené auto dále zdražují dovozní a registrační poplatky, které dosahují až 16 tisíc korun.

Regulací kurzu koruny vůči euru podporuje ČNB růst vývozu ojetin. Jejich počet v oblasti vývozu z ČR vloni vzrostl o 25 % a letos to pravděpodobně bude dokonce o 45%.

V Autosalonu Klokočka jsme zaznamenali zvýšený zájem zákazníků ze zahraničí, ale naším prioritním a dlouhodobým cílem jsou spokojení zákazníci v České republice. Snažíme se neustále rozšiřovat portfolio služeb, které zatraktivňuje naši nabídku tuzemským zákazníkům,“ řekl k tomuto problému Karel Kadeřávek, vedoucí prodeje ojetých vozů Autosalonu Klokočka.

Obecně doporučuji raději zaplatit vyšší cenu za kvalitnější ojetinu z tuzemskas dostupnou a průhlednou historií. Kupní cena je totiž daleko nižší položka než následné provozní výdaje za vozidlo, které u nekvalitní ojetiny výrazně rostou. Určitě se najdou i kvalitní individuálně dovážené vozy, ale je potřeba vybrat takové vozidlo, které má dobře doloženou historii,“ doporučuje Martin Pajer.

 

Foto:J.Svoboda