MotorInfo

Prius Plug-in Hybrid vítězem soutěže ekologických vozů

19.11.2011 15:40
Prius Plug-in Hybrid vítězem soutěže ekologických vozů

Toyota Prius Plug-in Hybrid si ze závodu ekologických vozidel RAC Future Car Challenge 2011 odvezl vítězství ve své třídě.

Vůz připravený do sériové výroby vyjel vůbec poprvé na britské silnice (ještě před uvedením na trh v příštím roce) a na trase o délce 90 km z Brightonu do Londýna hned zaznamenal vynikající průměrnou spotřebu 3,0 l/100km. Prius Plug-in Hybrid nabízí „to nejlepší od každého“, tedy nejen nízkou spotřebu paliva a hladinu emisí, ale i bezkonkurenční jízdní dosah díky systému pohonu, jenž tvoří vysokokapacitní lithium-iontové akumulátory a vysoce hospodárný zážehový motor 1,8 l s inteligentním časováním ventilů – VVT-i. Díky moderní technologii akumulátorů se vůz může pohybovat přibližně 20 km na čistě elektrický pohon – s nulovými škodlivými emisemi a nulovou spotřebou paliva.

 

Jakmile Prius Plug-in Hybrid vyčerpá jízdní dosah na elektřinu, hladce se přepne na plně hybridní systém pohonu se zapojením zážehové pohonné jednotky. Z pohledu řidiče tedy odpadá strach z krátkého jízdního dosahu, obvykle spojený s delšími cestami v elektromobilech.

Dobíjení akumulátorů je rychlé a jednoduché. K plnému nabití je třeba cca 1,5 hodiny. V rámci poloprovozních projektů vozů s pohonem plug-in hybrid od Toyoty, včetně právě probíhajícího projektu v Londýně (společně s EDF Energy) a u provozovatelů vozových parků ve veřejném i soukromém sektoru, již byla nashromážděna reálná data poukazující na výhody, které může tato technologie pohonu přinést z pohledu nižších emisí i spotřeby paliva. Toyota očekává, že u sériové verze budou emise CO2 nižší než 50 g/km a kombinovaná spotřeba paliva bude činit 2,1 l/100km.

 

 

 

V soutěži ekologických vozidel RAC Future Car Challenge zároveň dostala Toyota příležitost opět představit v provozu svůj model FCHV-adv poháněný vodíkovými palivovými články. Model, jehož jedinými emisemi je vodní pára, ukázal technologické možnosti blízké budoucnosti: vůz poháněný palivovými články uvede Toyota na trh v roce 2015.

Možnosti současných technologií ukázal i Auris Hybrid vyráběný ve Velké Británii, za jehož volant usedl Don Wales (držitel světového rychlostního rekordu v kategorii vozidel poháněných párou) a jeho syn Joe.