MotorInfo

Přichází nový smart fortwo & forfour

25.7.2014 09:57
Přichází nový smart fortwo & forfour

Začíná další fáze značky smart – model fortwo byl vylepšen a nyní je ještě komfortnější. Navíc bude uspořádání s motorem vzadu poprvé nabízeno také ve čtyřmístném modelu smart forfour.

Pohon zajišťují moderní tříválce s 45 kW/60 k, 52 kW/71 k a 66 kW/90 k, přenos hnací síly má na starosti pětistupňová mechanická převodovka nebo dvouspojková automatizovaná převodovka twinamic. Nová generace vozů smart bude uvedena na evropské trhy v listopadu 2014.

Nové modely smart fortwo a forfour přebírají osvědčený koncept, nabízejí však téměř od všeho ještě více – více místa, více barev, více výbavy… Pouze délka vozidla zůstává s 2,69 metru stejně jedinečně krátká jako dosud.

„V koncepční fázi nám bylo jasné, že chceme pro nový smart zachovat uložení motoru vzadu, aby tato vozidla mohla, stejně jako dosud, plně využívat své silné stránky ve městě,“ vysvětluje Jörg Prigl, vedoucí produktové skupiny Compact Cars ve společnosti Mercedes-Benz. „Na tomto základě jsme pak společně s naším partnerem Renaultem vyvinuli nové modely fortwo a forfour.“

„Navzdory zvýšeným požadavkům na bezpečnost jsme dokázali zachovat jedinečnou délku modelu smart fortwo pouhých 2,69 metru,“ doplňuje šéf vývoje značky smart Markus Riedel. „Platformu sdílí s novým modelem forfour, a obě vozidla jsme dokonale přizpůsobili požadavkům moderního městského provozu. Můj tým je mimořádně hrdý na hodnoty průměru otáčení, přičemž s pouhými 6,95 metru u modelu fortwo stanovujeme zcela nové měřítko.“

Krátké převisy, krátká délka, velký rejd. Nové modely smart mají optimální předpoklady, aby zaparkovaly do každé mezery a zvládly každou zatáčku a odbočku. Nový smart fortwo stanovuje novou rekordní hodnotu průměru otáčení: S 6,95 m (stopový), resp. 7,30 m (obrysový) je otáčení maximálně snadné. A nový smart forfour se otočí na téměř tak malém prostoru, jako dosavadní fortwo (obrysový průměr otáčení: 8,75 m). Jeho hodnoty jsou: 8,65 m (stopový), resp. 8,95 m (obrysový).

Nové modely zároveň bodují opět maximální nabídkou místa na minimální ploše, což dokládá excelentní ukazatel prostornosti Body Space Index. K tomu se druží další výjimečné prvky, jako jsou zadní dveře modelu smart forfour s úhlem otevření téměř 90° a u všech variant standardně sklopné opěradlo sedadla spolujezdce.

Úspěšný bezpečnostní koncept předchůdce byl zachován. Stejně jako u ořechu zajišťuje bezpečnost jádra pevná skořápka, u smartu ji má na starosti rám tridion. V nových modelech smart nyní nalézá navíc uplatnění vysoký podíl ultravysokopevnostních druhů ocelí tvářených za tepla a vícefázových ocelí nejvyšších stupňů pevnosti. V souladu s filozofií bezpečnosti značky Mercedes-Benz „Real Life Safety“ se testy srážky dvou vozidel zaměřily také na kompatibilitu s výrazně většími a těžšími vozidly. Nové modely smart tak osvědčily své schopnosti při čelních kolizích s vozy třídy S a C.

Úroveň bezpečnosti a komfortu dále zvyšují pokrokové asistenční systémy, které byly dosud vyhrazeny vozidlům vyšších tříd. Mezi ně patří mimo jiné asistent pro jízdu v bočním větru (standardní výbava), upozorňování na malý odstup od vpředu jedoucího vozidla (výbava na přání) a asistent pro jízdu v jízdním pruhu (výbava na přání).

Nová konstrukce přední nápravy vykazuje podobnost s dosavadní generací modelové řady Mercedes-Benz třídy C. Mezi další výjimečné prvky nového podvozku patří optimalizovaná zadní náprava DeDion, výrazně prodloužené dráhy propružení vpředu a vzadu, pneumatiky s vyššími bočnicemi a bezkonkurenčně malý průměr otáčení. Na základě zkušeností s dosavadními modely smart byl podvozek nové generace vozů smart koncipován v Sindelfingenu a jeho nastavení je výrazně komfortnější.

Nové tříválcové motory, dvouspojková převodovka

Při uvedení nových modelů smart na trh budou k dispozici dva moderní tříválcové motory. Atmosféricky plněná verze dosahuje ze zdvihového objemu 999 cm3 nejvyššího výkonu 52 kW/71 k. Díky vysokému točivému momentu již od 1 000 1/min (maximum: 91 N.m při 2 850 1/min) umožňuje tento agregát mimořádně hospodárný styl jízdy s vysokými převodovými stupni, a to i v městském provozu. Vrcholným motorem je přeplňovaná jednotka s nejvyšším výkonem 66 kW/90 k. Tento motor se zdvihovým objemem 898 cm3 poskytuje maximální točivý moment 135 N.m při 2 500 1/min. Zcela nově vyvinuté turbodmychadlo disponuje elektronicky ovládaným obtokovým ventilem, který umožňuje vyšší dynamiku ve spojení s trvalým snížením spotřeby paliva. Dalším rysem je automatický systém Start & Stop.

Na hodnotách spotřeby paliva a výkonových parametrech tohoto motoru má kromě přeplňování turbodmychadlem podíl také řada dalších technických opatření. Mezi ně patří automatické variabilní řízení pohybu nasávaného vzduchu a variabilní časování sacích ventilů. Dalším znakem tříválce, vyrobeného kompletně z hliníku, je kvadratický poměr vrtání a zdvihu. Po několika měsících od uvedení na trh rozšíří nabídku základní zážehový motor s výkonem 45 kW/60 k.

Pro smart jsou novinkou také obě varianty převodovek. Na výběr je pětistupňová mechanická převodovka a šestistupňová dvouspojková převodovka twinamic.

Každý smart fortwo nebo smart forfour bude originálem díky nabídce tří výbavových linií (passion, prime a proxy) a širokému výběru prvků výbavy na přání. Oba modely nabízejí již v základní verzi rozsáhlou bezpečnostní a komfortní výbavu. Její součástí jsou mimo jiné světlomety LED pro denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vizuální potvrzení zamknutí vozidla a imobilizér, tempomat s variabilním omezovačem rychlosti, ukazatel venkovní teploty s upozorněním na riziko námrazy, sdružené přístroje s monochromatickým displejem LCD a palubním počítačem a elektricky ovládaná okna vpředu.

Nový smart forfour nabízí větší zavazadlový prostor. Sklopením opěradel zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha 1 285 x 996 mm a nad ní objem zavazadlového prostoru až 975 litrů – to jsou nejlepší hodnoty v tomto segmentu. Délka zavazadlového prostoru po sklopení opěradla sedadla spolujezdce vpředu činí 2,22 metru. Forfour může být na přání vybaven otočnými sedáky zadních sedadel. Zadní sedadla „ready space“ lze snadným úkonem otočit a výrazně snížit. Tím vznikne v interiéru o 12 cm větší výška ložného prostoru, který je velmi snadno využitelný díky úhlu otevření zadních dveří téměř 90°.

Přehled nejdůležitějších rozměrů obou nových modelů smart:

 

smart fortwo

smart forfour

Délka (m)

2,69

3,49

Šířka (m)

1,66

1,66

Výška (m)

1,55

1,55

Rozvor (mm)

1873

2494

Průměr otáčení (stopový) (m)

6,95

8,65

Průměr otáčení (obrysový) (m)

7,30

8,95

Délka interiéru (od pedálu k zakončení zádě) (mm)

2 011,6

2 707,3

Body Space Index (poměr délka vozidla/délka interiéru) (%)

75

77

Objem zavazadlového prostoru (za předními sedadly) (l)

260

730

Objem zavazadlového prostoru (za předními sedadly až po strop) (l)

350

975

Objem zavazadlového prostoru (za zadními sedadly) (l)

-

185

Objem zavazadlového prostoru (za zadními sedadly až po strop) (l)

-

255